عصر بازار

رئیس باغ گیاهشناسی تهران خبر داد

تخفیف ۶۷ درصدی باغ گیاه‌شناسی برای بازدیدکنندگان با "تهران‌کارت"

عصر اعتبار- رئیس باغ گیاهشناسی ملی ایران از اعمال تخفیف ۶۷ درصدی برای دارندگان تهران کارت در ایام تعطیلات نوروز ۹۵ خبر داد و افزود: بلیت باغ گیاهشناسی تهران در ایام نوروز ۹۵ برای دارنده گان تهران کارت ۵۰۰۰ تومان خواهد بود.

تخفیف ۶۷ درصدی باغ گیاه‌شناسی برای بازدیدکنندگان با "تهران‌کارت"
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایسنا،عادل جلیلی با اشاره به تعطیلی باغ گیاهشناسی ملی ایران در روز 29 اسفند و اول فروردین گفت: از روز دوم فروردین ماه بازدید از باغ گیاه‌شناسی همه روزه از ساعت 9 الی 17 امکان پذیر خواهد بود. مبلغ بلیت باغ 15 هزار تومان است که در ایام نوروز با 33 درصد تخفیف 10 هزار تومان خواهد بود و دارندگان تهران کارت نیز می توانند بلیت بازدید را با مبلغ 5 هزار تومان دریافت کنند.

    وی درخصوص نحوه بازدید عمومی از این مجموعه گفت: با توجه به حساسیت های پروژه باغ گیاهشناسی امکان تردد مردم مانند یک پارک در آن وجود ندارد بر همین اساس باید بازدیدهای عمومی را به صورت تورهای بازدید از باغ برگزار کنیم. بازدیدها با هدف آموزش و انتقال اطلاعات با حضور کارشناسان باغ گیاهشناسی انجام می شود. اما در نوروز 94 برای اولین بار پذیرای شهروندانی بودیم که صرفا قصد استفاده از زیبایی های باغ داشتند. در این راستا تعداد راهنمایان و محافظان افزایش یافت تا مردم بتوانند خارج از تورها و آزادانه از باغ دیدن کنند.

    جلیلی در تشریح تجربه نوروز 94 و بازدید شهروندان از باغ ادامه داد: متاسفانه برخی از شهروندان در بوستانهای شهر رفتارهای مناسبی ندارند در حقیقت به طبیعت آنگونه که شایسته است احترام نمی‌گذارند بر همین اساس در ابتدا برای بازدید عمومی در سال 94 نگران بودیم اما خوشبختانه بازدیدهای به شکل تور زمینه انتقال حساسیت به مردم فراهم شد.

    وی افزود: رفتار مردم در نوروز گذشته فوق العاده بود و هیچ رفتار خشونت آمیزی با طبیعت باغ مشاهده نکردیم و شاهد شکل گیری گروه داوطلبی به نام همیاران باغ گیاهشناسی بودیم. در این گروه بازدیدکنندگان به صورت داوطلبانه برای کار در باغ ثبت نام می کنند و کارهایی مانند باغبانی انجام می دهند؛ گاهی روزهای جمعه تا حدود 50 نفر برای کمک به مجموعه در باغ حضور دارند.

    وی تاکید کرد: این حرکت اقدام بسیار مناسبی بود و نشان داد اگر به مردم اطلاع رسانی دقیق و مناسبی انجام شود حتما در مسیر درست حرکت خواهند کرد. از سوی دیگر در بازدیدهای عمومی به ضعف‌های خود نیز پی بردیم. متوجه شدیم که علی رغم فعالیت شبانه روزی بدنه تحقیقات، بین مردم و بدنه تحقیقات شکاف عظیمی وجود دارد بر همین اساس رویکرد جدیدی برای اطلاع رسانی در رابطه با منابع طبیعی اتخاذ کردیم که باعث شد به دنبال انتشار مجله‌ای با رویکردی متفاوت، مخاطبانی از سیاستمداران تا خانم‌های خانه دار را دربرمی‌گیرد. این مجله را با عنوان "طبیعت ایران" و با هدف ارتقاء آگاهی‌های شهروندان در رابطه با طبیعت کشور به زودی منتشر خواهیم کرد.

    رئیس باغ گیاهشناسی تهران همچنین از اعمال تخفیف برای بازدید دانشجویان و دانش آموزان خبر داد و گفت: برای دانش آموزان تخفیف 50 درصد و برای دانشجویان نیز تخفیفی حدود 40 درصد در نظر گرفته می شود. درحقیقت سعی شده مبلغ ورودی برای دانشجویان و دانش آموزان در حد توان آنها تعیین شود.

    وی درخصوص اعتبارات بازدیدهای عمومی شهروندان از باغ گفت: سال 94 سال سختی برای دولت به لحاظ بودجه‌ای بود به طبع این شرایط به این مجموعه نیز به عنوان بخشی از دولت فشار مالی زیادی تحمیل شد اما درآمد بازدیدهای عمومی نسبتا توانست بخشی از مشکلات را حل کند و نشان داد این ظرفیت در مردم هست که به مجموعه باغ گیاهشناسی، تحقیقات و منابع طبیعی کشور کمک کنند.

    جلیلی ادامه داد: با شهرداری تهران همکاری های مختلفی داریم از جمله اینکه در حال حاضر در اتاق فکر سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تعدادی از همکاران با تجربه و کارشناس ما حضور دارند. در حقیقت ارتباط تخصصی خوبی با شهرداری تهران داریم.

    به گزارش ایسنا، باغ گیاهشناسی ملی ایران در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی و در اراضی چیتگر، شمال غربی کلانشهر تهران (منطقه 22) قرار گرفته است. باغ گیاهشناسی ایران ارتباط و تعامل موثری با تمامی باغ های گیاهشناسی دنیا دارد و با 120 باغ گیاهشناسی در نقاط مختلف دنیا تبادل بذر و همکاری های مشترک دارد. باغ های گیاهشناسی وظیفه جهانی دارند که منابع گیاهی دنیا را حفظ کنند این به این معنی است که نقش ما در این باغ تفاوتی با باغ گیاهشناسی لندن و آمریکا ندارد.

    باغ گیاهشناسی ملی ایران هر ساله با بیش از 250 باغ گیاهشناسی در دنیا تبادل بذر دارد. کاشت بذور دریافتی از باغ های گیاهشناسی سایر کشور ها و تهیه کتاب بذور از اقداماتی است که در راستای تعاملات برون مرزی در این باغ انجام می شود و به گفته جلیلی، با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ارتباط موثری وجود دارد.

    این باغ منبع و فضای مناسبی برای انجام پایان نامه‌های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری است و سالانه طیف وسیعی از دانشجویان در سراسر کشور با همکاری اساتید و دانشگاه ها برای انجام پایان نامه‌ها هدایت می شوند.

    درحال حاضر 2600 باغ گیاهشناسی در دنیا مشغول فعالیت هستند. از قدیمی ترین باغ‌های گیاهشناسی دنیا می توان به پیزا و پادوا در ایتالیا اشاره کرد که احداث آنها به سال 1540 میلادی باز می‌گردد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی