عصر بازار

تجارت خارجی ایران به ۸۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار رسید

عصر اعتبار- گمرک ایران آمار تجارت خارجی کشور را تا ۲۰ اسفند منتشر کرد.

تجارت خارجی ایران به ۸۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرد اطلاعات تجارت خارجی کشور در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق سامانه جامع گمرکی به صورت روزانه در دسترس هموطنان قرار می گیرد و در پایان هر ماه گزارش آمار مقدماتی تجارت خارجی کشور جمع بندی و منتشر می شود .

    با توجه به ایام پایانی سال ، تازه ترین گزارش از آمار مقدماتی تجارت خارجی کشور تا 20 اسفند جمع بندی شده و تجارت خارجی ایران به 81 میلیارد و 380 میلیون دلار رسیده است.

    واردات کشورمان تا مدت یاد شده به 40 میلیارد و 134 میلیون دلار رسید که این میزان واردات 22و77صدم درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

    همچنین تا 20 اسفند میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به 41 میلیارد و 246میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 16 و 3صدم درصد کاهش داشت.

    عمده دلیل کاهش صادرات غیرنفتی در این مدت به کاهش 52 و 88 صدم درصدی صادرات میعانات گازی مربوط می شود که با توجه به کاهش قیمت نفت تاثیر قابل توجهی در کاهش صادرات غیر نفتی کشورمان داشته است.

    اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده هم شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل،پروپان مایع شده و قیر نفت بوده وعمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین ،عراق ، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده اند.

    بر اساس آمار مقدماتی تجارت خارجی تا 20 اسفند سال جاری میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به چین 23 درصد و عراق 4 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته اما صادرات غیر نقتی کشورمان به امارات متحده عربی 21 درصد، افغانستان 4 درصد و هند یک درصد افزایش داشته است.

    عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3 و 36صدم درصدی از کل ارزش واردات ،گندم با 2 و 3 صدم درصد ، لوبیای سویا با یک و79 صدم درصد ، برنج با یک و 66 صدم درصد و کنجاله سویا با یک و65 صدم درصد اختصاص دارد و عمده ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران نیز در مدت یاد شده به ترتیب شامل چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سویس بوده اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی