عصر بازار

پلیس فتا هشدار داد:

هنگام استفاده از دستگاه‌های کارت خوان مراقب اسکیمرها باشید

عصر اعتبار- سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به شهروندان هشدار داد: هنگام استفاده از دستگاه‌های کارت خوان مراقب اسکیمرها باشید.

هنگام استفاده از دستگاه‌های کارت خوان مراقب اسکیمرها باشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سرگرد کیانی سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: دستگاه‌های کارت خوان یا به اصطلاح دستگاه های POS از مهمترین ابزارهای اقتصادی در بازار تجارت امروزی بوده و بسیاری از مبادلات پولی از طریق این دستگاه به ظاهر کوچک انجام می شود.

    وی با اشاره به اینکه روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان علاوه بر پرداخت مبلغ کالای خریداری شده، پرداخت قبوض، شارژ سیم کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه و... را از طریق دستگاه های کارتخوان انجام می دهند گفت :  این امر ضمن سهولت در خرید وفروش ،موجب رضایت  فروشندگان و خریداران شده است.

    سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره  به اینکه  این دستگاه مفید نیز از سوءاستفاده مجرمان سایبری در امان نبوده و روز به روز شگردهای جدید مجرمانه در جهت برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی کاربران با کمک همین کارت خوانهای ساده یا وسایل نصب شده بر روی آن صورت می گیرد گفت :  این نگرانی نزد مشتریان و استفاده کنندگان از این دستگاه همواره وجود دارد، که مبادا در هنگام استفاده از کارت خوان ها در دام مجرمان سایبری گرفتار شوند.

    این مقام مسئول افزود :طبق آمارهای اعلام شده توسط پلیس فتا حدود 70 درصد از جرایم صورت گرفته به علت سهل انگاری و اعتماد بی جا هموطنان صورت گرفته است.

    سرگرد کیانی مهمترین نکته در سرقت از حسابهای بانکی را  عدم دقت و رعایت موارد ساده ایمنی دانست وگفت: مجرمان با سوءاستفاده از غفلت مشتریان و با مهندسی اجتماعی به سادگی اطلاعات حساب بانکی را به سرقت می برند.

    سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بیان داشت :یکی از نکاتی که متاسفانه هموطنان رعایت نمی کنند، حفظ محرمانگی رمز های عبور می باشد که به سادگی در اماکن عمومی آن هم با صدای بلند به فروشنده اعلام می نمایند واین در حالی است که فرد مجرم در فرصتی مناسب کارت بانکی را به سرقت برده و رمز عبور را هم که خود مشتری به او داده است.

    سرگرد کیانی اظهار داشت : در یکی از شگردهای مورد استفاده توسط مجرمین که کمی فنی و پیچیده است، نصب قطعات سخت افزاری اسکیمر بر روی دستگاه های کارت خوان می باشد. هدف از نصب این ابزار، تهیه یک نسخه کپی از اطلاعات کارت بانکی قربانیان می باشد.

    سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا افزود : یکی از مشکلات موجود در این زمینه این است که دستگاه‌های POS (کارت‌خوان) در اختیار فروشندگان است و آنها، کارت خریدار را تحویل گرفته و مبلغ کالای خریداری شده را کسر می‌کنند و اینجاست که امنیت اطلاعات کارت خریدار به خطر می‌افتد و زمینه کلاهبرداری و برداشت غیر مجاز فراهم می‌شود.

    وی به هموطنان عزیز توصیه کرد: حتماً عملیات خرید را خودتان انجام داده و sms بانک خود را فعال تا با مشاهده اولین برداشت توسط دیگران مطلع و وجود هرگونه مورد مشکوک را به مسئولین مربوطه گزارش نمایند.

    سرگرد کیانی در پایان گفت: امنیت سایبری کاربران فضای مجازی تا حدود بسیار زیادی در دستان خودشان می باشد و اگر نکات جزئی و ساده ای را در فضای مجازی رعایت کنند، امنیت خود و دیگران را افزایش داده اند. لذا یادگیری و آموزش مهارت های سایبری نقشی کلیدی و انکار ناپذیر در کاهش وقوع این جرایم دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو