عصر بازار

مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش صد هزار تومانی پایه حقوق کارگران

عصر اعتبار- مهمترین خبرهای هفته جاری به موضوع افزایش دستمزد سال ۹۵ کارگران، اعزام ۱۰ هزار نیروی کار ایرانی به خارج و ابلاغ لایحه ساماندهی سهام عدالت اختصاص داشت.

افزایش صد هزار تومانی پایه حقوق کارگران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در هفته ای که گذشت علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساماندهی 10 میلیون کارگر حاشیه‌نشین و خدمت‌رسانی به 30 میلیون روستایی را از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

    وی ادامه داد: سال بسیار سختی را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشتیم و دولت موفق شد با همه سختی‌ها، دستمزد کارگران را افزایش دهد.

    وزیر کار تصریح کرد: در شرایطی که میزان تورم در دو سال گذشته 15 درصد بوده دولت موفق شد دستمزد کارگران را بیشتر از نرخ تورم افزایش دهد.

    ربیعی در مورد حذف یارانه‌ها نیز گفت: هم اجرا و هدفمندی یارانه‌ها و هم حذف بعضی از یارانه‌ها، یک طرح ملی است اما رسانه‌ها آن را به پای دولت می‌نویسند.

    افزایش 14 درصدی حقوق کارگران یکی از مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

    اعضای شورای عالی کار در جلسه نهایی دستمزد با افزایش 14 درصدی حداقل حقوق کارگران را به 812 هزار تومان افزایش دادند.

    حداقل حقوق امسال کارگران بنا به مصوبه سال گذشته شورای عالی کار 712 هزار تومان بود که افزایش 100 هزار تومانی را در سال 95 به دنبال داشت.

    در جریان تعیین مزد سال 95 کارگران هیچگونه توافقی برای بالا بردن رقم خواربار، حق مسکن یا سنوات روزانه صورت نگرفت و تنها افزایش 14 درصدی دستمزد همچون سال گذشته به تمام سطوح مزدی تعمیم یافت.

    این هفته نگرانی از افزایش بیکاری بازهم در تذکرات نمایندگان مجلس مطرح شد و بیگلری، نماینده مردم سقفر و بانه در مجلس گفت که بیکاری به بلای خانمان سوز جوانان و خانواده‌های آنان تبدیل شده و باید برای حل آن چاره‌ای اساسی اندیشید.

    وی طی تذکر شفاهی خود به وزارت کشور، به بسته شدن بازارچه‌های مرزی در شب عید اشاره کرد و گفت: چرا با بستن مرزها، معضل جدیدی در این مناطق ایجاد کرده‌اید؟ آیا کارخانه ایجاد کردید که اشتغال مرزنشینان را از بین برده‌اید یا تدبیر دیگری برای وضعیت بازارچه‌های مرزی کولبری اندیشیده‌اید که با آن‌ها برخورد می‌کنید؟

    اعزام 10 هزار نیروی کار ایرانی به خارج در سال 95 خبر دیگری بود که از سوی مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار انتشار یافت.

    محمد اکبرنیا با اشاره به چشم انداز جدید کشور در دوران پسابرجام، پیش‌بینی کرد که در سال‌ آینده 10 هزار نیروی کار ایرانی به خارج اعزام شوند.

    وی گفت: امروز بیشتر کشورهای متقاضی نیروی کار ترجیح می‌دهند که نیروهای ماهر را به کار بگیرند.

    اکبرنیا همچنین از اعزام سالانه 2000 تا 4000 نیروی کار ایرانی به خارج کشور خبر داد و گفت: در طول سالهای گذشته صرفنظر از صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب شرکتهای پیمانکاری، به طور میانگین سالانه بین دو تا 4000 هزار نیروی کار ایرانی اعزام شده که این میزان به دلیل تحریم‌های حاکم بر اقتصاد و بازار کار کشور هر سال متغیر بوده است.

    ابلاغ لایحه ساماندهی سهام عدالت از دیگر موضوعاتی بود که سخنگوی اتحادیه کشوری سهام عدالت خبر آن را اعلام کرد.

    آنطور که داریوش پاک بین گفته این لایحه به تصویب هیات وزیران رسیده اما با توجه به ابعاد و حساسیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن مقرر شده بعد از تایید و امضای رییس جمهور به شرکتهای تعاونی سهام عدالت ابلاغ شود.

    وی افزود: در لایحه جدید سهام عدالت با کنار رفتن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت واسطه مردم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس خواهند بود.

    این هفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صنعت IT و ICT را زمینه‌ساز خلق فرصتهای شغلی جدید دانست.

    محمد امین سازگارنژاد از فناوری‌های اطلاعات به عنوان ابزار توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌ای نام برد و تاکید کرد که با ایجاد فرصتهای شغلی جدید در بخش IT و ICT، آموزشهای مهارتی به آموزشهای اثربخش تبدیل می‌شود.

    به گفته وی در حوزه آموزشهای مهارتی باید از تجربه سایر بخشهای کشورمان و تجربه‌های جهانی استفاده کنیم زیرا فناوری اطلاعات یکی مهمترین ابزارهای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شمار می‌رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی