عصر بازار

وزیر نیرو :

ایران با پتانسیل هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید

عصر اعتبار- وزیر نیرو: اجرای برجام فرصت جدیدی در اختیار مردم قرار داده تا سرعت و رشد توسعه را بیشتر کنند.

ایران با پتانسیل هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از صدا و سیما، حمید چیت چیان  با اشاره به اینکه یکی از بنگاه های مهم دنیا پیش بینی کرده است ایران پتانسیل هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید را دارد ، افزود : ما باید از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببریم تا نه فقط طرح هایی که موجب توسعه کشور است انجام شود بلکه دانش و فناوری را هم در کشور ارتقاء دهیم.

    وی گفت : باید بازارهای صادراتی جدید را پیدا کنیم و میزان صادرات را افزایش دهیم موضوعی که در مذاکره با هیئت های خارجی که بعد از برجام رفت و آمد آنها به کشور زیاد شده است ، مطرح می کنیم.
    آقای چیت چیان با اشاره به اینکه ایران دارای ظرفیت های فراوان صنعتی، اجرایی و مدیریتی و فنی است، افزود: بازار 80 میلیونی داخلی برای پر کردن این ظرفیت ها کافی نیست و باید برای تداوم حیات بنگاه های اقتصادی وارد بازارهای دنیا شویم.
    وی ادامه داد : مذاکره با هیئت های خارجی یکسویه نبوده است که فقط آنها به ما امکانات بدهند بلکه در این مذاکرات مطرح شده است که شرکت های ایرانی در سایر کشورها نیز فعالیت اقتصادی مؤثر داشته باشند.
    وزیر نیرو تأکید کرد: در مذاکرات بعد از اجرای برجام با کشورهای مختلف توافقنامه هایی امضا شد که حداقل حدود 15 هزار مگاوات نیروگاه برق با استفاده از فناوری جدید و با راندمان بالا ساخته شود.

    آقای چیت چیان با اشاره به اینکه نیروگاه های کشور دارای کلاس E و راندمان این نیروگاه ها 33 درصد است ، گفت : راندمان نیروگاه های سیکل ترکیبی با کلاس E به 47 درصد می رسد در حالی که چه سرمایه گذاری مستقیم و چه روش تامین مالی خارجی ها استفاده شود، استفاده از توربین های کلاس F و H (که راندمان آنها حدود 40 درصد است و وقتی به سیکل ترکیبی تبدیل می شود به 60 درصد می رسد ) مد نظر خواهد بود.
    وی افزود: این تحول اساسی در افزایش راندمان و پایین آوردن هزینه ها و بهبود شرایط زیست محیطی است که در این بین نیروگاه هایی با کلاس G نیز پیشنهاد شده است.
    آقای چیت چیان به قرارداد دو شرکت زیمنس آلمان و مپنا اشاره کرد و گفت: این مهم ترین قرارداد در صنعت برق بود که در روزهای گذشته امضا شد و بر اساس اجرای این قرارداد، 22 واحد توربین کلاس F خریداری خواهد شد و در جریان ساخت و احداث این واحدها تمام فناوری مرتبط با تولید توربین کلاس F به ایران منتقل می شود.
    وی این قرارداد را موفقیتی بزرگ دانست و افزود: این قرارداد یک سویه نیست بلکه شرکت مپنا توانسته است در ساخت قطعات داغ به ویژه پره های توربین که بسیار فناوری پیچیده دارد و جزو فناوری نادر دنیاست ، به حدی از توان برسد که شرکت زیمنس برای استفاده آن در آلمان و سایر کشورها پره های مورد نیاز را از مپنا بخرد.
    وزیر نیرو با اشاره به اینکه تفاهمنامه بین مپنا و زیمنس و وزارت نیرو در یک سال آینده به قرارداد تبدیل می شود ، تصریح کرد: تعداد نیروگاه هایی که در ایران ساخته می شود به تأسیسات تولید آب و برق همزمان مجهز خواهد شد.
    آقای چیت چیان با اشاره به اینکه نیروگاه هایی که قرار است ، احداث شود، سیکل ترکیبی خواهد بود ، افزود: راندمان آنها حدود 60 درصد است و از حرارتی که اتلاف می شود برای شیرین سازی آب دریا استفاده خواهد شد و نیروگاه های تولید همزمان آب و برق در سواحل جنوبی ساخته می شود.
    وی از تولید حدود یک میلیارد مترمکعب آب شیرین از دریای جنوب از طریق نیروگاه های تولید همزمان آب و برق خبر داد و گفت: این مقدار آب در افق 10 ساله تولید خواهد شد.
    آقای چیت چیان افزود: بعد از اجرای برجام در زمینه ساخت سدها و تأسیسات آبی و نیروگاه های برقابی تفاهمنامه های خوبی امضا شده است.

    وی گفت: بعد از اجرای برجام ، ارتقای ظرفیت ولتاژ شبکه برق به کشور از 400 کیلوولت به 765 کیلو ولت برنامه ریزی شده است.
    وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایران از نظر ظرفیت تولید برق در منطقه اول است و در دنیا رتبه چهاردهم را دارد ، افزود : ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور از 74 هزار مگاوات عبور کرده است.
    آقای چیت چیان با اشاره به اینکه از جمله تفاهم های اخیر با هیئت های مذاکره کننده ؛ اتصال شبکه برق ایران به سایر کشورهاست، گفت: از مفاد تفاهمی که بین چهار کشور روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران صورت گرفت، این بود که شبکه برق این کشورها به یکدیگر متصل شود.

    وی با اشاره به اینکه با اتصال شبکه برق ایران به این کشورها ؛ به کانون و هاب شبکه برق منطقه تبدیل خواهیم شد، افزود: این موضوع برای توسعه صادرات برق بسیار مؤثر و همان چیزی است که مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر آن تأکید دارند.
    آقای چیت چیان در مورد تفاهمنامه های اخیر با سایر کشورها در زمینه آب نیز گفت: برای احداث خطوط انتقال آب، نیروگاه های برقابی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب تفاهمنامه های خوبی امضا شد که امیدواریم در سال 95 به قرارداد تبدیل شود.
    وی با تأکید بر اینکه زیرساخت اقتصاد و صنعت؛ آب و برق است، افزود: امیدواریم در سال 95 شاهد سال پر تلاش و پر تکاپو و رونق جدی در صنعت آب و برق باشیم و اقتصاد کشور نیز تکان جدی بخورد.

    وزیر نیرو تأکید کرد: در همه تفاهمنامه هایی که با خارجی ها امضا شد، اگر قرار است تأمین مالی طرحی را شرکت های خارجی انجام دهند، بیشتر فعالیت های پیمانکاری آن طرح به شرکت های ایرانی داده می شود.
    آقای چیت چیان اضافه کرد: در کنار آن بازارهای جدیدی هم در خارج از کشور برای شرکت های ایرانی به وجود خواهد آمد، به طور مثال در طرح هوشمند کردن شبکه آب و برق کشور، ساخت کنتورها در کشور شروع شده است که امیدواریم در بازارهای خارجی هم در این زمینه حضور فعال پیدا کنیم.

    وزیر نیرو با اشاره وضعیت این وزارتخانه در سالی که گذشت گفت : از نظر اقتصادی سخت ترین سال را درسال 94 تجربه کردیم.
    وی افزود در این سال امسال نهایت تحریم ها اعمال شد، صادرات نفت به شدت کاهش یافت و به کمتر از نصف رسید و قیمت نفت نیز بسیار پایین آمد به گونه ای که درآمد نفتی کشور که در چند سال اخیر 100 تا 110 میلیارد دلار بود به حدود 20 میلیارد دلار رسید.
    وی رکود اقتصادی را یکی دیگر از دلایل سختی امسال از نظر اقتصادی دانست و گفت : هرچند از نظر مقابله با نرخ تورم ، عملکرد بسیار خوبی داشتیم اما از طرفی نیاز مردم به آب و برق افزایش می یابد، به همین دلیل نیازمند سرمایه گذاری زیادی هستیم.
    آقای چیت چیان با اشاره به اینکه صنعت برق و شرکت های تابع آن شرایط ویژه ای دارند، افزود: میزان هزینه ای که برای تولید آب و برق می شود با درآمد ناشی از فروش آن بسیار فاصله دارد، به همین دلیل دچار تنگنای سختی از نظر فاصله قیمت ها و هزینه ها هستیم.
    وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو کارنامه نسبتاً خوبی را در سال 94 در خدمت رسانی به مردم داشته است ، گفت : علاوه بر شرایط اقتصادی، کاهش بارش نیز به مشکلات قبلی اضافه شد و این موضوع تأمین آب را سخت تر کرد.
    وزیر نیرو تأکید کرد: با همه این شرایط، در حالی سال 94 را پشت سر می گذاریم که کمبود آب و برق جدی نداشتیم، البته این موضوع به سادگی میسر نشده است.
    آقای چیت چیان گفت: از شروع دولت یازدهم تاکنون حدود پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و 14 سد جدید نیز به بهره برداری رسیده که حجم مخازن این تعداد سد، یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب است.
    وی افزود : بیش از 12 تصفیه خانه جدید نیز وارد مدار شد و برای توسعه شبکه آب و فاضلاب و برق کشور تلاش زیادی در سال 94 صورت گرفت.
    آقای چیت چیان به کاهش مصرف آب و برق و مدیریت آن اشاره کرد و گفت : امسال توانستیم تلفات کمتری در عرضه آب و برق داشته باشیم که تلفات شبکه توزیع برق از 15 درصدسال 93 به 11 درصد رسید و تلاش می کنیم تلفات شبکه برق را به 5 تا 6 درصد برسانیم.
    وی در پایان افزود: برغم شرایط سخت اقتصادی و طبیعی، با تلاش مدیران صنعت آب و برق و همکاری مردم توانستیم سال 94 را بدون مشکل سپری کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو