عصر بازار

فراز و نشیب های نرخ دلار در سال ۹۴ به روایت نمودار

عصر اعتبار- نرخ دلار آمریکا که در ابتدای سال ۱۳۹۴ با قیمت ۳۲۹۴ تومان گزارش شده، در پایان سال جاری به ۳۴۶۸ تومان رسیده و در مجموع اگرچه نوسانات بسیاری را تجربه کرده، اما به میزان ۱۷۴ تومان افزایش یافته است.

فراز و نشیب های نرخ دلار در سال ۹۴ به روایت نمودار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که نرخ دلار تا پایان سال جاری روندی صعودی به همراه خواهد داشت و حتی در سال آینده به مرز چهار هزار تومان می‌رود؛ اما این ارز در انتهای سال با قیمت 3468 تومان به کار خود خاتمه داد. اگرچه این قیمت نسبت به نرخ آن در آغاز سال جاری که 3294 تومان بود، 174 تومان افزایش یافته اما این در حالی است که در چندماه اخیر، نوسانات بالایی را تجربه کرده است و قیمت آن به کانال 3700 تومان هم ورود پیدا کرده است.

    در سال جاری اولین رشد این ارز در بازار در آبان ماه اتفاق افتاد که به نظر می رسد به دنبال افزایش تقاضا برای سفرهای کربلا بود که نرخ آن از کانال 3300 تومانی به کانال 3500 تومانی وارد شد و در مدار صعودی قرار گرفت. حتی بعد از آن، این ارز در اواسط دی ماه و چند روز مانده به اجرای برجام، نرخ  3700 تومان را هم رد کرد و بیشترین افزایش قیمت در سال جاری را به خود اختصاص داد اما این این افزایش قیمت ماندگار نبود و بعد از چندروز، با نزدیک تر شدن به روزهای عملیاتی شدن برجام، به تدریج از نرخ دلار کاسته شد و این نرخ روند نزولی به خود گرفت و آرام آرام به نرخ 3500 تومان نزدیک شد و نوسانات بسیاری را تجربه کرد.

    بعد از مدتی هم، در اواخر بهمن ماه به کانال 3400 تومان وارد شد. در این راستا برخی کارشناسان عقیده داشتند علاوه بر اجرایی شدن برجام، شایعه ارز تک‌نرخی در محدوده 3300 تومان و شائبه کنترل دولت برای کاهش نرخ ارز با نزدیکی به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، در کاسته شدن ارزش این نرخ در بازار آزاد نقش داشته اند.

    به هرحال این ارز رایج در کشور، در پایان سال جاری با قیمت 3468 تومان به کار خود خاتمه داد و باید منتظر ماند تا ببینیم در سال آتی با چه روندی به حرکت خود ادامه می‌دهد. در حالی که بسیاری از کارشناسان در این زمینه پیش بینی کرده‌اند، ارزش دلار از رقم فعلی پیشی می‌گیرد و در میان‌مدت و بلندمدت روند صعودی را تجربه خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسد این مساله به سیاست‌های اتخاذی دولت در این زمینه بستگی دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو