عصر بازار

چگونه رایگان سفر کنیم؟

عصر اعتبار- «هیچ هایکینگ» یا همان سفر بدون هزینه حمل و نقل یکی از انواع سفرهای هیجان انگیز است که گردشگران هزینه‌ای بابت رفت و آمدهایشان نمی‌پردازند.

چگونه رایگان سفر کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تیتر 20، «هیچ هایکینگ» یا همان سفر بدون هزینه حمل و نقل یکی از انواع سفرهای هیجان انگیز است که گردشگران هزینه‌ای بابت رفت و آمدهایشان نمی‌پردازند.
    به گزارش صبحانه، ارزان سفر کردن جزو برنامه‌ریزی‌های هر گردشگری است اما برای هر سفری هزینه اقامت و یا حمل و نقل مهمترین بخش هزینه‌هاست که اگر آن را از هر سفری حذف کنید آن سفر حتما ارزان قیمت خواهد بود.
    برای این کار گردشگران خارجی معمولا از یک نوع سفر به نام «هیچ هایکینگ» بهره می برند. یعنی سفر بدون هزینه حمل و نقل.

    اما واقعا چطور می شود سفر کرد آن هم بدون اینکه پولی بابت هواپیما، قطار و کشتی بدهیم؟

    گردشگرانی که به صورت «هیچ هایکینگ» سفر می‌کنند به این اصل پایبند می‌شوند که از ابتدا تا انتهای سفر هیچ هزینه‌ای بابت حمل و نقل نپردازند. آنها کنار خیابان‌ها می‌ایستند و مقصدشان را نشان می‌دهند و سوار هر وسیله نقلیه‌ای که جلوی پایشان ترمز کند می‌شوند. برای این کار هم مقرراتی دارند.

    بسیاری از افراد مختلف این کار را انجام می‌دهند ولی همه موفق نیستند باید نشان داد که می‌خواهید سوار ماشین بشوید و باید ژست بگیرید.

    این ژست گرفتن چند روش دارد: در آمریکای شمالی یک ژست معمولی هست که به ماشین عبوری انگشت شست را نشان می‌دهند و ماشین هم می‌ایستد و مسافر را سوار می‌کند. در بخش‌های دیگر جهان نیز این روش شایع است که بصورت معمولی می‌ایستند و انگشت شست را به سمت مقصد اشاره می‌کنند و همزمان دست دیگر را به سمت پایین تکان می‌دهند. البته این نوع فرهنگ تا حدودی نشان می‌دهد که رایگان‌سواری در کشورها و نقاط مختلف با هم کمی فرق دارد. بهتر است اسم شهری که می‌خواهید به آن بروید را هم روی یک کاغذ درشت بنویسید که اگر مسیر راننده به آن شهر می‌خورد برای شما توقف کند.

    به دلیل مخاطرات احتمالی در برخی کشورها «رایگان‌سواری» ممنوع است و حتی در برخی از جاده‌ها تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت این عمل نصب است بنابراین اگر گردشگری درخواست چنین سفری را داشته باشد ممکن است فرد جریمه شود.

    با وجود اینکه در بسیاری از کشورها هیچ هایکینگ شناخته شده است اما در ایران هنوز این مدل سفر کردن جا نیفتاده است.

    بنابراین ممکن است در جاده افرادی بخواهند چنین گردشگرانی را سوار کنند اما نیت رانندگان کمک به آنهاست وگرنه بیشتر رانندگان جاده‌ها در ایران از وجود چنین سفرهای بی‌اطلاع هستند. با این حال اگر آنها ببینند که گردشگران خارجی به دنبال خودرویی برای مسافرت می‌گردند حتما کمک شان می‌کنند. در این میان برخی از آنها ملاحظات خطر سفر کردن غریبه‌ها در جاده را نیز می‌کنند و از سوار کردن افراد در بین راه به خصوص جاده های خطرناک حذر می کنند.

    در این مدل گردشگری مهمترین وسیله خوشرویی و خنده بر لب است که باید هر گردشگری آن را به همراه داشته باشد. مورد دیگر داشتن یک کوله پشتی است باید در زمان انتخاب کوله پشتی به حجم آن بسته به تعداد روز توجه شود و مسیر سفر مشخص باشد تا کمتر دچار دردسر شد.

    هیچ هایک‌های ماهر معمولا در سفرهای بعدی مقصد را مشخص نمی‌کنند تا به کشف تجربیات جدید بپردازند. «Hitchhiking» در اروپا کار عجیبی نیست. جوانان اروپایی تابستان که درس و زندگی تعطیل می‌شود، شال و کلاه می‌کنند و با یک اسکیت و یک کوله‌پشتی بدون هیچ هزینه‌ای شروع می‌کنند به اروپا گردی. پول هیچ چیزی نمی‌دهند. حتی غذا را هم در کمپ‌هایی تهیه می‌کنند که در جاده‌ها هست و با قیمت کمتری آن را در اختیارشان می‌گذارند.

    اکنون اگرچه این نوع سفر کردن در ایران ناشناخته است اما هستند برخی از ایرانیان که به کشورهای دیگر هیچ هایک سفر می‌کنند و البته گردشگران خارجی نیز به ایران می آیند بدون اینکه هزینه ای بابت حمل و نقل بپردازند.

    با این حال بهتر است کمی پول بابت این هزینه ها کنار گذاشت چون گاهی ممکن است رانندگان از مسافر در آخر سفر درخواست کرایه کنند!

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی