عصر بازار

گفت‌وگو با رئیس سازمان توسعه تجارت:

پیش‌بینی اتفاق‌های تجاری سال ۹۵

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت پیش‌بینی خود از وضعیت تجارت و تغییرات تجاری در سال آینده را بیان کرد.

پیش‌بینی اتفاق‌های تجاری سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، ولی‌الله افخمی درباره تغییرات تجاری که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود بیان کرد: استنباط من این است که در حوزه تجارت خارجی، مهم‌ترین اتفاقی که خواهد افتاد، و در شرف انجام است، بحث به اصطلاح برجام و لغو تحریم‌های بانکی است. البته، این لغو تحریم‌ها، اعلام شده اما به تدریج اجرای آن در حال انجام شدن است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف، باید مراتب را به بانک‌های عامل ابلاغ کنند و بلامانع بودن دادوستد با ایران و نقل ‌و انتقال پول و صدور ضمانتنامه و فعالیت‌های دیگر بانکی، به روال متعارف خودش مشابه قبل از تحریم عملیاتی شود. این اقدام در بخش خارجی باعث خواهد شد که هم اطمینان از دریافت‌ها و پرداخت‌ها به مراتب افزایش پیدا کند و هم هزینه نقل ‌و انتقال پول کاهش پیدا کند و انجام ضمانتنامه‌های بانکی برای فعالیت‌های مختلفی که در حوزه تجارت و خدمات صورت می‌گیرد، کاهش پیدا کند.

    وی اضافه کرد:در نتیجه بازار رقابتی‌تری برای ایرانی‌ها فراهم می‌شود. من تصور می‌کنم این مسائل مهم‌ترین اتفاقی خواهد بود که در سال آینده خواهد افتاد.

    افخمی ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی هم تسهیل فضای کسب و کار و برداشته شدن موانع که در یک فرآیند مستمر از جانب دستگاه‌های اجرایی صورت می‌پذیرد، نقش موثری را ایفا خواهد کرد که هم کاهش هزینه‌ها را در نقل و انتقالات داشته باشیم و هم کاهش قیمت تولید اتفاق بیفتد و تامین مالی را برای فعالان عرصه تولید داشته باشیم. حالا ممکن است که بر اساس اتخاذ سیاست‌های انبساطی‌تر بانکی و عملی شدن موضوع خروج از رکود این فعالیت‌ها صورت بگیرد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نهایت مطرح کرد: من مجموعاً خیلی خوش‌بین هستم به اینکه در سال 95 شرایط برای تجارت خارجی کشور به مراتب بهتر از سال 94 است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی