عصر بازار

سقف معافیت افزایش یافت؛

اجرای معافیت جدید مالیاتی حقوق

دستمزد تا ۱.۳ میلیون مالیات ندارد

عصر اعتبار- با افزایش ۱۵۰ هزارتومانی سقف معافیت مالیاتی حقوق نیروی کار در سال جاری، میزان معافیت ۱۲ ماهه حقوق‌ها ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تعیین شده است.

اجرای معافیت جدید مالیاتی حقوق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  مهر، هر ساله هیات وزیران میزان معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد شاغلان را تعیین و تصویب می کند. از اینرو از فروردین تا پایان اسفندماه هر سال، سقف معینی از حقوق دریافتی نیروی کار از پرداخت مالیات معاف است.

    در سال جاری نیز طبق مصوبه هیات وزیران، شاغلانی که ماهیانه تا یک میلیون و 300 هزارتومان حقوق و مزایا دریافت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. در قانون برای میزان مالیات پرداختی حقوق بالاتر از یک میلیون و 300 هزارتومان روال مشخصی وجود دارد.

    سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه معافیت مالیاتی حقوق ها در سال 94 اعلام کرده بود: با عنایت به بند (الف) تبصره (9) قانون بودجه سال 1394 کل کشور، که به موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (52) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1394، مبلغ 138 میلیون ریال در سال تعیین شده است و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد (10%) و مازاد بر این به نرخ 20 درصد (20%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور تعیین شده است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور مکلفند حسب مقررات ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم مالیات بر درآمد حقوق کارکنان خود در سال 1394 را در هر ماه با توجه به مبالغ پرداختی یا تخصیصی تا پایان ماه قبل محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

    بنابراین در سال 95 نیز حقوق و مزایای تا 7 برابر بالاتر از یک میلیون و 300 هزارتومان در ماه باید 10 درصد مالیات بپردازد. این میزان برای ارقام بالاتر از این میزان، 20 درصد مالیات است.

    بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه شورای عالی کار برای سال 95 تنها افزایش حقوقی به میزان 14 درصد را در نظر گرفته، از اینرو سقف دریافتی قریب به اتفاق شاغلان مشمول قانون کار نمی تواند افزایش چشمگیری داشته باشد و میزان درآمد مالیاتی جدید در این بخش نیز چشمگیر نخواهد بود.

    در سال 95 افراد شاغل متاهل دارای دو فرزند، ماهیانه یک میلیون و 124 هزار تومان حقوق دریافت خواهد کرد که البته این رقم بدون اضافه کاری احتمالی است. بنابراین دریافتی میلیون ها شاغل مشمول قانون کار در سال جدید حول و حوش یک میلیون و 300 هزارتومان تا یک و نیم میلیون تومان است که مالیات چندانی نخواهد داشت.

    به صورت کلی، معافت مالیاتی سال 95 از یک میلیون و 150 هزارتومان در سال گذشته به یک میلیون و 300 هزارتومان در هر ماه افزایش یافته است. مجموع معافیت مالیاتی حقوق نیز از 13 میلیون و 800 هزارتومان به 15 میلیون و 600 هزارتومان رسیده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو