عصر بازار

گفت‌وگو با رئیس کل گمرک ایران:

تحول جدی در تجارت ایران از نیمه دوم سال ۹۵

عصر اعتبار- رئیس کل گمرک ایران با بیان پیش‌بینی‌های خود از تغییرات در امور مختلف تجاری ایران عنوان کرد که فضای تجارت ایران در سال ۹۵ تغییر خواهد کرد.

تحول جدی در تجارت ایران از نیمه دوم سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، مسعود کرباسیان درباره تغییرات تجاری ایران در سال 95 اظهار کرد: به نظر من فضا تغییر خواهد کرد. اینکه یک شادابی به اقتصاد بر می‌گردد که فعالان میل بیشتری به انجام کار خواهند داشت یک بحث است و اینکه چه مقدار زمینه فعالیت وجود خواهد داشت هم بحث دیگری است. اگر بخواهیم واقع‌بینانه صحبت کنیم، در شش ماه اول اتفاق جدی رخ نمی‌دهد. چون ما انتخابات مجلس، بودجه، قانون برنامه، سفرها و ترددهای فعالان بخش خصوصی، موافقتنامه‌ها، برداشتن و راه افتادن چرخ اقتصاد جهانی در ارتباط با تجارت خارجی و موارد مشابه دیگر داریم که اینها باید خودشان را در عمل نشان بدهند.

    وی در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم از نیمه دوم سال 1395 ما دچار یک تحول جدی در تجارت خارجی خود شویم.

    کرباسیان با بیان اینکه هزینه تجارت ایران به شدت کاهش پیدا می‌کند، افزود: چون دیگر به صورت اعتباری خرید می‌کنیم. سیستم بانکی ما پشت کار قرار می‌گیرد. ما دیگر نباید برویم و حواله بگیریم که در واقع یک پول اضافی هم به صرافی‌ها داده شود. از سوی دیگر نیاز نیست که برای تغییر نرخ ارز پول بدهند و مثلاً یوآن یا لیر را به ارز معتبر دیگر تبدیل کنند.

    او سپس تشریح کرد: دیگر نرخ بیمه‌های ما کاهش می‌یابد، حمل ما به صورت مستقیم انجام می‌شود و به هر حال خریدهای ما از فروشنده اول و تولیدکننده اصلی است. ضمن اینکه زمینه و قدرت رقابت و چانه‌زنی را برای طرف ایرانی، فراهم می‌آورد. سیستم بانکی می‌تواند کمک کند برای اینکه صادرکننده ارز خود را به راحتی برگرداند و از آن استفاده کند. اگر تک‌نرخی شدن ارز را هم اعمال کنیم، یا فاصله قیمتی ارزهای بازار و دولتی را کم کنیم، تحول مدنظر سریع‌تر رخ می‌دهد. دیگر یک مقدار آنهایی که دنبال آن حاشیه‌های ارز هستند، از چرخه اقتصاد خارج می‌شوند.

    رئیس کل گمرک ایران در ادامه اظهار کرد: بنابراین موضوعی که وجود دارد این است که فضا برای کار آماده شده است. ما باید ببینیم سازماندهی و ساماندهی این کار چطور در اقتصاد باید انجام شود. ببینید، ما همه می‌گوییم این فضا درست شده است. برجام امضا شده است. اقتصاد مقاومتی را داریم. مقررات تنظیم شده است. دولت و بخش خصوصی عزم جدی دارند. سفر هیات‌ها هم همچنان ادامه دارد. اینکه ما چگونه بتوانیم اینها را به شکل اجرایی در بیاوریم و ابزار مناسب آن را انتخاب کنیم، مهم است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو