عصر بازار

تسهیل ارائه خدمت کارسازی چک در ساتنا و پایا

عصر اعتبار- بانک مرکزی از تسهیل ارائه خدمت کارسازی چک در ساتنا و پایا خبر داد.

تسهیل ارائه خدمت کارسازی چک در ساتنا و پایا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما ،در این بخشنامه آمده است:

    سامانه های ساتنا و پایا به عنوان جایگزین چک بین بانکی عمل کرده و انتقال وجه بین بانکی را با سرعت و دقت بیشتر و با ریسک و هزینه کمتر انجام می دهند که ضمن توقف فرآیندهای کاغذی، پیچیده و زمان‌بر، تحول بزرگی را در صنعت بانکداری، از بعد نظارتی، سیاست‌گذاری و مشتری مداری ایجاد کرده‌اند.

    اما اطمینان نداشتن از واریز قطعی وجوه به حساب مقصد، ناشی از اشتباهات کاربری و مشتریان در درج شبا و یا غیرفعال بودن حساب مقصد و امکان برگشت حواله ها به این دلایل ، تبعاتی را در پی داشته است که از جمله آنها می توان به ارائه نکردن خدماتی مانند کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون داشتن حساب در بانک مبدا و لزوم تعدد حساب مشتریان در بانک های مختلف اشاره کرد.

    برای رفع نقیصه فوق، سامانه ای به نام سامانه استعلام شبا تولید و در اختیار بانک ها قرار داده شده است که علاوه بر مزیت کنترل مواردی مانند صحت نام و نام خانوادگی شبا، فعال بودن حساب مقصد و ... ، امکان ارائه در درگاه های مختلف بانک ها (شعبه و اینترنت و ...) را نیز داراست.

    بدین ترتیب امکان ارایه خدمت موردنظر به مشتریان با راه اندازی این سامانه و اعمال کنترل های لازم در بانک مبدا، برقرار شده است.

    با عنایت به موارد فوق و به منظور رفاه حال مشتریان، اجتناب از نقل و انتقال فیزیکی پول، حذف مخاطرات امنیتی مربوط و جایگزینی چک های رمزدار با حواله های الکترونیکی، مقرر شده "ارائه خدمت کارسازی و ارسال مبلغ چک از طریق حواله ساتنا و پایا بدون الزام مشتری در داشتن حساب در بانک مبدا ، از حالت اختیاری به اجباری تبدیل شود" .

    به کارگیری سامانه استعلام در فرآیند ارائه خدمت فوق الزامی بوده و مسئولیت بروز هرگونه مشکلی ناشی از رعایت نکردن مقررات مدون در این خصوص، بر عهده بانک مربوط خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو