عصر بازار

شاخص ارزی درآخرین فصل سال بیش از ۵ درصد کاهش یافت

رکوردزنی ناهمسوی سکه و دلار در زمستان

عصر اعتبار- در پنجمین روز هفته، دلار دومین افزایش قیمت پیاپی را تجربه کرد و با ۵ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۴۴۰ تومان رسید. پس از ساعت ۱۵، در بازار غیررسمی ارقام بالاتر از ۳۴۵۰ تومان نیز ثبت شد که به دلیل پایین بودن حجم معاملات معیار قرار نگرفته‌اند.

رکوردزنی ناهمسوی سکه و دلار در زمستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ،به گفته فعالان، روز چهارشنبه در نبود عرضه رسمی ارز، تحرکات معامله‌گران غیررسمی موجب شد که دلار رشدی جزئی را تجربه کند. با وجود افزایش قیمت 2 روز آخر، شاخص ارزی در زمستان حدود 5/ 5 درصد از ارزش خود را از دست داد تا کاهشی‌ترین فصل این ارز درسال 94 رقم بخورد.

    برخلاف دلار در بازار موازی، سکه تمام در زمستان 10 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد تا بهترین فصل آن در3ماه انتهای سال رقم بخورد. در رکوردزنی فلز گرانبهای داخلی، افزایش قیمت روز چهارشنبه نیز نقشی جزئی داشت. در بیست و ششمین روز اسفندماه، سکه تمام بهار آزادی با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان رسید. افزایش قیمت دلار و بالا رفتن تقاضا دو عاملی بودند که به ورود سکه به کانال بالاتر کمک کردند.

    3 ماه بازدهی منفی

    شاخص بازار ارز در 3 ماه زمستان 94، رشد منفی را تجربه کرد تا معامله‌گرانی که روی آن سرمایه‌گذاری میان‌مدت کرده بودند، دچار ضرر شوند. شاخص ارزی در دی‌ماه 1/ 1 درصد، در بهمن‌ماه 9/ 2 درصد ودر اسفندماه حدود 7/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد تا مجموعا در زمستان بیش از 5 درصد کاهش قیمت را تجربه کند.

    در واقع، روند کاهشی دلار در زمستان موجب شد که این ارز در سال 94 کمتر از 5درصد افزایش قیمت را تجربه کند. دلار در سال 94 معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 340 تومان آغاز کرد و در نهایت در میانه کانال 3 هزار و 400 تومان به کار خود پایان داد تا تنها حدود 3 درصد رشد قیمت سالانه را تجربه کند.

    این در حالی است که شاخص ارزی در سال 93 حدود 11 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و از قیمت 3 هزار و 5 تومان ابتدای سال به قیمت 3 هزار و 3340 تومان در انتهای سال رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز که در سال 93 رشد سالانه منفی و کمتر از دلار را تجربه کرده بود، در سال 94 توانست از شاخص ارزی پیشی بگیرد.

    سکه در سال 94 حدود 6/ 7درصد رشد قیمت را تجربه کرد و از قیمت 940 هزار تومان انتهای اسفند 93 به قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان در روز گذشته رسید. دلار در سال 94 دو نیمه متفاوت را تجربه کرد و میزان نوسانات این ارز در 6 ماه دوم سال بسیار بیشتر از نیمه اول بود.

    انحراف معیار دلار که در بهار و تابستان به 15 و 48 تومان رسیده بود، در پاییز و زمستان از محدوده 70 تومانی گذشت تا نیمه دوم سال نوسانی‌تر از نیمه اول باشد. نوسانات دلار در پاییز بیشتر حالت افزایشی داشتند، حال آنکه تغییرات زمستانی بیشتر در جهت کاهش قیمت بودند.

    با وجود اینکه دلار در زمستان عمدتا روند کاهشی داشت، سقف قیمتی آن در همین فصل رقم خورد. دلار در تاریخ 19 دی‌ماه به قیمت 3 هزار و 725 تومان رسید که بیشترین نرخ فروش آن از اسفند 91 بود. ثبت این قیمت بیشتر ناشی از اثرات روانی کاهش قیمت نفت در بازار بود. کف قیمت شاخص ارزی نیز در تاریخ 22 تیرماه به ثبت رسید که قیمت آن به 3هزار و 225 تومان رسید. رکوردزنی کاهشی دلار در آن مقطع بیشتر ناشی از انتظارات معامله‌گران ارزی از مذاکرات هسته‌ای در جریان بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی