عصر بازار

در بازارهای مالی امروز چه می گذرد؟

عصر اعتبار- سطح بین الملل در فضای اقتصاد، با نوسان قیمت برخی از بازارها روبه رو شده است که از تصمیمات اخیر دولتمردان آمریکا نشات می گیرد.

در بازارهای مالی امروز چه می گذرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در بازارهای مالی امروز چه می گذرد؟

    بازار سهام
    رشد شاخص با خوش‌بینی‌ها
    شاخص کل بورس با رشد هفتگی 8/ 0 درصدی اولین هفته صعودی را پس از دو هفته نزول اندک ثبت کرد. در هفته اخیر خوش‌بینی‌های موجود در بازار شاخص را بالای سطح روانی 78 هزار واحدی تثبیت کرد. پس از رشدهای اخیر گروه‌های لیدر از جمله خودرویی‌ها، بازار به دنبال لیدر جدید است. به صورتی که در هفته اخیر شاهد رشد گروه‌های کالایی از جمله فلزات اساسی و پالایشگاهی‌ها با اثرپذیری از قیمت‌های کالاهای جهانی بودیم. با این وجود ثبات رشد قیمت جهانی کالاها همچنان در ابهام است. علاوه بر اینکه روند نزولی نرخ دلار در بازار داخلی می‌تواند اثرات رشد قیمت جهانی کالاها را تا حدی خنثی کند، اما خوش‌بینی‌های موجود باعث واکنش سریع‌تر بازار به اخبار مثبت می‌شود. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز به تامین نقدینگی میان معامله‌گران و کارگزاری‌ها شاهد افزایش فشار فروش باشیم.

    بازار ارز
    ناپایداری دلار در کف 3400 تومانی
    هر دلار آمریکا با افت هفتگی 4/ 0 درصدی به نرخ 3445 تومان معامله شد. در اوایل هفته فشار عرضه، در کنار روند صعودی سکه در ابتدای هفته (رابطه الاکلنگی) افت نرخ دلار را به دنبال داشت، اما نزدیک شدن به کف روانی 3400 تومانی، ارزش بالای شاخص دلار آمریکا در بازار جهانی و همچنین افت قیمت سکه زیر فشار اونس رشد نرخ دلار را در سه روز پایانی هفته رقم زد. در این میان، روز پنج‌شنبه شوک ناشی از برخی اخبار بیرونی نیز به رشد نرخ دلار کمک کرد. در این روز، افزایش تقاضا از سوی خالی‌فروشان ارز (معامله‌گران آتی ارز) را نیز شاهد بودیم. این معامله‌گران که فروش فردایی خود را در نرخ‌های پایین‌تر ثبت کرده بودند، با رشد بیش از انتظار، مجبور به خرید دلار در نرخ‌های بالاتر شدند تا بتوانند پاسخگوی خریداران آتی روز چهارشنبه باشند.

    بازار سکه
    نزدیک شدن سکه به ارزش ذاتی
    هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 6/ 0‌درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به اونس، عامل رشد سکه است. با این وجود روز پنج‌شنبه طلای جهانی در شرایط انتظاری با افت همراه شد، اما افزایش نرخ دلار مانع از افت شدید سکه شد. روز جمعه اونس طلای جهانی بالاتر از سطح روز پنج‌شنبه قرار گرفت که می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند. همچنین در روزهای اخیر شاهد مقاومت کف 3400 تومانی نرخ دلار بودیم. به صورتی که پس از برخورد با این کف قیمتی نرخ دلار روند صعودی را از سر گرفت. اما همچنان با توجه به روند هفته‌های اخیر دلار، انتظار حمایت نرخ دلار از سکه تضعیف شده است. با این وجود خوش‌بینی‌ها به اونس و مقاومت سطح 3400 تومانی نرخ دلار باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه شده است.

    بازار طلای جهانی
    نگاه اونس به بانک‌های مرکزی
    دیروز ساعت 16 هر اونس طلا به قیمت 1265 دلار معامله ‌شد. روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اتحادیه اروپا اقدام به تشدید سیاست‌های انبساطی بیشتر از پیش‌بینی‌ها کرد. اقدامی که در ابتدا مطابق انتظارات یورو را با افت همراه کرد (عامل فشار بر اونس). اما رئیس این بانک، در ادامه اعلام کرد نرخ بهره را که هم‌اکنون منفی 4/ 0 درصد است نمی‌توان بیشتر از این کاهش داد. بنابراین چشم انداز عدم توانایی این بانک برای به کارگیری این ابزار پولی بازارها را نگران کرد. امری که قیمت اونس را به قله جدیدی در 3 ماه اخیر (7/ 1282 دلار) رساند. اما در ادامه روز جمعه رفتار منطقی تر بازارها نسبت به تشدید سیاست‌های انبساطی بانک اروپا و اقدام بانک مرکزی چین برای کاهش نوسانات یوآن با تقویت ریسک پذیری عامل فشار بر اونس شد. همچنان نشست هفته جاری فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد.

    بازار اوراق مسکن
    افت هفتگی «تسه»ها با نرخ سود
    اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت هفتگی 3/ 0 درصدی همراه شد. اخبار مبنی بر کاهش نرخ سود اسمی وام‌های آتی عامل فشار بر قیمت «تسه»ها بود. روزهای اخیر شورای پول و اعتبار سقف وام 100 میلیون تومانی از طریق اوراق و سقف 160 میلیون تومانی وام از طریق صندوق سپرده بانک مسکن را برای خانه اولی‌ها تصویب کرد. همچنین نرخ سود اسمی یک واحد درصد کاهش یافت. بنابراین رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، قیمت اوراق کنونی را با افت همراه کرد. نرخ سود در شرایط کنونی در سطح 5/ 23 درصد قرار دارد. همچنان کارشناسان نرخ سود را با توجه به روند نزولی نرخ تورم، بالا می‌دانند. امری که شتاب رشد «تسه»ها را کم می‌کند. اما همچنان انتظار می‌رود ارائه وام جدید با افزایش سقف وام و تقویت قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها در میان مدت شود.

    بازار نفت
    رشد نفت با سیگنال کاهش تولیدات
    دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 38 دلار معامله ‌شد. هم اکنون نفت در بالاترین سطح در سال 2016 نوسان می‌کند. گزارش EIA (اداره اطلاعات آمریکا) افزایش حجم ذخیره نفت تجاری آمریکا را کمتر از پیش‌بینی‌ها (9/ 3 میلیون بشکه) اعلام کرد. تولیدات فوریه آمریکا در کمترین سطح از نوامبر 2014 قرار گرفته است. عواملی که خوش‌بینی‌ها به کاهش تولیدات آمریکا را تقویت کرده است. گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) نیز تولیدات غیراوپک را به دلیل فشار قیمت‌های پایین نفت تشدید کرد (750 هزار بشکه در 2016). ایران نیز تولیدات خود را کمتر از پیش‌بینی‌ها افزایش داده است. تولیدات عراق و نیجریه و امارات متحده نیز به دلیل مسائل ژئوپلیتیک با کاهش همراه بوده است که اثر افزایش تولیدات ایران را خنثی کرده است. با این وجود حجم بالای ذخایر نفتی همچنان می‌تواند فشار بر نفت را تداوم بخشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی