عصر بازار

سفیر ایران:

سفر روحانی به پاکستان، زمینه ساز جهش مبادلات تجاری میان دو کشور است

عصر اعتبار- سفیر جمهوری اسلامی ایران سفر قریب الوقوع حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به پاکستان را زمینه ساز جهش همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور همسایه توصیف کرد.

سفر روحانی به پاکستان، زمینه ساز جهش مبادلات تجاری میان دو کشور است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، 'مهدی هنردوست' در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه در پایتخت پاکستان در پاسخ به سوالات آنان، با بیان اینکه ایران و پاکستان از مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی و روابط بسیار خوب سیاسی برخوردارند، برضرورت گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو همسایه تاکید کرد.
    وی با اشاره به اینکه ایران منبع انرژی قابل توجه برای تامین نیازهای پاکستان به انرژی است، گفت که با اجرا و تکمیل شدن خط لوله گاز ایران-پاکستان و نیز افزایش صادرات برق ایران به این کشور همسایه، بخش عمده ای از نیاز پاکستان به انرژی مرتفع خواهد شد.
    هنردوست به سفر قریب الوقوع حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در دهه نخست فروردین 1395 اشاره کرد و گفت: در این سفر چند قرارداد و تفاهم نامه میان دو کشور در زمینه های گوناگون به ویژه قراردادهای تجاری و اقتصادی امضا خواهد شد و اراده دو طرف بر این است که حجم کنونی مبادلات را در چند سال آینده به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.
    وی تاکید کرد: با سفر روحانی به پاکستان، بستر جهش در مناسبات تجاری و اقتصادی و تحکیم بیش از پیش روابط دوستانه دو کشور فراهم خواهد شد و این سفر منشاء خیر و برکات زیادی برای هر دوکشور خواهد بود.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره بندر گوادر پاکستان و بندر چابهار ایران گفت: ایران هرگز بندر گوادر را رقیب بندر چابهار نمی داند زیرا پاکستان را اصولا کشور رقیب برای خود نمی داند بلکه نگاه ایران به پاکستان همواره به عنوان یک کشور دوست و برادر بوده و خواستار همکاری های گسترده با این کشور همسایه است.

    ** ضرورت راه اندازی پرواز مستقیم تهران-اسلام آباد
    هنردوست نبود پرواز مستقیم میان پایتخت های ایران و پاکستان به عنوان دو کشورهمسایه و دوست را مناسب روابط بسیار دوستانه دو کشور ندانست و گفت: تلاش می کنیم تا پروازهای مستقیم میان پایتخت های دو کشور دوست برقرار شود.

    ** مبارزه با تروریسم، نیازمند تلاش و همکاری بین المللی
    هنردوست در خصوص معضل تروریسم در منطقه و راههای مبارزه با آن بویژه حضور تروریست های داعش در سوریه وعراق گفت: تروریسم امروز به یک پدیده شوم جهانی تبدیل شده است و مقابله با آن نیازمند همکاری های بین المللی است.
    وی با انتقاد از برخورد دوگانه برخی قدرتها با مقوله تروریسم، تاکید کرد: متاسفانه برخی قدرتها و دولت ها تروریسم را به تروریسم خوب و تروریسم بد تقسیم کرده اند و این حرکت، عین برخورد دوگانه با معضل تروریسم است. ایران، تروریسم را تروریسم می داند هیچ فرقی میان تروریست ها قائل نیست.
    سفیر ایران با اشاره حمایت های مالی و تدارکاتی برخی کشورها از تروریست ها به ویژه از گروه تروریستی داعش افزود: اگر حمایت های مالی و تدارکاتی از گروه های تروریستی متوقف شود، ریشه تروریسم به سرعت از جهان برچیده می شود.
    وی به حضور افرادی با ملیت های مختلف در میان تروریست های داعش در سوریه اشاره کرده و گفت: سرانجام روزی مسئله سوریه پایان خواهد یافت و کسانی که امروز از کشورهای مختلف در کنار داعشی های قرار گرفته اند، با کوله باری از افکار و تجارب تروریستی به کشورهای خود بازخواهند گشت و به منشاء ناآرامی و ناامنی در آن کشورها تبدیل خواهند شد.

    ** تقدیر از مواضع منطقه ای پاکستان
    هنردوست درخصوص مواضع دولت پاکستان درخصوص تحولات منطقه از جمله تحولات یمن و سوریه، گفت: پاکستان مواضعی عاقلانه در قبال تحولات منطقه اتخاذ کرده است و به خوبی از حقایق پشت سکه تحولات، رخدادها و ائتلاف های اخیر منطقه ای آگاه است.
    سفیر ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مردم پاکستان خواستار تسهیلاتی در زمینه صدور روادید برای سفر به ایران هستند، از ابراز علاقمندی مردم پاکستان برای انجام سفرهای زیارتی و گردشگری به ایران استقبال کرد و با بیان اینکه مشکل خاصی در زمینه صدور روادید براساس مقررات وجود ندارد، گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار گرفته است که به مسیر ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به اروپا تبدیل شده است و متاسفانه مجبور است به تنهایی و بدون دریافت کمک های کافی از سوی نهادهای بین المللی، با این معضل مبارزه کند. به همین دلیل ایران ناچار به مراقبت های شدید از مرزها است و چاره ای جز مراقب های شدید و شبانه روزی از مرزهایش و کنترل دقیق ورود و خروج ها از مرزهای این کشور ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی