عصر بازار

نرخ سود تا دامنه تورم کاهش می‌یابد

۳برنامه مهم بانک مرکزی درسال۹۵

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ۳ برنامه بانک مرکزی برای سال ۹۵ گفت: یکی از توفیقات دولت کاهش نرخ تورم تا ۱۲ درصد است؛ لذا درصدد هستیم در سال جدید نرخ سود را تا دامنه تورم کاهش دهیم.

۳برنامه مهم بانک مرکزی درسال۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، ولی الله سیف  با تاکید بر اینکه هیچ بانکی غیرتحریمی وجود ندارد که سوئیفت آن باز نشده باشد، گفت: به جز یکی دو بانک که در تحریم بودند، همه بانک‌های ما به سوئیفت متصل هستند.

    وی افزود: یک هفته بعد از اجرای برجام یک نفر از همکاران ما با همکاری وزارت خارجه به بروکسل رفت و با اداره مرکزی سوئیفت مذاکراتی داشت. با این مذاکراتی که صورت گرفت، فرآیندی که ظرف 2-3 ماه طول می‌کشید، ظرف دو هفته طی شد و بعد از آماده‌سازی نرم‌افزارها (یک هفته تا 10 روز) سوئیفت برقرار شد.

    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هر کسی که به برقراری سوئیفت تردید دارد، می‌تواند یک بانک را انتخاب کند. روابط عمومی بانک مرکزی وی را آنجا می‌برد و اتاق سوئیفت را نشان می‌دهد.

    سیف همچنین در پاسخ به این سوال که بسته پولی چه زمانی به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: برنامه ما این نیست که بسته ای را به بانک ها ابلاغ کنیم؛ چراکه در گذشته سیاست‌های پولی را تصویب می‌کردیم و آن سیاست ها یک نوع مکث، تزلزل و  تعلل ایجاد می‌کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: امروز همه چیز در حال حرکت است و اگر لازم باشد پیشنهادی به شورای پول و اعتبار می‌بریم و آنجا مصوب می‌کنیم.

    نخستین برنامه؛ هدفگذاری برای متعادل سازی نرخ سود بانکی در سال 95

    وی هدف بسیار جدی بانک مرکزی در سال جاری را «تحقق نرخ متعادل سود بانکی» اعلام کرد و گفت: در سال 94 دستاوردهای خیلی خوبی داشتیم که شروع آن از ورود بانک مرکزی به عنوان یکی از فعالین بازار بین‌ بانکی بود که این امر موجب شد، نرخ سود بازار بین بانکی از بالای 29 درصد به 17 درصد برسد و این دستاورد بزرگی است.

    سیف افزود: به تبع این مسئله، دو تصمیم به شورای پول و اعتبار بردیم و شورای پول و اعتبار نیز همراهی کرد و در یک مقطعی 2 درصد و در مقطع دیگر هم 2 درصد نرخ سود را کاهش دادیم؛ البته بانک‌ها هم همراهی داشتند و امروز نرخ 18 درصد در بانک‌ها جا افتاده است، در حالی که در زمانی این نرخ ها 26 و 27 درصد بود.

    وی با بیان اینکه نرخ تسهیلات هم به تبع نرخ سود پایین آمده است، اظهارداشت: از نظر ما هنوز شرایط موجود، شرایط خوبی نیست. به دلیل توفیقی که دولت و بانک مرکزی در کاهش تورم به دامنه 12 درصد داشته است، نرخ سود بالای 18 درصد قابل قبول نیست و باز باید نرخ سود کاهش یابد، اما همه تلاش ما این است که از ابزارهای غیردستوری برای این کار استفاده کنیم و مطمئن هستیم در طول سال 95 به این هدف دست پیدا می‌کنیم که نرخ سود به دامنه قابل قبولش که همان حوالی تورم است، برسد.

    تورم تک رقمی و یکسان سازی نرخ ارز؛ برنامه های دوم و سوم بانک مرکزی در سال 95

    رئیس بانک مرکزی دستیابی به «تورم تک رقمی» را از دیگر اهداف بانک مرکزی در سال جدید نام برد و گفت: بانک مرکزی همواره به دنبال دستیابی به آن است و امیدواریم بتوانیم در این جهت نیز قدم‌های مثبتی برداریم.

    سیف خاطرنشان کرد: در 6 ماهه دوم سال نیز بحث «یکسان‌سازی نرخ ارز» را داریم و ان‌شاءالله آن هم یکی از برنامه‌های جدی ما خواهد بود و آن را دنبال خواهیم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو