عصر بازار

براساس بودجه ۹۵؛

هدفگذاری دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی با اخذ مالیات از همه نهادها

عصر اعتبار- دولت یازدهم در قالب لایحه بودجه ۱۳۹۵، بسیاری از نهادهایی که تاکنون از پرداخت مالیات معاف و یا از تخفیف مالیاتی برخوردار بوده اند را همانند سایر بخش ها ملزم به پرداخت مالیات کرده است.

هدفگذاری دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی با اخذ مالیات از همه نهادها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، دولت سقف بودجه سال 1395 را 952 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته، در حالی که نزدیک به 681 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به منابع شرکت های دولتی، مؤسسه های انتفاعی وابسته به دولت و بانک هاست.

    برابر بودجه مصوب 1394 درآمدهای مالیاتی 880 هزار میلیارد ریال (88 هزار میلیارد تومان) بود که در بودجه پیشنهادی 1395 رقم 101 هزار میلیارد تومان اعلام شده؛ در واقع یکی از مهمترین دلایل رشد 14 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده ملغی شدن معافیت و یا تخفیف های مالیاتی نهادهای یادشده است.
    علاوه براین باهدف تکریم مودیان مالیاتی و براساس بخشنامه سازمان امورمالیاتی کشور، مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان 94 تا 31 فروردین ماه 95 تمدید شد.
    برپایه این بخشنامه، نظر به مصادف شدن مهلت ارائه اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1394 با تعطیلات نوروز و با توجه به درخواست های مودیان مربوطه، موضوع نظام مالیات بر ارزش افزوده و به منظور تکریم مودیان گرامی و فراهم سازی زمینه اجرای تکالیف قانونی برای آنان، بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده، مودیان می توانند اظهارنامه دوره چهارم مالیاتی (فصل زمستان) سال 94 را تا پایان روز سه شنبه 31 فروردین ماه 95 ارائه کنند.
    مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان سال 94 را تا 31 فروردین 95 ارائه کنند، می توانند در صورت درخواست کتبی، از بخشودگی جرایم عدم ارائه اظهارنامه و تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق در موعد مقرر برای این دوره استفاده کنند.
    همچنین مودیان مالیات بر ارزش افزوده می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی WWW.EVAT.IR نسبت به ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده حداکثر تا 31 فروردین 95 اقدام کنند.
    به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این درباره مالیات بر ارزش افزوده گفته بود: این مالیات در دنیا دوست تولید شناخته می شود؛ زمانی که تصمیم گرفته شد مالیات بر ارزش افزوده در ایران اجرایی شود، قرار بود بار مالیات از تولید به مصرف انتقال داده شود.
    علی طیب نیا یادآورشد: نرخ مالیات برای تولید در گذشته براساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، 54 درصد بود و قرار شد این نرخ به 25 درصد کاهش یابد؛ با اجرای مالیات بر مصرف، قرار بود فشار مالیات بخش تولید کاهش یابد.
    طیب نیا گفت: اکنون سهم مالیات بر ارزش افزوده به حد قابل ملاحظه ای رسیده، اما مشکل اینجاست که حلقه آخر مالیات یعنی حلقه ای که خرده فروشی به مصرف کننده نهایی متصل می شود، نتوانستیم به درستی اجرا کنیم و اگر این حلقه تکمیل شود، مشکلات کاهش پیدا می کند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی، برنامه ریزی جامع برای رفع مشکل حلقه پایانی مالیات بر ارزش افزوده را اطلاع رسانی کرد و گفت: لایحه ای به دولت ارائه شده و قرار است سامانه فروش مکانیزه نیز برای خرده فروشی ها در نظر گرفته شود؛ البته پس از اجرای این قانون و مکانیزه شدن افرادی که در سامانه قرار می گیرند مشمول معافیت مالیاتی پنج ساله می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو