عصر بازار

نخست وزیر چین موضوع جنگ ارزی را تکذیب کرد

عصر اعتبار- نخست وزیر چین هرگونه اتهام به کشورش در خصوص راه اندازی یک جنگ ارزی برای تحصیل منافع تجاری را بی مورد دانست.

نخست وزیر چین موضوع جنگ ارزی را تکذیب کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «لی کچیانگ» که میزبان «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول در پکن بود این موضوع را عنوان کرد و یادآور شد که چین به هیچ وجه دست به چنین اقدامی نزده و تحت هیچ شرایطی هم قصد انجام آن را ندارد.
    او با تاکید بر اینکه پکن در حال اجرای سیاست اصلاحات در اقتصاد است، اظهار داشت: هدف چین به راه انداختن یک جنگ ارزی و تضعیف تعمدی ارزش پول ملی برای افزایش صادرات و توسعه تجارت خارجی نیست.
    صادرات چین در ماه گذشته میلادی نزدیک به 20 درصد کاهش یافت و در ماه ژانویه هم شش ممیز 6 درصد کمتر شده بود.
    چین در ماه های گذشته بارها از تضعیف «یوان» پول ملی خود خبر داده است و برخی از کشورهای غربی و بخصوص آمریکا تاکید دارند این کشور تعمدا پول خود را ضعیف می کند تا کالاهایش ارزانتر تولید شده و قدرت رقابتی چین را در صادرات بالا ببرد.
    نخست وزیر چین در این دیدار که شب گذشت (دوشنبه) انجام شد، گفت که تضعیف ارزش «یوان» به صورت عمدی و بروز یک جنگ ارزی برای اقتصاد در حال اصلاح چین و اقتصاد دنیا کار درستی نیست.
    او تاکید کرد که چین چنین اتهاماتی را تایید نمی کند و با تداوم اصلاحات در بازار مالی خود، نرخ ارز ملی کشور نیز بتدریج به یک ثبات منطقی خواهد رسید.
    «لی» افزود که چین تلاش کرده است تا به سمت ثبات مالی به پیش برود. در زمینه نرخ «یوان» هم تعادل را مراعات کرده و کوشیده است تا نرخ در یک شرایط شناور و منطقی تعیین شود.
    وی تاکید کرد که همکاری میان اقتصادهای کلان دنیا و رویارویی مشترک آنها با مخاطرات مالی، بانکی و ارزی از وظایف مهم و اولویت آنها باید باشد.
    نخست وزیر چین یادآور شد: با وجود مشکلاتی که وجود دارد چین درصدد افزایش تعاملات و همکاری ها با صندوق بین المللی پول و دیگر سازمان های مالی و بانکی است و می خواهد مذاکرات بیشتری با آنها در باره حل و فصل چالش های مالی و ارزی داشته باشد.
    تارنمای «چاینا ارگ» گزارش کرده که «کریستین لاگارد» برای حضور در مجمع توسعه چین که امور اقتصادی، ارزی و بانکی را در دستور کار دارد به پکن آمده است.
    وی در دیدار با نخست وزیر چین برنامه سیزدهم پنج ساله اقتصادی این کشور را مورد توجه قرار داد و گفت که ثبات اقتصاد چین که نقشی پیشرو در دنیا دارد برای همه جهان با اهمیت است.
    «لاگارد» همچنین خواستار همکاری و تعامل بیشتر چین با سازمان های مالی دنیا شد.
    کاهش ارزش پول چین حتی سبب شد آمریکا سال گذشته میلادی به این کشور هشدار دهد که در صورت تضعیف جدی ارزش «یوان»، چین را یک انحصارگر ارزی معرفی خواهد کرد اما با تقویت دوباره «یوان» و هشدارهای دولت چین از این اقدام منصرف شد.
    چین از سال 2005 میلادی روند تضعیف تدریجی یوان را متوقف کرد اما از اواخر سال گذشته میلادی به این طرف با ورود بانک مرکزی به موضوع و نرخ گذاری های جدید و همزمان با بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و گران شدن دلار، ناگهان ارزش «یوان» تضعیف شد.
    دولت چین رشد اقتصادی این کشور را برای سال 2016 نزدیک به شش و نیم تا هفت درصد تعیین کرده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی