عصر بازار

فرار مالیاتی دشمن توسعه اقتصاد

دو برابر بودجه نفت فرار مالیاتی داریم

عصر اعتبار- بدون تردید مالیات و نظام مالیاتی نقش مؤثری در روند توسعه کشور دارد و فرار مالیاتی موضوعی جز مقابله با این امر نیست.

فرار مالیاتی دشمن توسعه اقتصاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مالیات به عنوان یکی از ابزارهای مهم مالی و به عنوان سوپاپ اطمینان اقتصادی کشور محسوب می شود و علاوه بر این، با تامین بخش عمده ای از هزینه های دولت یکی از منابع مهم درآمدی است.

    اما سالهاست که در کنار مالیات واژه ای پررنگ شده است به نام  فرار مالیاتی و ترتیبات غیر قانونی جهت اختفا درآمد یا نادیده گرفتن بدهی مالیاتی سرآغازش است.

    براساس این گزارش؛ بررسی ها نشان می دهد معمولا مالیات هایی که با هدف توزیع در آمد وضع می گردد دارای پایه های کمتر و نرخ های بالاتری هستند و این خود قابلیت فرارمالیاتی را ایجاد می کند.

    علاوه بر این افزایش نرخ های مالیاتی در زمان رکود زمینه لازم برای فرار مالیاتی را نیز فراهم می کند.

    بر اساس این گزارش طبق گزارشات رسمی سازمان امور مالیاتی، بین 100 تا 120 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که این میزان معادل دو برابر بودجه نفت است.

    کارشناسان معتقدند که اقتصاد پنهان یکی از عوامل پیدایش فرار مالیاتی است.

    در این ارتباط غلامحسین خورشیدی کارشناس امور مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مالیات گریزی دربخش دانه درشت ها افزود: مالیات گریزی در بخش هایی از سیستم حسابرسی  شرکت ها وجود دارد.

    وی ادامه داد: باید ساختار مالیات اصلاح شود تا فرار مالیاتی به حداقل برسد.

    این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح نظام مالیاتی  می تواند در وضعیت رفاهی جامعه نیز تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: در وضع مالیات باید به گونه ای عمل شود که حتی المقدور به توسعه واحد های تولیدی، صنعتی و کشاورزی لطمه ای وارد نشود.

    ***افزایش مالیات یکی از منابع مشروع و مدیریتی است

    در ادامه حسین وکیلی از دیگر کارشناسان اقتصادی عنوان کرد: افزایش مالیات یکی از منابع مشروع و مدیریتی دولت است و اگر با موازین و شرایط معقول و معتدل اقتصادی وضع شود می تواند در رشد درآمدهای دولت تاثیرگذار باشد.

    وی  ادامه داد: بهتر است دولت به جای افزایش مالیات به دنبال آن باشد تا از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

    ***افزایش مالیات منطقی نیست

    در ادامه امرالله امینی کارشناس اقتصادی دراین باره افزود: در اقتصاد رکود زده، افزایش مالیات به ضرر تولید است.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید افزایش مالیات صورت گیرد عنوان کرد: در بعضی از صنایع باید افزایش مالیات کم شود تا تولید بتواند به عرصه خود ادامه دهد.

    بدون تردید مالیات و نظام مالیاتی نقش مؤثری در روند توسعه کشور دارد و فرار مالیاتی موضوعی جز مقابله با این امر نیست و آنچه که باید در خصوص برخورد با این موضوع انجام داد ثبات قوانین و مقررات ،جلوگیری ازتغییر و جابجایی مداوم قوانین است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو