عصر بازار

نوبخت:

برداشتن زنجیر تحریم از پای اقتصاد ملی خدمت بزرگی است

۲۴۵ هزار نفر به بیکاران کشور اضافه شده است

عصر اعتبار- سخنگوی دولت گفت: برداشتن زنجیر تحریم از پای اقتصاد کشور خدمت بزرگی است.

برداشتن زنجیر تحریم از پای اقتصاد ملی خدمت بزرگی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت دقایقی پیش در مراسم افتتاح دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان با مقایسه آمار درآمدهای نفتی در کشور، اظهار کرد: در سال 1390 درآمدهای نفتی این کشور بالغ بر 119 میلیارد دلار بود و اکنون این رقم کاهش محسوسی یافته است.

    وی با بیان اینکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات یارانه نقدی آماده و به حساب مردم واریز شد.

    معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برداشتن زنجیر ظالمانه تحریم از پای اقتصاد ملی خدمت بزرگی است، گفت: با وجود تحریم‌ها توانستیم رقم فزاینده نرخ تورم در جامعه را برداریم.

    وی رشد منفی در زندگی افراد را قابل ملاحظه ندانست و اظهار کرد: مهم‌ترین خدماتی که جامعه انتظار دارد در بحث هزینه درمان است.

    نوبخت با اشاره به افزایش ترددهای خارجی در کشور اظهار کرد: این رفت و آمدها که برای دیدن آثار باستانی نیست بلکه با هدف سرمایه‌گذاری در ایران صورت می‌گیرد.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه هزینه‌های مهمی از دوش دولت برداشته شده است، خاطرنشان کرد: با تمام این مشکلات، برجام به فرجام رسیده است.

    وی به برگزاری انتخابات در هفتم اسفند اشاره کرد و یادآور شد: مردم نشان دادند خواهان تعادل در کشور هستند و در مجلس خبرگان و شورای شهر حسن نیت نشان دادند و برای سرافرازی کشور پای صندوق‌های رأی رفتند.

    نوبخت با بیان اینکه در روزهای پایانی سال 94 قرار داریم، ادامه داد: با وجود سختی‌های بسیار دو رخداد امیدبخش و شادی‌آفرین در سال جاری داشتیم.

    وی با اشاره به اینکه درآمد کشور در سال 90 مبلغ 119 میلیارد دلار بود، خاطرنشان کرد: این رقم در سال جاری به 20 میلیارد دلار رسیده و با این مبلغ بودجه اندک باید تمام پروژه‌های دانشگاهی را به اتمام برسانیم.

    کاهش ظرفیت بودجه 120 میلیاردی کشور به 20 میلیارد دلار/ یارانه مردم یک هفته زودتر واریز شد

    سخنگوی دولت با تصریح بر اینکه ظرفیت بودجه 120 میلیارد دلار کشور به 20 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است، گفت: مبلغ 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه نقدی را شب گذشته به حساب مردم واریز کردیم.

    وی با بیان اینکه 45 هزار و 500 تومان یارانه مردم یک هفته زودتر به حساب خانوارها واریز شده است، افزود: از 15 اسفند ماه جاری باید 13 هزار میلیارد تومان بین دستگاه‌ها برای حقوق این ماه کارکنان واریز می‌کردیم و تا کنون تمام اعتبارات جاری را پرداخت کرده‌ایم.

    نوبخت یادآور شد: مالیات‌ها به دلیل وجود رکود نسبی که در بازار وجود دارد نمی‌تواند گشایشی در امور داشته باشد.

    وی اظهار کرد: امسال دو رویداد شیرین در کشور داشتیم.

    سخنگوی دولت رخداد نخست را برداشتن زنجیره‌های ظالمانه تحریم‌ها از پای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: شکستن تحریم‌ها خدمت بزرگی به کشور بود و با وجود تحریم‌ها دو روند را در کشور توانستیم تغییر دهیم.

    تورم 40 درصدی به 12 درصد افزایش قیمت‌ها رسیده است

    وی یکی از روندها را رشد فزاینده نرخ تورم بیان کرد و گفت: ممکن است آحاد جامعه آن را احساس نکنند زیرا مردم به دنبال ارزانی هستند و امروز تورم 40 درصدی به 12 درصد افزایش قیمت‌ها رسیده است.

    نوبخت رویداد دوم را روند منفی رشد 6 درصدی اقتصاد ذکر کرد و یادآور شد: سال گذشته این روند به مثبت 3 درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی به مثبت یک‌درصد می‌رسد.

    وی متذکر شد: امسال توانستیم یک میلیون و 170 هزار نفر بر جمعیت شاغلان کشور اضافه کنیم اما از طرفی به 245 هزار نفر جمعیت بیکاران کشور اضافه شده است.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارزان کردن هزینه درمان را یکی از مهم‌ترین انتظارات جامعه دانست و تصریح کرد: امسال 4 هزار و 800 میلیارد تومان اضافه بر اعتبارات وزارت بهداشت برای ارزان کردن خدمات بهداشتی در کشور پرداخت کرده‌ایم.

    حضور روسای جمهور کشورهای خارجی در ایران برای سرمایه‌گذاری است

    وی یادآور شد: پس از برجام روسای جمهور کشورها وارد ایران می‌شوند و این امر به طور قطع برای بازدید از آثار باستانی ما نیست بلکه برای سرمایه‌گذاری وارد کشور می‌شوند و این مسئله زمان‌بر است.

    نوبخت با اشاره به اینکه امروز در عرصه جهانی قدرت انتخاب داریم، خاطرنشان کرد: زمانی برخی از کشورها خدمات خود را 30 درصد کمتر از کشورهای اروپایی به ما ارائه می‌کردند اما هنگام اعمال تحریم‌ها مجبور بودیم 50 درصد خدمات را گران‌تر دریافت کنیم و چاره‌ای نداشتیم.

    وی یادآور شد: ممکن است زمانی فرصتی پیش آید تا بتوانیم بگوییم برای به فرجام رسیدن برجام بر ما چه گذشت و در کنار آن اتفاق‌ها حادثه دیگری رخ داد و می‌توان گفت رفراندوم دیگری بود اما برخی تلاش کردند ارزش آن را کاهش دهند.

    سخنگوی دولت با تصریح بر اینکه همه منتظر بودند ببینند آیا ملت در 7 اسفند کارهای دولت را تأیید می‌کند، افزود: در هفتم اسفند مشاهده کردیم که دوباره فرصت خدمتگزاری به این جمع داده شده است.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه حق هیچ دانشگاهی را به دانشگاه گیلان نمی‌دهیم، اظهار کرد:  دانشگاه گیلان حقی دارد و بستر تربیت مردان بزرگ را فراهم می‌کند.

    نوبخت یادآور شد: ایده خود را به همراه دکتر روحانی در اندیشکده کشور در قالب کتاب یک‌هزار صفحه‌ای منتشر کردیم و این کتاب تاکنون هفت مرتبه تجدید چاپ شده و زمانی فکر نمی‌کردیم بتوانیم این اندیشه را عملیاتی کنیم.

    وی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم در کتاب مذکور از ادبیاتی که در آن شور باشد در کلام خود استفاده نکنیم، متذکر شد: برخی مواقع نسل امروز و جامعه آن را بر نمی‌تابد.

    معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به دنبال مقصود خود با روش اعتدالی گام بر می‌داریم و مدت دو سال از پذیرش این روش در کشور گذشته و هفتم اسفند ماه مردم نشان دادند خواهان تغییر در کشور هستند هر چند این تغییر با گام‌های ملایم باشد.

    وی هفتم اسفند ماه را نشان‌دهنده وجدان عمومی در تمام ایران خواند و یادآور شد: پیوستار عمومی و احساسی در کشور وجود دارد و خدمتگزاران مردم در دولت تلاش می‌کنند.

    نوبخت از افتتاح یک لاین باقی‌مانده آزادراه قزوین ‌ـ‌رشت در هفته آینده خبر داد و گفت: در خرداد ماه سال 95 آزادراه مذکور به طور کامل افتتاح می‌شود.

    وی با بیان اینکه تمام قول‌های رئیس جمهور در سفرهای استانی دو ساله است، متذکر شد: تاکنون 500 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل و زیربنایی گیلان پرداخت کردیم و پرداخت‌های جاری کشور به اتمام رسیده و اکنون باید اعتبارات مربوط به طرح‌های عمرانی و پیمانکاران را بپردازیم.

    افزایش بودجه پژوهش در سال 95

    سخنگوی دولت بودجه پژوهشی کشور را اکنون 47 دهم درصد تولید داخلی عنوان کرد و یادآور شد: این رقم سال آینده به یک درصد افزایش پیدا می‌کند.

    به گفته وی در بودجه سال آینده 12 هزار میلیارد تومان برای امر تحقیقات در نظر گرفته شده که 7 هزار میلیارد تومان بیشتر از افزایش بودجه سنواتی است.

    نوبخت با اشاره به اهمیت توجه به امر پژوهش، خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی می‌خواهد تحقق پیدا کند باید به امر پژوهش توجه ویژه داشته باشیم.

    وی از اختصاص 400 میلیون دلار برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی کشور در سال آینده خبر داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی