عصر بازار

پیام نوروزی حجتی؛

کشاورزی در مسیر پیشرفت و پایداری

رشد ۶۷درصدی خرید گندم کشاورزان

عصر اعتبار- وزیرجهادکشاورزی در پیام نوروزی خود، خواستار توجه و مشارکت همگان به کشاورزی به عنوان عنصر لاینفک توسعه در سطح کلان، بستر امنیت غذایی و حفاظت از محیط زیست شد.

کشاورزی در مسیر پیشرفت و پایداری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از مهر، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز سال 1395، کشاورزی کشور را در مسیر پیشرفت و پایداری توصیف کرد. وی همچنین خواستار توجه و مشارکت همگان به کشاورزی به عنوان عنصر لاینفک توسعه در سطح کلان، بستر امنیت غذایی و حفاظت از محیط زیست شده است.

    متن این پیام به شرح زیر است؛

    «بنام خداوند جان آفرین

    "یا مُقَلِّب القُلوب وَ الاَبصار یا مُدَبِّر اللَیلِ وَ النَّهار”

    سپاس آفریننده مهربانی که مجالی فراهم آورد تا در این جشن طبیعت، صمیمانه‌ترین تبریکات خود و همکارانم را تقدیم جامعه کشاورزی کشور نمایم. کشاورزی «از اولین تلاش های آگاهانه و تکاملی» انسانی بوده و در مسیر تاریخ نیزهمواره اهمیت آن افزایش یافته است.

    امروزه این فعالیت علاوه بر کارکردهای ویژه اقتصادی نظیر تامین غذا، مواد اولیه صنایع، ایجاد فضای کسب و کار؛ از منظر سیاسی نیز به دلیل تامین امنیت ملی و استقلال کشور واجد اهمیت است. در شرایط حاضر و در راستای راهبرد مدیریتی جدید کشور مبنی بر کاهش وابستگی اقتصاد ملی به در آمدهای نفتی، تحقق «اقتصاد مقاومتی» و نیز پاسخ به نیازغذایی جمعیت روز افزون، نقش بخش کشاورزی بیش از پیش برجسته شده است.

    تاکید بر نقش کشاورزی در اقتصاد کشور از انگیزه‌های بنیادین انقلاب اسلامی و برخاسته از اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و از آرمان‌های انقلاب بوده و سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور را به تمرکز، پشتیبانی و حمایت بیشتر از کشاورزی و اقشار مختلف در جامعه روستایی وا داشته است. در چهار دهه گذشته کشاورزی و مباحث آن در دوره‌ها و سال‌های مختلف فراز و فرودهای فراوانی داشته است.

    بی تردید یکی از این دوره ها، آغاز کار دولت یازدهم بود، گرچه در آغاز پیشبرد امور سخت و دشوار به نظر می‌رسید؛ اما به تدریج در پرتو امید و آرامش جامعه، عزم، تدابیر، حمایت دولت و در پی آن افزایش انگیزه و مشارکت کشاورزان راه و مسیر را گشود و دستاوردهای قابل توجهی در این شرایط حاصل شد.

    برخی از این دستاوردها که نتیجه اتخاذ راهبرد «ارتقای بهره وری» است عبارتند از؛ افزایش تولیدات کشاورزی و بهبود امنیت غذایی به اتکای تولید داخلی که در مجوع تولیدات این بخش با 15.4 درصد رشد از 97 میلیون تن در سال 92 به 112 میلیون تن در سال 94 رسید و در این مسیر، تولید دو کالای اساسی غذایی مردم بهبود یافت.

    به عنوان مثال میزان خرید گندم داخلی با رشد 67 درصدی از 4.8 میلیون تن در سال 92 به بیش از 8 میلیون تن در سال 94 افزایش یافت و همچنین کشور به رکورد بی سابقه تولید یک میلیون و 500 هزارتن شکر در سال زراعی 94 دست یافت که این میزان تولید نسبت به سال 92 چهارصد هزارتن افزایش داشته است.

    همچنین در زمینه حفاظت از منابع آب و خاک، ضریب حفاظت و پایداری منابع طبیعی و تقویت پوشش گیاهی 60 درصد افزایش یافته و 270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده که این میزان معادل 20 درصد عملیات انجام شده از ابتدای انقلاب تا سال 92 بوده است. در این زمینه، عملیات آبخیزداری نیز در سطح یک میلیون و 340 هزار هکتار اجرا شده است.

    کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، برنامه‌ریزی، ایجاد و بهره برداری از ظرفیت های جدید تولید محصولات کشاورزی از جمله آبزی پروری با فن آوری پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 200 هزارتنی طی برنامه ششم توسعه؛ گسترش تعاملات و مناسبات با کشورهای جهان در زمینه کشاورزی؛ گسترش بکارگیری دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری در این بخش و توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بخش کشاورزی است.

    بدون شک در مسیر توسعه کشاورزی، موانع و محدودیت های فراوانی وجود دارد، تا حدودی توسعه کشاورزی در بخش وسیعی از شرق جهان و از جمله ایران همواره با سختی هایی همراه بوده است.پیچیدگی های تولید سنتی، واردات قاچاق محصولات کشاورزی، محدودیت های مربوط به آب و آسیب های ایجاد شده در عرصه های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع را می توان از موانع عمده توسعه کشاورزی در کشور دانست.

    در طلیعه سالی که آغاز می کنیم امید است با عنایت و الطاف الهی، توجهات حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری، مجموعه دولت، مجلس شورای اسلامی، سازمان ها و نهادهای اجتماعی، تشکل های بخش کشاورزی، همت کشاورزان وکلیه همکارانم در وزارت جهاد کشاورزی، موسسات و دستگاه های وابسته؛ همسو با شادی و شعف اجتماعی و همراه با شکوفایی طبیعت، به امر کشاورزی به عنوان عنصر لاینفک توسعه در سطح کلان، بستر امنیت غذایی و حفاظت از محیط زیست بنگریم و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکنیم. بدینسان هم مهر خداوندی را به لحاظ گستره خوان نعمتش پاس خواهیم داشت و هم سفره ای سراسر ایرانی را برای نسل های آتی فراهم خواهیم کرد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی