عصر بازار

وام‌های جدید نیمی از قیمت خرید مسکن را تامین می‌کند

عصر اعتبار- معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که فاصله وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن که در ابتدای دولت یازدهم پرداخت می‌شد با وام جدید ۱۶۰ میلیون تومانی که به تازگی مصوب شده بسیار زیاد است و تسهیلات پرداختی جدید تغییر قابل توجهی را به نفع خانوارها رقم می‌زند و توان مالی خانه‌اولی‌ها را به مراتب بالاتر خواهد برد.

وام‌های جدید نیمی از قیمت خرید مسکن را تامین می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان اظهار کرد: سیاست معاونت مسکن و ساختمان در پشتیبانی از بالا بردن میزان وام، افزایش توان مالی خانه‌ اولی‌ها برای دسترسی به مسکن مناسب بود و شرایط جدید وام مسکن ما را به این هدف نزدیک کرده است.

    وی درباره مزایای وام 160 میلیون تومانی مسکن با تاکید بر این‌که پرداخت این وام محدودیتی ندارد و متناسب با تعداد متقاضیان، منابع جدیدی برای بانک‌ مسکن تجهیز و وام‌های مسکن پرداخت خواهد شد گفت: وامی که مصوبه آن به تازگی از سوی شورای پول و اعتبار اعلام شده است از نظر ریالی بیشترین میزانی است که در تاریخ ما برای خرید مسکن پرداخت شده و میزان وام حدود 50 درصد مبلغ مورد نیاز برای خرید یک واحد مسکونی متوسط را برای تهران و برای شهرهای کوچک تا 80 درصد پوشش می‌دهد.

    معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: این وام در تهران به همراه وام جعاله تا 170 میلیون تومان می‌رسد و اگر قیمت متوسط آپارتمان را در تهران در نظر بگیریم می‌بینیم به نسبت وام‌های قبلی مسکن که در کشور پرداخت می‌شد وام 160 میلیونی اقتصادی‌تر است.

    وی با بیان این‌که میزان اقساط این وام از 970 هزار تومان برای ساکنان شهرهای کوچک آغاز می‌شود و در تهران به حدود یک میلیون و 900 هزار تومان می‌رسد افزود: گرچه برخی معتقدند این میزان اقساط زیاد است اما با محاسبه دقیق‌تر و در نظر گرفتن میزان اجاره ماهیانه و مبالغ پرداخت شده به عنوان رهن، مشخص خواهد شد که افراد برای اجاره همان واحد مسکونی ماهیانه باید معادل این میزان هزینه را بپردازند.

    مظاهریان با تاکید بر این‌که درباره این وام نباید اطلاعات اشتباه به مردم داد گفت: این میزان وام در شرایطی محقق شد که بانک‌ها در تنگنای مالی شدیدی قرار دارند و طبیعتا با بهبود شرایط اقتصادی وضعیت بهتری نیز در این حوزه برای مردم فراهم خواهد شد. وام جدید از یک سو افزایش توان خانوارها را برای خرید مسکن در پی خواهد داشت، از سوی دیگر در تلاشیم در سال آینده با کاهش بیشتر نرخ سود تسهیلات شاهد کاهش میزان اقساط باشیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تغییرات میزان وام مسکن در سال‌های اخیر به پایگاه خبری این وزارتخانه گفت: مسیر مناسبی از ابتدای دولت یازدهم طی شد؛ به نحوی که با توقف روند صعودی قیمت مسکن و ثبات بازار، تسهیلات پرداختی تغییر قابل توجهی را به نفع خانوارها رقم زده است. در حالی که میزان وام مسکن در ابتدای این دولت 25 میلیون تومان بود، به تدریج به 35 میلیون تومان رسید و متقاضیان به همراه وام جعاله می‌توانستند مبلغ 45 میلیون تومان وام دریافت کنند که البته حدود هشت میلیون تومان از این مبلغ برای خرید اوراق صرف می‌شد. به عبارت دیگر افرادی که وام 45 میلیون تومانی دریافت می‌کردند حدود 37 میلیون تومان برای خرید خانه به دست می‌آوردند و بین 750 تا 800 هزار تومان نیز باید در ماه اقساط این وام را می‌پرداختند.

    وی ادامه داد: وام جدید مسکن شرایط به مراتب بهتری را برای متقاضیان خرید مسکن به وجود آورده، زیرا مبلغ اعلام شده صرف خرید اوراق نمی‌شود و تسهیلات مسکن بصورت کامل در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد، ضمن این‌که میزان سود وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز کاهش یافته است و محدودیتی هم برای دریافت این وام توسط خانه‌اولی‌ها وجود ندارد. واقعیت این است که فاصله وام 25 میلیون تومانی مسکن با وام 160 میلیون تومانی بسیار زیاد است و قطعا این روند توان مالی خانه‌اولی‌ها را به مراتب بالاتر خواهد برد زیرا نسبت میزان وام به ارزش مسکن تغییرات مثبتی داشته است. ضمن این‌که وام 100 میلیون تومانی مسکن که با اوراق تسهیلات نیز در حال حاضر پرداخت می‌شود نشان از افزایش 400 درصدی این تسهیلات دارد.

    مظاهریان در پایان گفت: سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در مرحله بعد و برای سال آینده کاهش نرخ سود تسهیلات است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو