عصر بازار

« ترین‌»های ثروت و دارایی

عصر اعتبار- بی‌شک ثروتمند شدن در جوانی آن هم با تلاش‌های فردی اگر نگوییم غیر‌ممکن، کاری بسیار دشوار است. اما در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۱۶ که نشریه فوربس معرفی کرده است بیشترین تعداد افراد زیر ۴۰ سال سن، مشاهده می‌شوند.

« ترین‌»های ثروت و دارایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این تعداد که به 66 نفر می‌رسد، سه برابر تعداد افراد کمتر از 40 ساله در فهرست ثروتمندان چهار سال پیش است و نسبت به سال 2010 افزایشی 7 برابری را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه در فهرست ثروتمندان امسال این است که اغلب این افراد جوان میلیاردر ثروت خود را از راه ابداعات و پرورش تخیلات خود و البته با کمی خوش‌شانسی به‌دست آورده‌اند و ثروتشان موروثی نبوده است. از این 66 جوان ثروتمند جوان 36 نفر ثروتشان خودساخته است و از این 36 نفر بیش از سه چهارم آن ها از طریق بخش تکنولوژی به ثروت رسیده‌اند. بسیاری از این شرکت‌ها همچون اسنپ‌چت، اوبر، پینترست و ایربی‌ان‌بی، حتی همین 10 سال پیش وجود خارجی هم نداشته‌اند. جوان‌ترین میلیاردر خود ساخته جهان یکی از موسسان شرکت اسنپ‌چت به نام ایوان اشپیگل است که سال گذشته برای نخستین بار با ثروتی بالغ بر 538 میلیون دلار به فهرست ثروتمندان جهان راه یافت. افزایش ارزش شرکت او باعث شد که امسال ثروتش به 1/ 2 میلیارد دلار برسد. بر اساس فهرست جدید فوربس اما جوان‌ترین میلیاردر جهان یک دختر جوان 19 ساله نروژی به نام الکساندرا اندرسن است که بیشتر وقت خود را برای ورزش اسب‌دوانی صرف می‌کند. او به همراه خواهر 20 ساله اش کاترینا که دانشجوست، میراث‌دار سهام باارزشی از شرکت سرمایه‌گذاری خانوادگی‌شان هستند.

    گران‌ترین خانه جهان
    در شرایطی که سقف ارزش گران‌ترین خانه جهان 100 میلیون دلار بود، در سال گذشته میلادی، یک ملک واقع در کشور هنگ‌کنگ بازار مسکن جهان را شوکه کرد. این ملک که در اوایل سال 2015 معامله شد، به ارزش 8/ 657میلیون دلار فروخته شد و در نتیجه هنگ‌کنگ را در صدر فهرست گران‌ترین مکان‌های جهان برای خرید ملک قرارداد. این قیمت حیرت‌آور به‌دلیل موقعیت تاریخی و شهری این ملک است. این ملک که نام «هوتانگ گاردن» بر آن نهاده شده است، یک ویلای تاریخی با معماری رنسانس چینی را در زمینی به مساحت 8/ 2 هکتار در خود جای داده است. علاوه بر این، ملک مذکور در یکی از محله‌های توریستی و گران‌قیمت هنگ‌کنگ به نام «ویکتوریا پیک» واقع شده‌ که ارزش زمین آن به تنهایی در این محله بسیار بالاست. فروشنده این ملک که جزو خانه‌های قابل سکونت طبقه‌بندی شده بود قبل از فروش آن، اقدام به بازسازی بنا و محوطه‌ آن کرده بود.

    از سوی دیگر خریدار این ملک یکی از فعالان بزرگ بخش ساخت‌وساز در هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی چین است و دولت از او خواسته است که این زمین‌ها را حفظ کند. این در حالی است که به‌دلیل اولویت داشتن ارزش زمین در هنگ‌کنگ، کمتر ملکی شانس بازسازی دارد. بنابر گزارش جهانی ثروت «نایت فرانک» که هر ساله منتشر می‌شود، هر 20مترمربع زمین در هنگ‌کنگ بالغ بر 1 میلیون دلار ارزش دارد. دومین ملک گران جهان نیز در هنگ‌کنگ معامله شده است که آن را «جاک ما» رئیس اجرایی شرکت تجارت الکترونیک «علی‌بابا» به قیمت 193 میلیون دلار خریداری کرده‌است. این ملک یک خانه 4 طبقه در همان محله گران قیمت ویکتوریا پیک است، با 4 اتاق پذیرایی و تراسی روی پشت‌بام که دید کاملی به بندر ویکتوریا و باغ خصوصی‌ای به مساحت 1850مترمربع دارد.

    ارزان‌ترین شهرهای جهان برای زندگی

    بر اساس آمار جدیدی که واحد اطلاعات اکونومیست از هزینه‌های زندگی شامل قیمت 400 مورد کالا و خدمات در شهرهای مختلف جهان گردآوری کرده است، فهرست ده شهر ارزان جهان به این شرح است:

    شهر کاراکاس در کشور ونزوئلا و شهر دمشق در سوریه به‌طور مشترک به‌عنوان ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند. واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرده است که وجود چندین نرخ ارز در کشور ونزوئلا امکان نرخ‌گذاری در این کشور را تقریبا غیرممکن ساخته است و بحران و جنگ‌زدگی در سوریه که نزدیک به 5 سال است ادامه یافته است، بخش زیادی از دمشق را به ویرانه تبدیل کرده است.

    شهر دهلی نو در هندوستان توسط واحد اطلاعات اکونومیست به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی شده است، اما این موسسه در توضیح به این نکته نیز اشاره کرده است که گر چه برخی بر این باورند که این شهر شاید یکی از گران‌ترین شهرهای هندوستان باشد، اما دلیل این انتخاب این است که هزینه غذا و کالاها در مقایسه با دستمزدها در این شهر بسیار ناچیز است.

    شهر کراچی در کشور پاکستان به‌دلیل قیمت نسبتا ارزان غذا، حمل‌و‌نقل و تفریحات آن در این فهرست قرار گرفته است. قیمت مسکن آن اما بسیار پایین است که البته دلیل آن نرخ بالای جرم و جنایت در این شهر است.

    شهر چنایی هندوستان دارای یک منطقه کلان شهری به‌سرعت در حال رشد است، اما در حدود 30 درصد از جمعیت این شهر زاغه‌نشین هستند. شهر الجزایر در کشور الجزایر و شهر آلماتی قزاقستان به‌طور مشترک در رده بعدی ارزان‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند. پایتخت الجزایر به‌خاطر ساختمان‌های سفیدرنگش معروف است، اما تراکم شدید جمعیت در این شهر و مناطق زاغه‌نشینی آن موجب شده است که این شهر جزو شهرهای ارزان جهان باشد. غذا، حمل‌و‌نقل و مسکن در این شهر فوق‌العاده ارزان هستند. در آلماتی قزاقستان هم هزینه در اختیار داشتن یک خانه مستقل بالاست، اما واحدهای آپارتمانی موجود در این شهر برای اسکان ارزان موجب شده‌اند که عرضه محل سکونت در این شهر بسیار خوب باشد، اما به‌دلیل آنکه امکانات این واحدها توسط یک شبکه مرکزی کنترل می‌شوند، ساکنان در زمان قطع سیستم حرارتی هیچ راه چاره‌ای برای راه‌اندازی آن ندارند. همین موضوع باعث ارزانی هزینه‌های زندگی در چنین شرایطی شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی