عصر بازار

سواحل مکران میزبان خیل عظیم سرمایه گذاران خارجی

عصر اعتبار- چابهار به عنوان بزرگراه رسیدن به گنج های اقیانوسی از چندی پیش به ویژه پس از برجام میزبان سفرا و هیات های اقتصادی کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی و استفاده از ظرفیت ها، مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری این بندر اقیانوسی ایران اسلامی است.

سواحل مکران میزبان خیل عظیم سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، چابهار سیستان و بلوچستان به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی خفته بر کرانه دریای عمان و اقیانوس هند از چنان اهمیت بالا و استراتژیک برخوردار است که از روزگاران کهن جایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی ویژه آن بر همگان روشن بوده است.
    استان پهناور سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد که این امر منطقه مکران را به عنوان جاده ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می کند.
    سواحل مکران در جنوب خاور ایران، به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیک آن از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که دسترسی به منابع غنی انرژی، تسلط بر مهمترین مسیر انتقال انرژی و کالا در سطح جهان، موقعیت استراتژیک برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان به آبهای آزاد، قابلیت مناسب سواحل مکران برای ایجاد بندرگاهها و ترمینال های وسیع تجاری و تبدیل آن به کانون ورود و خروج کالا از طریق جاده های شمالی جنوبی، جاده شرقی جنوبی و جاده جنوبی غربی بین چابهار و آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا بخشی از قابلیت ها این منطقه است.
    بندر چابهار یکی از چهار راه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می شود به طوری که این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
    چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران مزیت های خاص خود را دارد به طوری که آب های عمیق در خلیج آن شرایط پهلوگیری کشتی های بزرگ و ایجاد تاسیسات بندری را فراهم می کند همچنین قرار گرفتن چابهار در یک خلیج ، موقعیت بندری ایده آلی برای توسعه فیزیکی در آینده به آن می بخشد که بسیاری از بنادر دنیا از آن محرومند.
    همچنین از نظر توریستی خلیج چابهار جلوه ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می کند، در کناره های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی بوجود آمده که چشم انداز زیبایی را خلق کرده است.
    سواحل و آب های کرانه دریای عمان به گفته بسیاری از کارشناسان با توجه به محدودیت ها و اتمام سوخت های فسیلی فرصت مناسبی برای استحصال انرژی های نو است.
    همچنین منطقه آزاد چابهار با گستره 14 هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران در 25 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 27 دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آب های دریای عمان قرار دارد که می تواند در کنار مزیت ها فرصت مناسب برای تجارت دیگر کشورها فراهم کند.
    کارشناس اداره دوم خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن چندی پیش در سفر دو روزه به چابهار گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت مناسب، همجواری با آبهای اقیانوسی و داشتن توانمندی ها و ظرفیت های خوب در شرایط پسا تحریم مورد توجه کشور ژاپن و فعالان اقتصادی این کشور برای سرمایه گذاری قرار دارد.
    یوسوکه تومو فوجی اظهار داشت: این بندر نقطه اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آبهای اقیانوسی است و سرمایه گذاران ژاپن تمایل زیادی برای فعالیت در این نقطه راهبردی دارند.
    وی گفت: فرصت های سرمایه گذاری و پتانسیل های موجود منطقه در این سفر مورد بررسی قرار می گیرد و گزارشی به دولت و سرمایه گذاران ژاپنی برای فعالیت های اقتصادی در این منطقه ارایه می شود.
    معاون اقتصادی و عضو هیات مدیره منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار نیز با تشریح ظرفیتها و پتانسیل های این منطقه گفت: طرح توسعه سواحل مکران با دستور رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد کشور به سرعت در حال انجام است و در آینده ای نزدیک زیر ساختهای ریلی، گاز و توسعه بنادر آماده می شود.
    عبدالرحیم کردی افزود: مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار صادر شده است که با احداث آن سفر گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تسهیل و تسریع می شود.
    وی بیان کرد: امنیت بالای منطقه چابهار فرصت مناسبی برای فعالیت سرمایه گذاران است و هیچگونه موارد ناامنی برای تجار، بازرگانان و مسیر ترانزیتی تردد کامیون های افغانستان تاکنون رخ نداده است.
    وی یکی از مزیت های ارزشمند بندر چابهار را ارزان بودن انرژی آب و برق ذکر کرد.
    وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در سفر چند روز پیش خود به چابهار گفت: زیرساختهای لازم و مورد نیاز چابهار مناسب برای توسعه روابط همه جانبه دو کشور عمان و ایران است.
    دکتر علی بن سعود السنیدی اظهار داشت: بازدید میدانی هیات اقتصادی و تجاری عمان از زیرساختهای این شهرستان عزم ما را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف جدی تر کرده است و این سفر یک روزه در آینده ای نزدیک بسیار موثر برای توسعه روابط خواهد بود.
    وی گفت: علاقه و رغبت مسئولان رده های مختلف ایرانی به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولان بنادر و دریانوردی ایران برای همکاریهای مشترک می تواند تاثیرات فراوانی برای ارتباط دریایی و ترانزیت و حمل نقل کالا بین دو کشور عمان و ایران داشته باشد.
    وزیر صنعت و تجارت عمان که سرپرست هیات 50 نفری فعالان تجاری و اقتصادی این کشور بود، افزود: بندر راهبردی چابهار موثر برای فعالیت سرمایه گذاری برای کشور عمان است.
    سعود السنیدی ادامه داد: کشور عمان دارای سه بندر اصلی است و اشراف به دریای عمان را دارد و می تواند به آبادانی یکدیگر کمک کند.

    رئیس هیات مدیره و نایب رئیس شرکت فنی و مهندسی CMI چین گفت: این شرکت آماده راه اندازی نخستین شهرک صنعتی چینی در منطقه آزاد چابهار است.
    گوگانگ چن اظهار داشت: هیاتی از شرکت سی ام آی متشکل از 14 نفر با هدف بررسی ظرفیت های منطقه آزاد چابهار برای ایجاد شهرک صنعتی چینی از شب گذشته وارد این منطقه شده تا در ادامه کارهای لازم برای تحقق این امر را انجام دهد.
    وی افزود: شرکت فنی و مهندسی CMI در زمینه ساخت آب شیرین کن، نیروگاه خورشیدی، توسعه بنادر و بخش های هوانوردی و صنایع و معادن فعال است.
    وی گفت: این شرکت از سال 2014 راه اندازی شد و هم اینک 60 شرکت خوشنام چینی سهامدار آن هستند.
    رئیس هیات مدیره شرکت CMI افزود: اعضای این هیات با هدف راه اندازی شهرک صنعتی چینی، مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار و بررسی ظرفیت های موجود به این منطقه سفر کردند.
    وی سرمایه این شرکت را 50 میلیارد دلار ذکر کرد.

    معاون اقتصادی و عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار نیز گفت: آمادگی لازم برای واگذاری زمین به منظور ایجاد شهرک صنعتی چینی با توجه به توان مالی، تخصصی و تجربه کافی این شرکت وجود دارد.
    عبدالرحیم کردی افزود: منطقه آزاد چابهار همچنین آماده همکاری با این شرکت در زمینه فراهم سازی زیرساخت های اولیه گردشگری و صنعتی است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به ارتباطات سیاسی و تجاری ایران و عمان و تمایل توسعه همکاری های دو طرف، بزودی حجم تجارت این دو کشور افزایش پیدا می کند.
    ولی الله افخمی اظهار داشت: اقدامات عملی برای توسعه تجارت بین ایران و عمان از طریق مبادله هیات های تجاری، برگزاری نمایشگاه های متقابل در دو کشور و توسعه زیرساخت ها برای روابط اقتصادی ضروری است.
    وی گفت: توسعه تجارت با کشورهای خارجی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد و به همین دلیل از مسئولان اقتصادی کشور عمان می خواهیم برای توسعه تجارت ارتباطات بانکی ایران- عمان را افزایش و از طریق عمان نیز این مشکل با سایر کشورها مرتفع شود.

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چابهار یکی از سرزمین های بکر و با اهمیت و استراتژیک و دروازه ورود ایران به آبهای آزاد است.
    علی اوسط هاشمی اظهار داشت: آینده منطقه کاملا روشن است به ویژه بعد از موفقیت کشورمان در دستیابی به توافق هسته ای با غرب فضا و محیط کشور برای سرمایه گذاری بیش از گذشته آماده شده است که قطعا با اقبال سرمایه گذاران خارجی و کارآفرینان داخلی رو به رو خواهد شد.
    وی با اشاره به توانمندیها و ظرفیت های کلان بندر چابهار ادامه داد: دولت آینده ای بزرگ و روشن برای این منطقه ترسیم کرده و ما نیز باید زمینه را به بزرگی نگاه دولت برای حضوری اثرگذار در این منطقه فراهم کنیم.
    وی بیان کرد: توسعه بندر فضا را برای صادرات باز می کند و ما آمادگی داریم تا با واگذاری بخشی از کارها به بخش خصوصی راه را برای سرمایه گذاران باز کنیم تا با استفاده از امکانات و زیر ساختهای آماده به فعالیت بپردازند.
    استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در دیدار با سرکنسول افغانستان در زاهدان گفت: با توجه به قابلیت های فراوان بندر اقیانوسی چابهار، این منطقه آماده تبدیل شدن به قطب تجاری افغانستان است.
    علی اوسط هاشمی اظهار داشت: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن از جمله مزیت های این بندر است که می تواند زمینه را برای گسترش روابط بیش از پیش کشورهای ایران و افغانستان فراهم کند.
    وی با بیان اینکه چابهار باید به قطب تجاری ایران و افغانستان تبدیل شود افزود: با اجرای برخی اقدامات از جمله راه اندازی خط کشتیرانی، فعال کردن شرکت حمل و نقل مشترک و ایجاد بندر مشترک می توان دامنه فعالیت را در این بندر مهم گسترش داد.
    دفتر نخست وزیری هند نیز در بیانیه ای اعلام کرده است،هیات دولت این کشور اعتبار 150 میلیون دلاری برای توسعه بندر راهبردی چابهار تصویب کرده است .
    این بیانیه می افزاید: سرمایه گذاری در چابهار فرصت هایی را برای شرکت های هندی برای حضور بیشتر ومستحکم تر کردن جایگاه این کشور در منطقه فراهم می کند.
    در این بیانیه اضافه شده است: کابینه هند اعتبار 150 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بندر چابهار را تصویب کرده است.
    در بخش دیگری از این بیانیه آمده است این کشور در حال مذاکره برای تسهیل افزایش تجارت و سرمایه گذاری با ایران و دیگر کشورهای منطقه از جمله افغانستان است.
    سفیر هندوستان در ایران گفت: استان سیستان و بلوچستان به ویژه بندرچابهار و مرز میلک برای کشور هندوستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یک منطقه مهم ارتباطی محسوب می شود.
    « سائوو راب کومار» اظهار داشت: وجود کنسولگری هندوستان در شهر زاهدان یک فرصت بسیار خوب است که باعث کمک به پیشرفت اهداف مشخص شده دو کشور می شود.
    وی هدف از سفرش به سیستان و بلوچستان را دیدار با مسئولان و نیز بازدید از مرز میلک در شمال این استان ذکر کرد و اظهار داشت: پس از بازدید اخیر از چابهار قراردادی میان دولت هندوستان و ایران امضا شد.
    کومار خاطرنشان کرد: چابهار فرصت های خوبی دارد که امیدواریم بتوان از ظرفیت های آن برای توسعه منطقه استفاده کرد.
    سفیرهندوستان در تهران ادامه داد: به منظور گسترش ارتباطات بین ایران و هندوستان، دولت های این دو کشور به پروژه های ارتباطی توجه ویژه ای دارند.
    رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز چندی پیش در باره مزیت های بندر چابهار گفت: بندر چابهار برای ترانزیت کالاهای افغانستان دارای اهمیت فراوانی است.
    عبدالله عبدالله افزود: این بندر شاهد صدها میلیون دلار سرمایه گذاری ایران برای توسعه طی دوسال اخیر بود و در آینده نزدیک چابهار صفحه ای نو در ترانزیت منطقه و حتی فراتر از منطقه خواهد گشود.
    وی گفت: افغانستان به بندر چابهار به عنوان بدیل بندر کراچی پاکستان نگاه نمی کند و به آن بندر هم نیاز خواهد داشت، اما وابستگی به یک راه برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان یک نقطه ضعف خواهد بود و به دلیل محصور بودن این کشور در خشکی، کوتاه ترین و باصرفه ترین مسیر دسترسی ما به آبهای آزاد، بندر چابهار ایران خواهد بود.
    رئیس اجرایی دولت افغانستان افزود: افغانستان علاوه بر نگاه به بندر چابهار ایران و کراچی پاکستان برای ترانزیت کالاهای خود، به دنبال برقراری خط آهن بسیار مهم چین – قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان و ایران است.
    وی گفت که بزودی نشست پنج جانبه ای برای تکمیل این خط آهن در یکی از این کشورها برگزار می شود و این مسیر برای کشورهای منطقه و افغانستان دارای اهمیت فوق العاده ای است.
    مشاور و رئیس برد اقتصادی وزارت تجارت افغانستان گفت: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی در جهان و نزدیکی با افغانستان بهترین مکان برای فعالیت تجار و سرمایه گذاران این کشور است.
    حاج رحم الدین حاجی آغا در بازدید از طرح توسعه بنادر چابهار اظهار داشت: هم اینک حمل کانتینر از بندر کراچی تا قندهار 18 ساعت زمان می برد اما از بندر چابهار 12 ساعت زمان نیاز است.
    وی از حمایت ایران به عنوان یک کشور دوست، همسایه و پشتیبان قدردانی کرد و افزود: تجارت از بندر چابهار برای افغانستان نسبت به کراچی مقرون به صرفه تر است.
    وی گفت: با توجه به اقدامات و پیشرفت های خوبی که صورت گرفته و بر اساس تاکیدات رئیس جمهوری افغانستان، باید نهایت استفاده را از بندر چابهار داشته باشیم.
    مشاور و رئیس برد اقتصادی وزارت تجارت افغانستان با بیان اینکه تاکید این است که مسئولان دولتی افغانستان در نشست های مختلف با بازرگانان موقعیت راهبردی و ظرفیت های بندر چابهار را تشریح کنند اظهار داشت: با این اقدام سرمایه گذاران آشنایی بیشتری نسبت به این بندر اقیانوسی پیدا می کنند.
    حاجی آغا یکی از مهمترین مشکلات سرمایه گذاری نکردن تجار افغانستان در بندر چابهار را اطلاع رسانی ضعیف عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی چابهار باید با برپایی نمایشگاه، کنفرانس ها، همایش ها و برگزاری نشست با تجار و بخش های خصوصی کشورهای مختلف زمینه بیشتر شدن همکاری های بین المللی را فراهم کند.
    وی بیان کرد: بازاریابی نامناسب باعث شده تجار افغانستان شناخت درستی از مزایای بندر چابهار در عرصه بین المللی نداشته باشند.
    مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تا پایان سال 95 شاهد پهلوگیری کشتی های سوپر پاناماکس در این بندر خواهیم بود.
    سیاوش رضوانی گفت: از هر نوع سرمایه گذاری تجار در بندر چابهار استقبال می کنیم.
    استان سیستان و بلوچستان افزون بر هزار و 100 کیلومتر مرز زمینی با دو کشور افغانستان و پاکستان و بیش از 310 کیلومتر مرز آبی با اقیانوس ها و آبهای آزاد دارد.
    چابهار در 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) واقع شده و تنها بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو