عصر بازار

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

۲ راهکار برای تامین مالی پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی با حضور در نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان دو راهکار نحوه تامین مالی این پروژه را مطرح کرد و گفت: حتما برای تامین مالی پروژه راه آهن چابهار-زاهدان راهکار مناسب وجود دارد؛ بنابراین باید این پروژه با شدت پیش برود و متوقف نخواهد شد.

۲ راهکار برای تامین مالی پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس ، عباس آخوندی در سفر به چابهار، در نشست تعیین جانمایی ایستگاه راه‌آهن و مسیر ریلی به داخل بندر چابهار، حضور یافت.

    به گفته دست اندرکاران پروژه راه آهن چابهار-زاهدان، اجرای این پروژه یک خطه از اواخر سال 92  به‌طور رسمی آغاز شد.

    پروژه چابهار-زاهدان به طول610 کیلومتر (با در نظر گرفتن خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر) در 10 قطعه اجرا می‌شود. این پروژه 20 تونل و 95 دستگاه پل دارد و پیشرفت کل پروژه 12 درصد و زیرسازی آن 28 درصد اعلام شد.

    قیمت تمام شده پروژه راه آهن چابهار-زاهدان به شرط تکمیل ظرف 5 تا 6 سال 5 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. تاکنون 290 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته و 70 میلیارد تومان نیز مطالبات دارد. از مشکلات عمده پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان عدم تعیین تکلیف 19 کیلومتر محدوده ابتدای شهر چابهار و نحوه تعیین مالی پروژه است.

    آخوندی پس از صحبت‌های عوامل اجرایی پروژه خط آهن چابهار-زاهدان گفت: مرکز چابهار محل تلاقی 4 مود حمل‌ونقلی، ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی است. بنابراین یک‌پارچگی بین این شقوق حمل‌ونقلی در بخش مسافر و بار، اصلی‌ترین مساله محسوب می‌شود.

    وی افزود: اگر چشم‌انداز بندر چابهار 80 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری در سال است پس باید از هم اکنون برای حوزه جاده‌ای آن تدبیر شود؛ و الا بعد از رسیدن به این ظرفیت قطعا شهر وسعت یافته و تملک زمین با هزینه‌های گزاف مواجه خواهد شد. ضمن آنکه رسیدن به یک بندراقیانوسی خدمات هوایی مناسب می‌خواهد بنابراین احداث فرودگاه در چابهار ضرورت دارد.

    وی افزود: در حوزه توجه به حمل ونقل در بندر چابهار فقط موضوع بار نیست بلکه باید به نحوه ارتباط مردم با دریا نیز توجه شود. در مجموع یکپارچگی بین 4 مود حمل‌ونقل در بخش مسافر و بار و دسترسی مردم به خلیج بندر چابهار و دریای عمان دو مساله مهمی است که باید برای آن تدبیر شود.

    وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه تامین مالی پروژه نیز گفت: تامین مالی پروژه راه آهن چابهار-زاهدان از دو راه حل اصلی می‌تواند پیگیری شود. یک راهکار آن است که تامین مالی پروژه از چین دنبال شود به این ترتیب که پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان را در مجموعه راه ابریشم قرار دهیم و من معتقدم اگر پروژه گزارش توجیه اقتصادی داشته باشد چینی‌ها از اجرای آن حمایت می‌کنند و راهکار دوم نیز استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی است.

    آخوندی تاکید کرد: حتما برای تامین مالی پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان راهکار پیدا می‌شود؛ بنابراین پروژه باید با شدت پیش برود و متوقف نخواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه راه آهن چابهار-زاهدان و فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار از آن درجه اهمیت برخوردار بوده‌اند که من در روز آخر سال 94 به اینجا آمده‌ام تا وضعیت این دو پروژه را از نزدیک بررسی کنم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو