عصر بازار

فرار مغزها، بلای جدید اقتصاد یونان

عصر اعتبار- به نظر می‌رسد بحران‌های یونان تمامی ندارد؛ چراکه این کشور هنوز از بحران بدهی خود خلاص نشده، با مشکلی به نام «فرار مغزها» روبرو شده که ممکن است اقتصاد این کشور را در درازمدت تهدید کند.

فرار مغزها، بلای جدید اقتصاد یونان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، درحالی که طلبکاران بین‌المللی یونان خود را آماده می‌کنند تا در هفته جاری به منظور ارزیابی و بررسی پیشرفت‌های اصلاحات اقتصادی این کشور به آتن سفر کنند، این کشور با یک بحران جدی دیگر مواجه شده که می‌تواند در بلند مدت، به روند بهبود اقتصادی یونان را به خطر بیندازد. «فرار مغزها»، بحران جدید یونان است.

    این بحران باعث شده تا همین تعداد اندک افراد متخصص و صاحب مهارت باقی مانده در کشور نیز جلای وطن کنند.

    برآوردها نشان می‌دهد 200 هزار کارشناس زبده و تحصیلکرده طی دو سال اخیر یونان را ترک کرده‌اند تا شانس خود را در جای دیگری بیازمایند. این تعداد نسبت به دوران پیش از آغاز بحران بزرگ مالی این کشور 300 درصد رشد نشان می‌دهد. این آمار، به شمار 350 هزار نفری یونانی‌هایی اضافه می‌شود که حدفاصل سال‌های 2010 تا 2013 یعنی زمان آغاز بحران مالی این کشور، یونان را ترک گفته‌اند.

    از این بین، 270 هزار نفر را جوانان بین 20 تا 39 سال تشکیل می‌دهند. در حالی که دولت یونان تلاش می‌کند تا اصلاحات حقوق بازنشستگی مدنظر خود را پیاده کند، احتمال افزایش آمار افراد مستعدی که یونان را ترک خواهند کرد، افزایش می‌یابد.

    «جورجیوس استاسینوس»، رئیس بزرگترین اتحادیه مهندسین یونان می‌گوید: ما در نبرد برای نجات خود و حفظ داشته‌هایمان هستیم؛ اما کشور به زودی شاهد خالی شدن از مهندسان، دکترها، حقوقدانان و وکلا، داروسازان و اقتصاددانان خواهد بود.

    «نیک مالکوتزیس»، سردبیر پایگاه اینترنتی تحلیلی-اقتصادی ماکروپولیس در گفت و گو با روزنامه نشنال گفت: اگر به آمارها نگاه کنید، از نظر داشتن جوانان متخصص در سطح بالایی قرار دارد. برای به دست آوردن این ظرفیت بهای زیادی پرداخت شده که از دست دادن آنها ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی