عصر بازار

صادرات کشور چقدر حرفه ای است؟

عصر اعتبار- صادرات همواره محوری ترین اصول توسعه اقتصادی کشور بود که فقدان مدیریت کار آمد یکپارچه آن موجب شده تا کشور صرفا به یک صادر کننده محصولات خام تبدیل شود.

صادرات کشور چقدر حرفه ای است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محسن بهرامی کارشناس مسائل بازرگانی در خصوص حرفه ای بودن صادرات کشور گفت: برای صادرات کالا استاندار خاص و معینی تعیین نشده است، به این علت که صادرات متناسب با سفارش مشتری بسته بندی، تولید و ... می شود و به طور کل صادرات تابع درخواست خریدار است.

    وی ادامه داد: کالاهایی که از استانداردهای سازمان ملی استاندارد نیز برخوردار هستند ممکن است در کشور مقصد پذیرفته نشوند.

    بهرامی اظهار داشت: شرایط کشور در دوران تحریم باعث ایجاد فضای نابرابر بین ایران و بقیه رقبا شد و علاوه بر این در برهه ای از زمان تورم  تا حدود 45 در صد رسید و نرخ ارز ثابت ماند در این شرایط صادر کننده چطور می توانست  با دیگر کشورها رقابت کند.

    وی از پایین بودن متوسط قیمت، کالاهای صادراتی نسبت به کالاهای وارداتی ابراز تاسف کرد و گفت: هر تن کالای صادراتی از کشور به طور میانگین 450 دلار قیمت دارد این در حالی است که یک تن کالای وارداتی 1500 دلار ارزش گذاری می شود، یعنی به لحاظ ارزشی قیمت کالاهای کشور یک سوم کالاهای وارداتی است به همین منظور باید با کاهش هزینه های صادرات و افزایش متوسط قیمت ها حداقل تا سه برابر به یک توازن برسیم.

    بهرامی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی صنایع مثل سنگ آهن، مواد معدنی و محصولات پایین دستی پتروشیمی گفت: اگر  بتوانیم به جای خام فروشی محصولات با انجام فرآوری بیشتر به محصولات ارزش افزوده ای بیشتری دهیم درآمد قابل قبولی از صادرات کالاها به دست می آید.

    وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی که دولت به درآمدهای ارزی نیاز دارد به تدریج و با روز آمد کردن شرایط تولید کالاهای های تک و صادرات آن درآمد بیشتری نصیب کشور خواهد شد.
    وی تصریح کرد: فروش هر بشکه نفت خام در شرایط موجود چیزی حدود 40  دلار است اما اگر روی آن فرآوری انجام شود عایدی آن به 1500 دلار می رسد همین مساله در خصوص سنگ آهن و سایر مواد خام که جزو سرمایه های کشور هستند نیز صدق می کند.

    این فعال اقتصادی گفت: زعفران اعلاء ایران به صورت فله ای به اسپانیا و امارات صادر می شود و توسط دیگر کشور ها با بسته بندی مرغوب مجددا صادر می شود این در حالی است که کشورمان سهم 96 درصدی در تولید زعفران دارد، اما سهم اندکی از تجارت زعفران نصیب ما می شود این در حالی است که اسپانیا با حدود تولید 20 تن زعفران سهم صادراتی آن از این محصول به  150  تن می رسد.

    بهرامی افزود: به دلیل عدم توجه صادرکنندگان و تولید کنندگان کشور در حوزه بازاریابی جهانی زعفران به کشورهای واسطه ای هم چون اسپانیا و امارات متحده عربی صادراتی می شود تا این کشورها سود سرشار حاصل از این دلالی را با  بازاریابی در کشورهای هدف نصیب خود کنند.

    این کارشناس مسائل بازرگانی در بخش پایانی نسبت به شرایط ایجاد شده در دوران پسا تحریم ابراز امیدواری کرد و گفت: کاهش هزینه ای صادرات همانند حمل و نقل و نگهداری در کنار امضای توافق نامه های همکاری دو جانبه چند جانبه سیاسی و اقتصادی و جذب سرمایه گذاری ها خارجی می تواند منجر به ایجاد شرکت های مشارکتی در جهت ارتقاء کیفی محصولات و کاهش هزینه ها شود و زمینه سهولت در امر صادرات و ارز آوری بیشتر برای کشور را فراهم کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو