عصر بازار

پولسازترین های سینمای ایران در سال ۹۴

عصر اعتبار- رضا عطاران پول سازترین بازیگر مرد سال ۹۴ و ویشکا آسایش پول سازترین بازیگر زن سال ۹۴ هستند.

پولسازترین های سینمای ایران در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، گیشه امسال سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی «محمد رسول الله» شرایط خاصی داشت. فیلمی که با زمان اکران طولانی و قیمت بلیت بالاتر از بقیه فیلم ها و سالن های پرتعدادش به یک مورد خاص در سینمای ایران تبدیل شد که امکان قیاسش از نظر اقتصاد با دیگر فیلم های امسال ممکن نیست. از لحاظ بازیگری هم «محمد رسول الله» فیلم کارکتر محوری نیست و نمی توان بازیگر خاصی را در توفیق آن موثر دانست. در نتیجه فهرست پول سازترین بازیگران سال 94 بدون درنظر گرفتن بازیگران فیلم مجید مجیدی تنظیم شده است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از روزنامه سینما، نکته بعدی در مورد این قهرست این است که تعدادی از بازیگران با توجه به فیلم های پرتعدادشان به جمع پول سازها راه یافته اند و شاید حضورشان در یک فیلم نتواند سرنوشت آن فیلم را تغییر دهد. نمونه مهم در این میان مهناز افشار است که تنها با یک فیلم با بازی در نقش اصلی زن فیلم «نهنگ عنبر» پنجمین بازیگر پول ساز امسال شده که تاثیر بالای او در موفقیت فیلمش را نشان می دهد.


    در نتیجه این فهرست تنها به بررسی تاثیر اقتصادی فیلم های هر بازیگر در گیشه امسال سینمای ایران می پردازد و برای تعدادی از بازیگران نمی تواند معیاری برای محبوبیت یا توجیه اقتصادی حضور آنها در فیلم باشد. با درنظر گرفتن این شرایط رضا عطاران پول سازترین بازیگر مرد سال 94 و ویشکا آسایش پول سازترین بازیگر زن سال 94 هستند.

    1- رضا عطاران؛ 15,370,000,000

    بار دیگر رضا عطاران عنوان پول ساز تربن بازیگر سینمای ایران را از آن خود کرد. رتبه ای که از سال 90 بدون رقیب در اختیار اوست و هیچ بازیگری حتی نمی تواند آمار فروش فیلم هایش را به او نزدیک کند. در محبوبیت رضا عطاران همین بس که «من سالوادور نیستم» در بدترین زمان اکران و در کمتر از یک ماه به دو و نیم میلیارد تومان فروش می رسد.


    فروشی که بخش اعظم به دلیل حضور رضا عطاران و بازی متفاوت اوست. رضا عطاران امسال «نهنگ عنبر» را با هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان به عنوان دومین فیلم پرفروش سال در اختیار دارد. همچنین «گینس» با سه میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش مناسبی داشت. «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی هم با وجود مضمون تلخش از حضور عطاران سود برد و یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروخت. آخرین فیلم امسال رضا عطاران «من سالوادور نیستم» بود که در انتهای سال اکران شد و تاکنون دو و نیم میلیارد تومان فروخته است تا هر چهار فیلم رضا عطاران در جمع فیلم های سودده سال 94 قرار بگیرند. مسیری که به نظر می رسد در سال آینده هم ادامه داشته باشد و رضا عطاران با ادامه اکران «من سالوادور نیستم» و اکران «دراکولا» و «آب نبات چوبی» همچنان از مدعیان فتح گیشه است.


    2- ویشکا آسایش؛ 11,717,000,000

    همچنان تاثیر پالایش را به عنوان نقش مکمل در فیلم هایی که بازی می کند می گذارد. کارنامه امسال ویشکا آسایش هم مانند بقیه کارنامه اش شامل فیلم پرفروش و تجربی است. ویشکا آسایش امسال با «من دیگو مارادونا نیستم» به دنبال تجربه متفاوتی بود و با حضور در «نهنگ عنبر» و «در مدت معلوم» به عنوان نقش مکمل به پول سازترین بازیگر زن سال 94 سینمای ایران تبدیل شد. در «نهنگ عنبر» حضور او کنار رضا عطاران و مهنار افشار تاثیر زیادی در موقعیت فیلم داشت و بازی او در چند مقطع و با چند گریم این فیلم را به تجربه خاصی برای او تبدیل کرد. هرچند ویشکا آسایش در گفت و گویی از حذف بخش هایی از بازی اش در «نهنگ عنبر» گلایه کرده بود.


    فیلم بعدی او «در مدت معلوم» هم به پدیده اکران سال 94 تبدیل شد و برای اولین بار بود که فیلمی از ویشکا آسایش بدون حضور رضا عطاران به جمع پرفروش ها رسید. ویشکا آسایش پیش از این با فیلم هایی چون «خوابم میاد» و «ورود آقایان ممنوع» تجربه حضور در جمع پرفروش های سال را داشته و از همین حالا هم با فیلم «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم خانی و «دراکولا» رضا عطاران از شانس های اصلی تکرار این عنوان در سال 95 است.


    3- محسن تنابنده؛ 8,900,000,000

    محبوبیتش آنقدر بالا رفته که در سال های آینده رقیب جدی رضا عطاران برای تصاحب عنوان پول سازترین بازیگر مرد سینمای ایران است. تبدیل محسن تنابنده به یک بازیگر پول ساز در سینمای ایران با پخش سریال «پایتخت» آغاز شد. محبوبیت بالای محسن تنابنده با این سریال در بین مردم آغاز شد. این بازیگر امسال در کنار احمد مهرانفر در اکران نوروزی با «ایران برگر» حضور داشت فیلمی که 5 میلیارد تومان فروخت و بسیار بالاتر از پیش بینی ها مورد استقبال قرار گرفت. فیلم دیگر محسن تنابنده «گینس بود» که خود او کارگردانی کرده بود و پیش بینی می شد حضور او و رضا عطاران این فیلم را به پرفروش ترین فیلم سال تبدیل کند. اما با وجود افتتاحیه فوق العاده این فیلم، فروش «گینس» افت کرد و برخلاف تصورها در جمع پنج فیلم برتر سال قرار نگرفت.


    محسن تنابنده امسال فیلم «محمد رسول الله» را در صدر جدول فروش سینماها داشت که به علت شرایط خاص اکران این فیلم و کارکترمحور نبودنش در محاسبات ما قرار نگرفته است. محسن تنابنده امسال تنها در فیلم «فراری» علیرضا داوودنژاد در یک نقش جدی جلوی دوربین رفته. نقشی که چالش بزرگی در کارنامه اوست و باید دید فیلم های غیرکمدی این بازیگر تا چه حد مورد استقبال مردم قرار می گیرد.


    4- فرهاد اصلانی؛ 7,870,000,000

    قدم به قدم تاثیر شر را در موفقیت فیلم هایش در گیشه بیشتر کرده است. حالا دیگر حضور او در هر فیلم و بازی های متفاوتش از عوامل جذب تماشاگر برای فیلم هاست. فرهاد اصلانی امسال هم با چهار نقش متفاوت به سینماها آمد. در «دوران عاشقی» نقش یک دلال را ایفا می کند نقشی که شبیهش را در کارنامه او ندیده بودیم و با استقبال مخاطبان این فیلم روبرو شد و دو میلیارد و ششصد میلیون تومان فروش داشت.

    «عصر یخبندان» تجربه مفتاوت دیگری برای او بود و حضورش در کنار جمع بازیگران فیلم و داستان و ساختار متفاوت فیلم کیایی، این فیلم را به دو میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان فروش رساند.


    «کوچه بی نام» اما یکی از پدیده های اکران امسال بود. فیلمی که بعد از جشنواره و در فصل مرده اکران به نمایش درآمد و قدم به قدم و با فروش بالایش به جمع پرفروش های امسال رسید. نقشی که این بار از طبقه متفاوتی بود باز هم تجربه ای متفاوت از فرهاد اصلانی در گیشه موفق بود. «قصه ها» رخشان بنی اعتماد با بازی اصلانی در نقش شوهر طوبی هم یک میلیارد تومان فروخت تا فرهاد صالانی سال 94 را با چهار فیلم میلیاردی به پایان برساند.


    5- مهناز افشار؛ 7,550,000,000

    تنها یک فیلم در سال 94 داشت اما حضورش آنقدر موثر بود که در جمع بازیگران پول ساز سال 94 قرار بگیرد. مهناز افشار نقش اصلی زن فیلم «نهنگ عنبر» را ایفا کرد و بسیاری از لحظات کمدی فیلم با حضور او و رضا عطاران شکل گرفت. این بازیگر چند گریم متفاوت در چند مقطع سنی را در این فیلم تجربه کرده و توانست در لحظات کمدی فیلم موفق باشد.

    به طور قطع یکی از عوامل موثر در فروش «نهنگ عنبر» مهناز افشار بود و بازی او تاثیر زیادی در موفقیت این فیلم داشت. این در شرایطی است که همکاری قبلی مهناز افشار با سامان مقدم به شکست تجاری ختم شد و موفقیت «نهنگ عنبر» توانست ناکامی «یه عاشقانه ساده» را هم جبران کند.


    «نهنگ عنبر» پرفروش ترین فیلم کارنامه مهناز افشار هم هست و موفقیت بالای فیلم باعث شد مهناز افشار بار دیگر خودش را به یک بازیگر تاثیرگذار در گیشه فیلم هایش تبدیل کند مهناز افشار برای سال بعد با یک تجربه متفاوت در سینمای ایران حضور دارد و «خانه ای در خیابان چهل و یک» را در کارنامه دارد که بعید است به فروش بالایی برسد. مهناز افشار همچنین در انتظار اکران فیلم «دلم می خواد» بهمن فرمان آرا است که ممکن است به یکی دیگر از فیلم پرفروش کارنامه او تبدیل شود.


    5- اکبر عبدی؛ 6,500,000,000

    حتی اگر نقش اول مهمی هم نداشته باشد با نقش های مکملش می تواند به جمع پول سازهای سنیمای ایران برسد. اکبر بعدی با چهار نقش مکمل چهارمین بازیگر پول ساز سال94 شد. فیلم هایی که برای هیچکدام از آنها فروش بالایی پیش بینی نیم شد. اما دو فیمل از این جمع یعنی «قندون جهیزیه» و «در مدت معلوم» درجمع پرفروش های سال 94 قرار گرفتند. فیلم «درمدت معلوم» که پنجمین فیلم پرفروش سال 94 است، سه میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروخت تا اکبر عبدی یک فیلم دیگر به جمع فیلم های پرفروشش اضافه کند.

    پدیده دیگر گیشه امسال سینماها «قندون جهیزیه» علی ملاقلی پور بود که یک میلیارد و پانصد مییون تومان فروخت. در «آدم باش» مجید جوانمرد اکبر عبدی باز هم در یک نقش مکمل، نقش یک پیرمرد صدساله را ایفا می کند. فیلمی که علی رغم زمان بد اکرانش حدود نهصد میلیون تومان فروخته است.


    ناموفق ترین فیلم امسال اکبر عبدی یک فیلم کودک به نام «بچگیتو فراموش نکن» است که تنها چهارصد میلیون تومان فروخته است و نکته مهم در مورد اکبر عبدی این است که حضور در نقش های مکمل به اقتضای وضعیت دو سال اخیر اوست که به علت بیماری امکان حضور طولانی مدت در فیلم های سینمایی را ندارد و تنها در «رسوایی 2» با زحمت فراوان توانست نقش اصلی را ایفا کند.


    7- صابر ابر؛ 6,427,000,000

    حضور صابر ابر با اصرارش برای ایفای نقش های تجربی در جمع بازیگران پول ساز سینمای ایران می تواند یکی از شگفتی های این فهرست باشد. اما صابر ابر برخلاف انتظارها در سال 94 سه فیلم میلیاردی داشت. «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی با بازی صابر ابر در یک نقش مکمل بیش از سه میلیارد تومان فروخت و به یکی از موفق های گیشه امسال تبدیل شد. موفقیت بعدی صابر ابر در گیشه سینماها در یک نقش اول بود و «قندون جهیزیه» با بازی او در نقش اصلی این فیلم به یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروش رسید. تا صابر ابر هم با نقش های متنوع و هم نقش اصلی و مکمل در گیشه امسال موفق باشد.

    سومین فیلم میلیاردی امسال صابر ابر «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد بود که صابر ابر نقش کوتاهی در آن داشت. صابر ابر امسال دو فیلم دیگر هم داشت؛ «من دیگو مارادونا هستم» با بازی متفاوت او به موفقیت چندانی نرسید و فروش اش حتی 500 میلیون تومان هم نشد.

    «از رییس جمهور پاداش نگیرید» کمال تبریزی هم بعد از سال ها اکران شد و با 300 میلیون تومان فروش، ناموفق ترین فیلم امسال صابر ابر بود. لازم به ذکر است، بخش زیادی از نقش صابر ابر در فیلم کمال تبریزی دچار ممیزی شده و بخش کوتاهی از آن در فیلم باقی مانده است.


    8- نازنین بیاتی؛ 5,475,000,000

    شگفتی دیگر فهرست پول سازترین بازیگران سینمای ایران حضور نازنین بیاتی است. نازنین بیاتی که سه سال است با فیلم «دربند» وارد سینمای ایران شده با حضور در نقش های متفاوت و اصرار بر تجربه های تازه توانست نقش های زیادی را ایفا کند. امسال اما توفیق اصلی او در گیشه بود. جایی که دو فیلم این بازیگر بالاتر از یک و نیم میلیارد تومان فروش داشتند.

    «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی با بازی نازنین بیاتی در یک نقش مکمل بیش از سه میلیارد تومان فروخت. هرچند فضای جوانانه، فیلم نامه و کارگردانی «رخ دیوانه» از عوامل اصلی فروش این فیلم بود.


     فیلم بعدی موفق نازنین بیاتی «مردن به وقت شهریور» بود که نازنین بیاتی در این فیلم هم نقش مکمل بود و فیلم بعد از دو سال اکران شد و برخلاف انتظارها به فروش بالایی رسید تا دومین فیلم میلیاردی امسال نازنین بیاتی باشد. حضور نازنین بیاتی در یک نقش اصلی و تعیین کننده اما توفیقی برای او نداشت و «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی با وجود اکران نوروزی 580 میلیون تومان فروخت. همه این معادلات اما به نفع نازنین بیاتی بود تا این بازیگر به سومین بازیگر زن پول ساز سال 94 تبدیل شود.


    9- باران کوثری؛ 4,300,000,000

    چهارمین بازیگر زن پول ساز سال 94 که سه فیلم میلیاردی در کارنامه اش دارد و هیچ فیلم شکست خورده ای ندارد. باران کوثری که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای بازی در «کوچه بی نام» را به دست آورد، سه فیلم موفق  در کارنامه امسالش قرار دارد. نخستین فیلم اکران شده امسال او «قصه ها»ی رخشان بین اعتماد است.

    باران کوثری برخلاف اغلب بازیگران فیلم رخشان بنی اعتماد، نقش مهمی در این فیلم دارد و حضور متفاوتش در انتهای فیلم مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. بعد از فیلم رخشان بی اعتماد «جامه دران» حمیدرضا قطبی با بازی متفاوت اکران شد. فیلمی که به رغم ساختار تجربه گرایش، اکران موفقی داشت و به فروش یک میلیارد و سیصد 330 میلیون تومان رسید.


    سومین فیلم باران کوثری که موفق ترین آن ها در گیشه هم بوده، «کوچه بی نام» است. فیلمی که باران کوثری برایش جایزه گرفت و تحسین های زیادی را شنید و در بدترین زمان ممکن اکران شد. اما به سرعت به جمع پرفروش های سال 94 سینمای ایران رسید. «کوچه بی نام» در سال 94 یک میلیارد و 950 میلیون تومان فروخت تا باران کوثری با حضور موثرش هم با نقش اصلی و هم با نقش مکمل بتواند در جمع پرفروش های امسال حضور داشته باشد.


    10- مهتاب کرامتی؛ 4,428,000,000

    مهتاب کرامتی در سالی که سعی کرده بود کلکسیونی از نقش های متفاوت را در کارنامه اش داشته باشد، دو فیلم موفق و دو فیلم شکست خورده در گیشه داشت. با این وجود مجموع فروش آثار مهتاب کرامتی این بازیگر را جزو پول سازهای امسال قرار داده است. مهتاب کرامتی با «عصر یخبندان» و بازی در نقش اصلی این فیلم دو میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشت، فیلمی که مهتاب کرامتی در آن نقش یک معتاد را دارد و بازی اش با تحسین های زیادی همراه شد. فیلم بعدی مهتاب کرامتی «جامه دران» حمیدرضا قطبی است که برخلاف «عصر یخبندان» مهتاب کرامتی در آن یک نقش  مکمل را ایفا کرده و این فیلم هم به یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروش رسید.


    دو فیلم شکست خورده مهتاب کرامتی هم از دو ژانر متفاوت و با حضور او در نقش مکمل و اصلی بودند. کرامتی در «ارغوان» نقش اصلی را ایفا می کند، فیلمی که توقع چندانی برای فروش آن نمی رفت جزو ناموفق های گیشه سال 94 قرار گرفت. «مزارشریف» هم که محصول پرهزینه حوزه هنری بود حتی نتوانست سرمایه اش را برگرداند و حضور مهتاب کرامتی در یک نقش مکمل هم با شکست رو به رو شد.


    11- لیلا حاتمی؛ 3,470,000,000

    بازیگر گزیده کاری است اما معمولا با همان تک فیلم هایش می تواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند، آن هم در شرایطی که برخلاف پول سازهای دیگر کمتر در فیلم های کمدی بازی می کند و اقبال تماشاگران به فیلم های جدی  اوست.


    با این که در رتبه یازدهم بازیگران پول ساز قرار دارد اما جزو معدود بازیگران این فهرست است که مردم به خاطرش بلیت می خرند و به سینما می روند. نمونه اش فیلم های امسال اوست؛ «دوران عاشقی» و «در دنیای تو ساعت چند است» روی هم رفته حدود 3.5 میلیارد تومان فروخت. در مورد لیلا حاتمی و این دو فیلم می توان با قاطعیت گفت که این فیلم ها بدون این بازیگر سرنوشت دیگری در گیشه در انتظارشان بود. دو فیلمی که حاتمی در آن ها ایفاگر نقش های محوری بود، خصوصا عاشقانه «در دنیای تو ساعت چند است» که تبدیل به فیلم محبوب منتقدان نیز شد. گزیده کاری لیلا حاتمی البته در سال 94 هم تکرار شد تا این بازیگر سال آینده با دو فیلم «من» و «رگ خواب» حمید نعمت الله روی پرده سینماها باشد.


    12- شهاب حسینی؛ 3,230,000,000

    سال 94 را خیلی خوب آغاز نکرد. با این که «طعم شیرین خیال» در فهرست اکران نوروز قرار داشت اما در نهایت نتوانست به فروشی بهتر از 580 میلیون تومان دست پیدا کند. رقمی که هم برای کمال تبریزی و هم بازیگر محبوبی مثل شهاب حسینی یک شکست محسوب می شد.

    فیلم بعدی شهاب حسینی باز هم در یک زمان طلایی اکران، روی پرده رفت. اکران عیدفطر نصیب «دوران عاشقی» شد تا فیلم پربازیگر رییسیان همان طور که انتظار می رفت فاتح گیشه تابستان باشد. شهاب حسینی در این فیلم نقش همسر لیلا حاتمی را بازی می کند که در معرض امتحانی بزرگ قرار می گیرد. زوج لیلا حاتمی و شهاب حسینی یکی از بهترین زوج های فیلم های امسال بود که خیلی خوب توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند.


    با این که شهاب حسینی در جمع 14 بازیگر پول ساز امسال قرار گرفته اما رتبه فعلی اش در مقایسه با فیلم های سال های قبل او یک برگشت به عقب محسوب می شود، اتفاقی که البته به نظر می رسد با اکران سال 95 جبران شود. در میان فیلم های پرشماری که شهاب حسینی امسال در آنها بازی کرده، «فروشنده» اصغر فرهادی از همین حالا برگ برنده اکران سال 95 است، برگ برنده ای که یک سرش شهاب حسینی و ترانه علیدوستی است و سر دیگرش اصغر فرهادی.


    13- سحر قریشی؛ 3,203,000,000

    با اختلاف اندکی نسبت به شهاب حسینی در رتبه سیزدهم جدول قرار دارد. در کنار فرهاد اصلانی، صابر ابر، اکبر عبدی و مهتاب کرامتی پرکارترین بازیگران اکران سال 94 است. سحر قریشی البته یک فرق اساسی با بقیه بازیگران این فهرست دارد؛ او بازیگر سینمای تجاری است و به لطف بازی در همین فیلم ها توانسته چنین جایگاهی را به دست آورد. اما نکته بامزه اینجاست؛ از میان چهار فیلمی که از سحر قریشی در سال 94 اکران شده، غیرتجاری ترینش بیش ترین تماشاگر را داشته است. هرچند حضور او در «شیفت شب» نیکی کریمی کوتاه است اما فروش همین فیلم تقریبا نیمی از گیشه چهار فیلم او را شامل می شود. این تنها فیلم غیرکمدی قریشی در اکران امسال است.


    دیگر فیلم پرفروش او «آتیش بازی» است که قریشی ایفاگر نقش مکمل آن است. فیلمی که تقریبا به اندازه «شیفت شب» تماشاگر داشت اما دو فیلم دیگر قریشی که اتفاقا نقش اصلی آن ها را بازی می کرد به نوعی در گیشه شکست خورد. «دریاکنار» و «دو دوست» روی هم رفته فقط 350 میلیون تومان فروش داشتند تا مشخص شود سپردن نقش اول یک فیلم به بازیگری مثل سحر قریشی کمی زود است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو