عصر بازار

تعیین حقوق دستمزد باید تابع روشهای علمی و بومی شود

عصر اعتبار- تعیین حداقل حقوق دستمزد باید تابع روشهای علمی و بومی شود تا قابلیت کارشناسی مطمئنی پیدا کند.

تعیین حقوق دستمزد باید تابع روشهای علمی و بومی شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مسلم خانی متخصص بازار کار اظهار داشت: بهترین مدل در این موضوع روشی است که بتواند میان بهبود بهره وری و توسعه بنگاه های اقتصادی ارتباط مستقیم برقرار کند.

    وی افزود:‌میزان حقوق و دستمزد تابع شرایط اقتصادی کشور ، کیفیت مدیریت و بهره وری بنگاه های اقتصادی و همچنان شرایط محیطی اقتصاد ملی است و از سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت مثلث تعیین حداقل حقوق دستمزد را تشکیل می دهد.

    خانی گفت:‌ هدف از تعیین حداقل حقوق و دستمزد رسیدن به رقمی است که بتواند حداقل معیشت آبرومندانه را برای یک خانواده چهار نفره فراهم کند و با خط معاش هم سازگار باشد.

    وی با بیان اینکه دولت سالانه بیش از50 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند که بخش مهم آن به صورت یارانه نقدی است گفت: اگر بخشی از این منابع به سمت حمایت از معیشت کارگران هدایت شود دولت می تواند از الگوی مشارکتی در تعیین حقوق دستمزد استفاده کند و در آن صورت کارفرمایان هم استقبال خواهند کرد چون بخشی از سبد معیشتی کارگران را دولت فراهم می کند.

    وی افزود: روشی که در این راه اعمال می شود معمولا کارشناسی نیست و به مولفه های منطقی توجه ندارد و بیشتر مبتنی بر روش چانه زنی و گفتگو های طولانی مدت است که در پایان رضایت کارگران و کارفرمایان را فراهم نمی کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی