عصر بازار

طلای جهانی ۱۵ دلار سقوط کرد

عصر اعتبار- طلای جهانی در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا که تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز زرد را محدود کرده است، برای سومین روز متوالی سقوط کرد و به پایین ترین سطح در دو هفته گذشته رسید.

طلای جهانی ۱۵ دلار سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر «عصر اعتبار»به نقل ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.6 درصد کاهش یافت و به 1227.20 دلار رسید.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل با 14.90 دلار یا 1.2 درصد کاهش، 1230.20 دلار بود. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 14.30 دلار کاهش داشت و روی 1245.10 دلار بسته شد.

    صعود بازارهای سهام جهان در چند روز اخیر مانع حرکت افزایشی طلا شده که از ابتدای سال 2016 تاکنون حدود 16 درصد رشد قیمت داشته است.

    بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیایی روز سه شنبه که در شرایطی که سرمایه گذاران به نشست بانک مرکزی ژاپن چشم دوخته بودند و خود را برای اعلام سیاست پولی جدید مهیا می‌کردند، نوسان داشتند. بیشتر سرمایه گذاران انتظار دارند سیاست بانک مرکزی ژاپن ثابت بماند زیرا هاروهیکو کورودا، رییس این بانک اظهار کرده امیدوار است زمان بیشتری را برای ارزیابی تاثیر سیاست نرخ بهره منفی بر اقتصاد صرف کند.

    نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا هم روز سه شنبه آغاز می‌شود و معامله گران برای ارزیابی روند آتی افزایش نرخهای بهره در این کشور، منتظر اعلام نتایج این نشست خواهند بود. افزایش بیشتر نرخهای بهره آمریکا هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده است افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری این فلز لطمه می‌زند و در مقابل از ارزش دلار حمایت می‌کند.

    اگر مقامات بانک مرکزی آمریکا تایید کنند این بانک همچنان در مسیر افزایش نرخهای بهره قرار دارند احتمال دارد طلا دست کم بخشی از روند افزایش کنونی خود را از دست دهد و بازار طلا شاهد فروش گسترده باشد. اما اگر مقامات بانکی آمریکا لحن چندان موافق افزایش نرخها نداشته باشند این فلز ارزشمند ممکن است مورد حمایت قرار بگیرد و شاهد بهبود قیمت باشد.

    بازار طلا در دو روز گذشته شاهد حرکت ضعیف بوده در حالیکه روز جمعه پس از نشست بانک مرکزی اروپا و اظهارات ماریو دراگی، رییس این بانک که کاهش بیشتر نرخهای بهره را منتفی اعلام کرده بود به بالاترین قیمت در 13 ماه گذشته صعود کرده بود و تا سطح 1287.80 دلار پیش رفته بود. طلا به نشستهای سیاستگذاری بانکهای مرکزی و حرکات ارزی حاصل از آن بسیار حساس است.

    در این بین صندوق اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان است، اعلام کرد دارایی‌هایش روز دوشنبه 1.08 درصد کاهش یافت و به 790.14 تن رسید.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.4 درصد کاهش، به 15.28 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، 956.45 دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با 0.4 درصد کاهش، 566.76 دلار بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی