عصر بازار

سرمایه گذاری خارجی در شرکتهای اینترنتی ایران

عصر اعتبار- روس ها نه فقط به حوزه های نفت و گاز، انرژی و حمل و نقل ایران، بلکه بخش اینترنت این کشور نیز علاقه نشان می دهند. براساس خبرهای رسیده برای نشریه «کامرسانت»، آندری موراویف، مدیر صندوق Parus Capital و سهام دار سابق شرکت Qiwi، و بوریس سینگوبکو، مدیر اجرایی شرکت Parus Capital، در شرکت آنلاین «دی جی کالا»، «دیوار» و «شیپور» ایران سرمایه گذاری کرده اند. بعد از آن که در ماه ژانویه، شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به طور کامل و امریکا بخشی از تحریم های اعمالی خود علیه ایران را لغو کردند، احتمال دارد سرمایه گذاری در سهام اینترنتی در داخل ایران چند برابر افزایش یابد.

سرمایه گذاری خارجی در شرکتهای اینترنتی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بوریس سینگوبکو به نشریه «کامرسانت» گفته است که وی به همراه آندری موراویف چند میلیون دلار در ایران و از جمله، در شرکت های اینترنتی «دی جی کالا»، «دیوار» و «شیپور» ایران سرمایه گذاری کرده اند. بوریس سینگوبکو گفت: «ما در شرکت « Amazon» ایران – شرکت «دی جی کالا» که رهبر بازار اینترنتی کالا در این کشور است، سرمایه گذاری کرده ایم. در دو شرکت دیگر نیز سرمایه گذاری کرده ایم که به طور کلی، در بازار الکترونیک ایران نقش شرکت « Avito» ایرانی را ایفا می کنند – شرکت های «دیوار» و «شیپور».»
    بوریس سینگوبکو بیش از ١۰۰ میلیون دلار و از جمله، در حدود ٦۰ میلیون دلار در شرکت Parus Capital سهام در اختیار دارد. آندری موراویف، سهام دار سابق شرکت Qiwi plcو مدیر سابق شرکت «سیمان سیبری»، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Parus Capital است.
    در حدود شش ماه پیش، بعد از آن که پیر بریلوتو، مدیر عامل شرکت Vostock New Ventures عمدتا برای فعالیت در ایران، در شرکت سوئیسی Pomegranate Investment سرمایه گذاری کرد، آقایان سینگوبکو و مواوریف نیز در شرکت های اینترنتی ایران سرمایه گذاری کردند. در پاییز گذشته، یونس نوردلندر و فیلیپ انگلبرگ، بنیانگذاران شرکت Avito، نیز از سهام داران شرکت Pomegranate شدند. در حال حاضر، شرکت Pomegranate در حدود ٢٥ میلیون دلار سرمایه دارد. در روز ٤ ماه مارس نیز خبر مربوط به تشکیل pre-IPO توسط شرکت Pomegranate به ارزش ٧٥ میلیون دلار منتشر شد.
    در حال حاضر، شرکت Pomegranate ٤/٩ درصد از سهام شرکت «سرآوا» را در اختیار دارد و قصد دارد سهام خود را تا ١٥ درصد افزایش دهد.
    امروزه، شرکت «سرآوا» نیز به نوبه خود، در شرکت «دی جی کالا» ٥١ درصد (در آینده نزدیک، سهم این شرکت تا ٦۰ درصد افزایش خواهد یافت) و همچنین، ٢۰ درصد در شرکت «صفحه بازار – دیوار» و ١٥ درصد در شرکت «شیپور» سهم دارد. افزون بر آن، شرکت Pomegranate در بانک سرمایه گذار Griffon نیز ٢/١٥ درصد سهم دارد. به گفته بوریس سینگوبکو، آنان از طریق مشارکت در شرکت «سرآوا» توانستند در شرکت «دیوار» سرمایه گذاری کنند.
    سرمایه گذار اصلی شرکت «سرآوا» - شرکت «دیجی کالا»، فروشنده آنلاین پیشرو در ایران، با بیش از ٨۰ درصد سهام است. براساس خبرهای رسیده برای نشریه «کامرسانت»، در حال حاضر، ارزش شرکت «دی جی کالا» تا کمتر از ٤۰۰ میلیون دلار می رسد. صندوق هایی که امکان سرمایه گذاری در شرکت های ایرانی را بررسی می کنند، معتقدند که طی پنج سال آینده، ارزش شرکت «دی جی کالا» تا ٤-٣ میلیارد دلار یعنی تا پنج برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
    بوریس سینگوبکو معتقد است: «ایران از توان عظیمی برخوردار است». از کل جمیعت ٨۰ میلیون نفره این کشور بیش از نیمی افراد از جوانان هستند که علاقمند استفاده از تکنولوژی اند و آنان ٢۰- ٣۰ میلیون سمارت فون در اختیار دارند. بوریس سینگوبکو می گوید که در بازار تهران نیز از سهام شرکت ها خریداری می کند و وی می گوید: «تردیدی در این نیست که در ایران مهم ترین بخش صنعتی به گاز و نفت مربوط می شود و این کشور بیشترین ذخایر گاز در جهان را در اختیار دارند. اما، ما بیشتر به بازار مصرفی داخلی توجه داریم. یعنی این که وضع مالی مصرف کنندگان داخلی رو به بهبود است، تحریم ها لغو شده اند و نرخ ارز رشد پیدا خواهد کرد و نفت نیز گران تر خواهد شد. البته نه تا میزان ١۰۰ دلار و یا ٧٥ دلار، اما به هر حال ٣۰ دلار هم نخواهد بود.
    روسیه و ایران در پاییز سال ٢۰١٤ میلادی، بسته ای از طرح های تجاری مشترک به هزینه ٧۰ میلیارد دلاری خود را به توافق رساندند. روسیه بعد از لغو تحریم ها به تهران پیشنهاد کرده که هواپیماهای «سوخوی سوپرچت -١۰۰» خود را به این کشور صادر کند. شرکت های «گازپروم» و «سترویترانس گاز» نیز به اتفاق ایران طرح احداث خطوط لوله گاز رسانی را بررسی می کنند و در این میان، هزینه قرارداد شرکت «سترویترانس گاز» می تواند به ٢ میلیارد دلار بالغ شود. و این در حالی است که ایران برای خرید کالاها و خدمات روسی نیاز به دریافت وام دارد. بعد از دیدار ولادیمر پوتین از تهران در نوامبر سال ٢۰١٥ میلادی، مشخص شد که ایران احتمال دارد موفق شود وامی به مبلغ ٢ میلیارد دلاری را از طریق بانک اقتصاد خارجی و همچنین ٥ میلیارد دلاری را نیز از وزارت دارایی وصول کند.
    سینگوبکو اذعان می دارد که در این میان، سرمایه گذاری در ایران خطرات عظیمی را نیز همراه دارد. زیرا در غرب هنوز نسبت به این کشور بدبینی هایی وجود دارد: «این کشور به سهولت می تواند تسلیم تحریکات شود و مساعدت های به شدت تجاوزگرانه خود را به برادران – شیعه خود در عراق و سوریه یا یمن افزایش دهد که در این صورت با تحریم های نوینی مواجه و بار دیگر رشد اقتصادی اش متوقف خواهد شد و طبعا نرخ سهام نیز در این کشور سقوط خواهد کرد». اینجا همکاری های گروهی نیز مطرح اند. از جمله این که حسام آرمندهی، موسس دیوار و کافه بازار، به وجود برخی اختلاف نظرها در میان سهام داران دیوار اشاره می کند. او می گوید که این اختلاف نظرها با حمایت برخی از آنان از رقبای ما مرتبط می باشد که با توافقنامه سهامداران مغایرت دارد. بوریس سینگوبکو این اختلافات را مهم نمی داند و معتقد است که دیوار و شیپور بهتر است که با هم متحد شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو