عصر بازار

سفیر ایران در ژاپن اعلام کرد

بانک‌های ژاپنی در راه تهران

عصر اعتبار- به عنوان دیپلماتی که سال ها نماینده ایران در توکیو بوده به خصایص ژاپنی‌ها واقف است. می گوید آنها بازار کم‌سود اما طولانی مدت را به بازار پرسود ولی کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند.

بانک‌های ژاپنی در راه تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار« به نقل از ایسنا، همچنین شرکت های ژاپنی بدون تبلیغات و هیاهو زمینه های سرمایه گذاری در کشورمان را رصد می کنند و زیرساخت های لازم مانند بانک و اعتبارات لازم را بررسی و با فراهم شدن همه شرایط آن گاه خبر از شروع همکاری هایشان می دهند.

    مثل خبر نهایی شدن خط اعتباری 10میلیارد دلاری توکیو و تاسیس بانک‌های ژاپنی در ایران که قرار است به زودی و هم‌زمان با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نهایی شود.

    همکاری در زمینه ایمن سازی نیروگاههای هسته ای و سایر تعاملات در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و اعتماد سازی در این زمینه جزء همکاری های آتی تهران_توکیو است که در حال حاضر در دست بررسی و رسیدگی هستند.

    رضا نظرآهاری سفیر کشورمان در توکیو در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به بررسی ظرفیت‌های موجود در تعامل ایران - ژاپن و برنامه های آتی دو کشور برای گسترش روابط پرداخت.

    این دیپلمات کشورمان با اشاره به برنامه های ژاپنی ها برای ورود به بازار ایران گفت: ژاپنی‌ها شیوه خاصی برای تعامل خود با سایر کشورها دارند و برای ورود به بازار ایران نیز عملکردشان نسبت به سایر کشورها متفاوت است. به طور کلی آنها هیچ‌گاه بدون بررسی گسترده و همه جانبه وارد بازار کشوری نمی‌شوند.

    وی ادامه داد: در همین راستا با وجود اینکه ژاپنی‌ها شاهد استقبال زیاد از بازار ایران هستند ولی دستپاچه و نسنجیده عمل نمی‌کنند.

    امضای توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران ژاپن

    نظرآهاری با بیان اینکه ژاپنی ها برای سرمایه گذاری در یک کشور ابتدا زیرساخت های مناسب کار را بررسی و فراهم می کنند، افزود: آنها برای سرمایه گذاری در کشور ما نیز به این نکته توجه کردند که ایران عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) و همچنین سایر سازمان‌های مهمی که در چارچوب قواعد آن تجارت جهانی انجام می‌شود، نیست و به همین دلیل توافقنامه دوجانبه حمایت از سرمایه‌گذاری با ایران را امضا کردند.

    وی ادامه داد: این توافقنامه در سفر اخیر دکتر علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد کشورمان به امضای او و "فومیو کیشیدا" وزیر امور خارجه ژاپن رسید که از این پس سند بسیار مهمی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشورمحسوب می‌شود.

    نظرآهاری با تاکید براینکه در کل روابط رسمی هشتاد و شش ساله بین تهران_توکیو توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران ژاپن سومین معاهده‌ای است که دو کشور مشترکاً امضا می‌کنند، خاطرنشان کرد: اولین معاهده بین تهران و توکیو به پنجاه سال پیش بازمی گردد که یک سند تعامل فرهنگی بود، چند سال پیش هم سندی مربوط به انتقال محکومین به حبس به امضای دو کشور رسید. در حقیقت سند همکاری های اقتصادی و تجاری سومین معاهده امضا شده بین مسئولین ایران و ژاپن و اولین توافقنامه اقتصادی دو کشور است که اخیرا امضا شد و در حال حاضر هم باید در مجلس دو کشور به تصویب رسیده تا لازم‌الأجرا شود.

    زمینه سازی ژاپنی ها برای ورود به بازار ایران

    سفیر کشورمان در توکیو از آغاز زمینه‌سازی ژاپنی‌ها برای گسترش همکاری ها با ایران خبرداد و گفت: امضای چنین اسناد بالادستی از سوی شرکت‌ها و سرمایه‌ گذاران ایرانی و ژاپنی حمایت و مراودات دو کشور را تسهیل می‌کند و از آن جمله می توان به تخصیص خط اعتباری10میلیارد دلاری ژاپن برای تعامل با ایران اشاره کرد .

    امضای توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین تهران_توکیو و تخصیص خط اعتباری 10 میلیارد دلاری مهمترین اقدامات ژاپن برای برقرار تعامل با تهران در پسابرجام است. این دو اقدام جهت توسعه همکاری های دو کشور در شرایط جاری صورت گرفت و در خصوص نحوه بهره برداری و اجرای این خط اعتباری بین سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران، وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوط به دو کشور نیز هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین ژاپنی‌ها در حوزه خودرو،‌ انرژی و محیط زیست نیز بررسی‌های خود را انجام داده و به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

    نظر آهاری - سفیر ایران در ژاپن

    تخصیص خط اعتباری10میلیارد دلاری ژاپن برای تعامل با ایران

    وی تاکید کرد که شرکت های ژاپنی بدون تبلیغات و هیاهو زمینه های سرمایه گذاری در کشورمان را رصد می کنند و افزود: شرکت‌های خارجی که به ایران می‌آیند باید با خود سرمایه وارد کشور کنند تا بتوانند پروژه ها را با طرف ایرانی آغاز و از سود آن منتفع شوند؛ اما ژاپنی‌ها بدون انجام تبلیغاتی مانند آنچه سایر کشورها انجام می دهند، به صورت حساب شده برای ایجاد یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری با ایران اقدام کرده و در همین راستا هم یادداشت همکاری (MOC) بین تهران و توکیو در سفر وزیر اقتصاد به ژاپن امضا شد.

    نظرآهاری ادامه داد: ژاپنی‌ها توجه ویژه‌ای به خط اعتباری 10 میلیارد دلاری که برای پروژه‌های دو طرف در نظر گرفته شده است دارند و نکته قابل توجه این است که تخصیص این خط اعتباری تشریفات زیادی لازم ندارد و به زودی محقق خواهد شد.

    این دیپلمات کشورمان امضای توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین تهران_توکیو و تخصیص خط اعتباری 10 میلیارددلاری را مهمترین اقدامات ژاپن برای برقرار تعامل با تهران در پسابرجام دانست و گفت: این دو اقدام جهت توسعه همکاری های دو کشور در شرایط جاری صورت گرفت و در خصوص نحوه بهره برداری و اجرای این خط اعتباری بین سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران، وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوط به دو کشور نیز هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین ژاپنی‌ها در حوزه خودرو،‌ انرژی و محیط زیست نیز بررسی‌های خود را انجام داده و به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

    تاسیس بانک های ژاپنی به زودی در ایران

    نظرآهاری با بیان اینکه مراودات بین بانکهای بزرگ دو کشور با "ین" در حال حاضر عادی شده است، خاطرنشان کرد: تأسیس شعب بانک‌های ژاپنی در ایران از دیگر اقدامات این کشور برای فراهم کردن زمینه‌ های همکاری با ایران در آینده است؛ چرا که آنها خواهان ورود شرکت‌های خود به بازار ایران هستند و نمی‌خواهند تجار و شرکت‌هایشان برای انتقال پول و حمایت از سرمایه‌های خود در ایران با مشکل روبرو شوند.

    سفر "شینزوآبه" به ایران و نهایی شدن توافقات تهران_توکیو

    سفیرکشورمان در ژاپن عملیاتی شدن بسیاری از پروژه های بین تهران_توکیو را پس از سفر "شینزو آبه" به ایران دانست و افزود: بسیاری از توافق ها و قراردادها پس از این سفر که احتمالا در شهریور ماه صورت می‌گیرد به ثمر خواهد نشست.

    وی گفت: البته برخی از شرکت‌هایی که همراه با وزیر امور خارجه ژاپن به تهران سفر کرده بودند هم اکنون فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کرده اند. همچنین فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن نیز چندی پیش به تهران آمد و زمینه‌ سفر "شینزو آبه" و آغاز به کار سایر شرکت‌های ژاپنی به ایران را فراهم کرد.

    نظرآهاری به زمینه های همکاری دو کشور اشاره کرد و افزود: تاکنون طرف‌ ژاپنی برای همکاری در حوزه‌های سلامت و بهداشت و درمان، محیط زیست، حمل و نقل ریلی، انرژی، صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز و حتی همکاری‌های هسته‌ای برای تعامل با طرف‌ ایرانی ابراز تمایل کرده‌ و قرار است در تمام این حوزه‌ها دستور کار تعریف شده و شرکت‌های ژاپنی برای آغاز تعامل در پروژه‌های مشترک با ایران آماده شوند.

    سفر صالحی به ژاپن در برهه ای حساس

    وی ادامه داد:10 آبان امسال علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در صدر هیاتی به منظور انجام گفت‌وگوهای هسته ای عازم توکیو شد. این سفر در مقطع مهمی انجام شد؛ چرا که در آن زمان ایران و گروه 1+5 در حال عمل به تعهدات خود و بندهای برجام بوده‌اند. در همان زمان گروه 1+5 و به خصوص آمریکا در راستای عمل به تعهدات خود اقداماتی را انجام داده بودند و طرف‌های ایرانی نیز به تعهدات خود عمل کردند.

    سفیر کشورمان در توکیو بابیان اینکه سفر صالحی به ژاپن با این پایبندی به تعهدات کشورمان به توافق همزمان شده بود، افزود: و در همان زمان اعلام شد که اجرای برخی از مهمترین بندهای تعهدات صورت گرفته است و همین امر باعث افزایش اعتماد طرف‌های ژاپنی به ایران شد علاوه بر این صالحی با "شینزو آبه" نیز دیدار کرد و پس از او مقامات دیگر ایرانی هم به توکیو سفر کرده و در رابطه با اولین همکاری‌های هسته‌ای بین ایران و ژاپن گفت‌وگو شد.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به پایبندی ایران به تعهدهای هسته ای خود و سفر مسئولان کشورمان به توکیو، ژاپنی‌ها خواهان تعامل با ایران در این زمینه هستند و این امر برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که ژاپن کشوری است که از نظر هسته‌ای تا حد زیادی می‌تواند مخاطب ما باشد.

    ایمن سازی نیروگاه‌های فعلی و آتی ایران با همکاری ژاپن

    نظرآهاری در ادامه گفت: توکیو نیز برای اثبات اعتمادسازی نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش مسیر طولانی و مذاکرات سختی را با آمریکا پشت سر گذاشته و در نهایت موفق به اثبات این موضوع شده است .

    این دیپلمات ایرانی بابیان اینکه ژاپن می‌تواند نقش مثبتی در همکاری‌های هسته‌ای با کشورمان داشته باشد، افزود: به ویژه اینکه آنها در بحث ایمن‌سازی و ساخت رآکتور تجربیات بسیار زیادی دارند. بر این اساس اولویت همکاری ما با ژاپن در بحث ایمن‌سازی رآکتورهای هسته‌ای بوده و اهمیت این امر به آن دلیل است که ایران نیز مانند ژاپن در معرض بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل است.

    وی ادامه داد: البته هنوز حوزه‌های همکاری دو کشور در بحث هسته‌ای نیازمند بررسی دقیق تر است و این موضوع باید بین سازمان انرژی اتمی و سایر سازمان‌های مربوط در دو کشور تعریف و بررسی شود.

    سفیر کشورمان در توکیو با اعلام اینکه تاکنون برای پروژه‌های هسته‌ای از جمله ایمن‌سازی نیروگاه بوشهر با ژاپنی‌ها بحث شده و این موضوع در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: ژاپن می‌تواند در رابطه با ایمن‌سازی نیروگاه‌هایی که در آینده احداث می شود نیز با ما همکاری داشته باشد؛ ولی باید این موضوع را در نظر گرفت که بحث ایمن‌سازی با احداث متفاوت است. ولی هر دو در دستور کار ما قرار دارد و این همکاری‌ها قابل تعمیم به سایر حوزه‌های هسته‌ای است.

    وی تاکید کرد: در هر صورت این همکاری‌های هسته‌ای به اولویت سازمان انرژی اتمی ایران باز می‌گردد و اینکه آنها همکاری با چه کشوری را اولویت ما بدانند. نتیجه نهایی این بخش نیز در سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران مشخص خواهد شد.

    زمینه های تعامل تهران_توکیو

    نظرآهاری همچنین به سایر بخش های مورد همکاری تهران_توکیو اشاره کرد و گفت: بخش دیگری که قرار است دو کشور در آن همکاری داشته باشند قطارهای پرسرعت است که در این بخش نیز وزارت راه و سایر بخش‌های مربوطه باید زمینه‌های همکاری و بودجه مورد نظر را بررسی کنند.

    وی ادامه داد: شرکت میتسوبیشی در حال بررسی شرایط جدید در ایران است. علاوه بر آن شرکت‌های فنی-مهندسی بزرگ مانند Chiyoda, Toyo, JGC در حوزه انرژی، نوسازی پالایشگاهها، صنایع پتروشیمی، ساختمان و راه‌سازی دفاتر خود را در ایران راه‌اندازی‌ کرده‌اند.

    شرکت های ژاپنی کم هیاهو ولی فعال

    سفیر کشورمان در ژاپن در بخش دیگری از این گفت و گو بر این موضوع تاکید کرد که هرچند برخی کشورها اروپایی برای ورود به بازار ایران تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند و اخبار حضور آنها رسانه‌ها را پر کرده است اما رفتار تجاری ژاپنی‌ها با سایر کشورها متفاوت است. ژاپنی‌ها بازار کم‌سود ولی طولانی مدت را به بازار پرسود ولی کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند.

    وی در رابطه با احتمال ورود کارخانه های خودروسازی ژاپنی به ایران توضیح داد: از آنجا که ما برای ژاپنی‌ها شرط گذاشته ایم که برای ورود به بازار ایران باید انتقال تکنولوژی داشته باشند، بررسی این موضوع زمان‌بر است. در حال حاضر شرکتهای ژاپنی کارشناسان خود را به ایران اعزام می‌کنند تا زیرساخت‌ها و شرایط خط تولید داخلی را بررسی و هزینه و زمان‌ اجرای پروژه ها را برآورد کنند.

    سفر مهم ظریف به شرق آسیا

    سفیر کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گو به سفر ظریف به شرق آسیا اشاره و آن را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: وزیر امور خارجه کشورمان دو سال پیش به توکیو سفر کرد و به همین دلیل این بار ژاپن جزء مقاصد سفر ظریف به کشورهای آسیایی اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، و همچنین نیوزیلند و استرالیا نیست.به طور کلی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به شرق آسیا از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است چراکه حدودا نیمی از تجارت جهان در این کشورها صورت می گیرد و بخش عمده ای از ثروت دنیا هم در شرق آسیا بوده و لازم است از این پس علاوه بر همکاری با کشورهای اروپایی نگاهی جدی به کشورهای شرق آسیا داشته باشیم تا شرایط برای فعال شدن ایران در تجارت جهانی فراهم شود.

    وی در پایان تاکید کرد: سفر ظریف به شرق آسیا با توجه به ظرفیت های بالای ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو