عصر بازار

بسته بودن سوئیفت چه نفعی برای تکذیب‌کنندگان دارد؟

پرونده تحریم سوئیفت در سال ۹۴ بسته شد

عصر اعتبار- ارائه مستندات متعدد و تأکیدات روشن مسئولان بانک مرکزی درباره اتصال بانک های ایران به سوئیفت تا به حال نتواسته است منتقدان دولت را از لجاجت برای تردیدافکنی درباره این دستاورد اقتصادی برجام منصرف کند.

پرونده تحریم سوئیفت در سال ۹۴ بسته شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  خبرآنلاین، اتصال مجدد به سوئیفت و برقراری ارتباط بانک های ایران به شبکه بین المللی ارتباطات بانکی جهانی طی چند ماهی که از آغاز اجرای برجام گذاشته، یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعاتی بوده است که منتقدان دولت تلاش داشتند با تشکیک و تردید در آن، دستاوردهای اقتصادی برجام را زیر سؤال ببرند.

    مسئولان و مدیران دولت و بانک مرکزی نیز بارها و بارها و با ادبیات مختلف توضیح داده اند که معنا و مراحل اتصال به سوئیفت چیست اما منتقدان همچنان بر مواضع خود پافشاری می کنند!

    نخستین بار این رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود که در همایش تخصصی «فاینانس یورو» خطاب به بانکداران اروپایی از بازگشایی سوئیفت خبرداد.

    ولی اله سیف در این همایش که با حضور جمعی از بانکداران اروپایی و آمریکایی برگزار شده بود، گفت:« با اجرای برجام، نقل و انتقال مالی، فعالیت های بانکی، بیمه و سوئیفت دوباره از سر گرفته خواهد شد».

    پس از آن محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایرانی در 26 دی ماه سال جاری گفت: «درخواست ایران برای عضویت دوباره در سوئیفت امروز برای کمیته سوئیف ارسال می شود. کمیته سوئیف درخواست ایران را دو هفته بررسی خواهد کرد و انتظار داریم حداکثر تا دهم بهمن ماه سوئیفت باز شود و بانک هایی که از سوئیفت محروم بودند نیز از این خدمات برخوردار شوند». (اینجــــــــا بخوانید)

    این اتفاق اما زودتر از پیش بینی جلال پور رخ داد و سوئیفت طی اطلاعیه ای رسمی در 27 دی ماه اعلام کرد « کلیه بانک‌های ایرانی که از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شده‌اند، می‌توانند با طی‌کردن روند معمول مجدداً به سوئیفت متصل و از خدمات پیام‌رسانی مالی این شرکت بهره‌مند شوند».

    در بیانیه سوئیفت همچنین به مصوبه شورای اتحادیه اروپا در خصوص اجرای چارچوب‌های قانونی برداشتن تحریم‌های مالی و اقتصادی آن اتحادیه علیه ایران در روز 26 دی ماه 94 اشاره شده بود.

    این اطلاعیه پس از آن صادرشد که بنا بر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هیات دیپلماتیک و بانک مرکزی کشورمان با مسئولان اتحادیه اروپا و «سوئیفت»، مذاکرات فشرده ای داشتند و پیرو همین مذاکرات، بلافاصله پس از اعلام اجرایی شدن برجام، «سوئیفت» طی یک خبر رسمی در تارگاه خود، لغو تحریم برای بانک های ایرانی و شعب آنها در خارج از کشور را اعلام کرد.

    در این مذاکرات بر 4 نکته کلیدی تاکید و درباره همگی آنها توافق شد؛ این نکات عبارت بودند از« اعلام رسمی لغو تحریم ها توسط سوییفت و ورود بانک های ایرانی به سیستم پیام مالی بین المللی، اتصال بدون تبعیض برای بانک های ایرانی و شعب و نمایندگی های آنها در داخل و خارج از کشور،اتصال گروهی و سریع بانک های لغو عضویت شده به سوییفت و بازپرداخت و رفع مسدودی بستانکاری بانک ها از سوییفت».

    بعد از اعلام این توافق رئیس کل بانک مرکزی مجددا گفت: « سوئیفت بانک‌های تحریمی تا یکشنبه یعنی 11 بهمن ماه  برقرار می‌شود».

    ولی اله سیف گفت: « سوئیفت در کشور ما به طور کامل قطع نشده بود و فقط شامل بانک های تحریمی بود که آن هم حداکثر تا یکشنبه هفته آینده برقرار می شود. بحث های فنی برقراری سوئیفت باقیمانده است که تا یکشنبه هفته آینده حل و فصل خواهد شد». (اینــــــجا بخوانید)

    وعده سیف درست از آب درآمد و دقیقا ساعت 24 روز 12 بهمن ماه اتصال بانک های ایرانی به سوئیفت برقرارشد.

    به عبارت دیگر همانطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود 9 بانک ایرانی تا روز دوشنبه به شبکه سوئیفت متصل شدند. بر این اساس اکنون در کنار بانک مرکزی، بانک های تجارت، ملی،ملت، صنعت و معدن، پست بانک، سپه، توسعه صادرات و بانک رفاه به سوئیفت متصل شدند.

    ناصر حکیمی مدیرکل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی  در این باره توضیح داد:« اتصال از سمت سوئیفت و از لحاظ بین‌المللی برقرار شده است اما با توجه به این‌که بانک‌ها باید نرم‌افزارهای داخلی را متصل کرده و آموزش کافی داشته باشند، بستگی به سرعت عمل آنها حدود دو تا سه روز و حداکثر یک هفته طول می‌کشد تا بتوانند از طریق سوئیفت کارهای خود را انجام داده و پیام ارسال کنند.  این بانک‌ها در حدود چهار سال گذشته اتصال‌شان به سوئیفت قطع بوده، ولی اکنون از نظر سوئیفت مشکلی وجود نداشته و گواهینامه‌های لازم را دریافت کردند».

    حکیمی همچنین در رابطه با این‌که چرا بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل شدند، اظهار کرد: « در حالت عادی برای اتصال به سوئیفت فرآیندی حدود دو تا سه ماهه لازم است به‌طوری که این شبکه در دوره‌های مختلف سیستم را قطع کرده و بانک‌های جدید را به آن اضافه می‌کند، اما برای اتصال بانک‌های ایرانی یک فاصله دو هفته‌ای ایجاد شد و این شبکه خارج از عرف خود، فرایند اضافه کردن بانک‌های ایرانی را انجام داد که حدود دو هفته ای طول کشید».

    با وجود این سخنان و تأکیدات فراوان مقامات بانک مرکزی در مورد اتصال سوئیفت، منتقدان همچنان اصرار داشتند تا این واقعیت را انکار کنند. در همین راستا اما انتشار سند اتصال بانک های ایرانی به سوئیفت بر گفته های مسئولان دولتی مهر تأیید زد.

    از سوی دیگر بانک مرکزی با توجه به انتشار برخی شایعات، اظهارنظرها و اخبار در خصوص عدم رفع تحریم خدمات سوئیفت به بانک های ایرانی، اعلام کرد که تمام بانک‌های ایرانیِ رفع تحریم شده، مراحل عضویت و اتصال خود به این شبکه را تکمیل کرده‌اند و از ابتدای اجرای برجام تا پایان وقت کاری ١٩ بهمن ماه، بیش از ١٤٢ هزار تراکنش توسط بانک‌های ایرانی عضو در شبکه سوئیفت پردازش شده است.

    ادامه ابراز تردیدها توسط رسانه های منتقد دولت باعث شد مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان هم لب به سخن بازکند. بعیدی نژاد گفت:« تمام محدودیت‌های سوییفت برای بانک‌های ایران لغو شده است. سوییفت قبل از برجام با برخی بانک‌های ایران ارتباط داشت و اکنون بانک‌های تحت تحریم توانسته‌اند به سوییفت وصل شوند ولی باید توجه کنیم که برای پیوستن بانک‌های ایران به سوییفت از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مواردی باید فراهم شود و بانک‌هایی که تاکنون به سوییفت متصل نشده‌اند این شرایط را نداشته‌اند ولی قول می‌دهم که طی چند روز آینده تمامی بانک‌ها به سوییفت متصل شوند چرا که بیش‌تر مراحل لازم را پیموده‌اند. سوییفت علاوه بر سخت‌افزار نیاز به نرم‌افزارهای پشتیبانی دارد و باید این دو نیاز برآورده شوند. که این امر در رابطه با برخی بانک‌های ایران حتی قبل از برجام هم صورت گرفته بود». (اینجـــــــا بخوانیـــــد)

    مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز با بیان اینکه سوئیفت از 10 روز قبل در شبکه بانکی ایران برقرار شده است، گفت: «ال‌سی همراه با سوئیفت گشایش شده است.» علی اشرف افخمی در نشست روز سه شنبه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده درخصوص عدم برقراری سوئیفت گفت: «از ده روز قبل، ارتباط بانک‌های ایرانی با سوئیفت برقرار شده و اکنون هم سوئیفت باز است و حتی ال‌سی همراه با سوئیفت نیز گشایش شده است.»

    مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: البته در روز اجرایی شدن برجام، بانک‌های ایرانی توانستند ال‌سی گشایش کنند، اما گشایش ال‌سی در این روز به روش سنتی بود، چون بانک‌ها رمز سنتی برای گشایش ال‌سی در قبل از تحریم در اختیار داشتند و اینکه گفته می‌شد در روز اجرایی شدن برجام که یکشنبه بود و بانک‌های بین‌المللی تعطیل بودند، چطور گشایش ال‌سی صورت گرفت، مثل آن می‌ماند که بگوییم در شب نیز اس‌ام‌اس دریافت نکنیم.

    او تاکید کرد: «البته سه هفته طول کشید که سوئیفت باز شود، اما اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد و مخابره کردن پیام به‌صورت عملیاتی در سیستم سوئیفت انجام می‌شود.»

    عبدالناصر همتی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با تأکید براینکه برجام به نتیجه رسید و تا امروز مقدمات بعد از برجام با بانک های خارجی انجام شده است، گفت: بانک ملی با 17 واحد در خارج از کشور توانسته سوئیفت را نهایی کند و مبادله پیام نیز انجام شده است.

    همتی گفت: در دو سه هفته اخیر 650 پیام مبادله شده و بالای 40 مورد روابط با بانک کارگزار برقرار شده است.

    وی با بیان اینکه کار سوئیفت پیام رسانی است، تصریح کرد: مشکل اصلی یورو و بقیه ارزها بود که اکنون این مشکل حل شده است و می توان نقل و انتقال انجام داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو