عصر بازار

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی ایران:

مجوز تاسیس شعبه بانک ملی ایران در پاکستان به زودی صادر می شود

عصر اعتبار- مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از صدور مجوز تاسیس بانک ملی ایران در پاکستان از سوی بانک مرکزی این کشور در چند روز آینده خبر داد و گفت طرف پاکستانی تاکید کرده که به محض دریافت درخواست از سوی بانک ملی، با آن موافقت خواهد کرد.

مجوز تاسیس شعبه بانک ملی ایران در پاکستان به زودی صادر می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'حسین یعقوبی میاب' که اخیرا همراه با هیات بانک مرکزی ایران و همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، در اسلام آباد حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایران و پاکستان پس از توافق برجام، تماس ها و گفت و گوها را برای از سرگیری ها همکاری های بانکی در شرایط جدید آغاز کردند، گفت: حاصل این تماس ها، تهیه پیش نویسی در خصوص چگونگی برقراری روابط بانکی بین دو کشور بود و اکنون هم این پیش نویس همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، به صورت یک توافقنامه نهایی شده است.
    وی با بیان اینکه بندها و مصوبات گنجانده شده در این توافقنامه، مصوباتی کاملا عملیاتی هستند، گفت: از جمله این بندها، باز شدن حساب های بانک مرکزی در دفاتر بانک مرکزی پاکستان، الحاق مجدد ایران به اتحاد پایاپای آسیایی که پیشرفت بسیار مهمی محسوب می شود و بحث تشکیل کمیته مشترک بانکی میان دو کشور بود که بنده نیز از طرف ایران عضو این کمیته هستم و در این کمیته مشترک بانکی، چند بانک هم از دو کشور دعوت شده اند تا کارها را به صورت عملی شروع کنیم و حساب های متقابل برای بانک ها باز شوند.
    وی افزود: این کمیته مشترک بانکی می تواند شرایط را کاملا به وضع عادی قبل از تحریم ها برگرداند. یکی از مشکلاتی که تجار داشتند، بحث تسویه معاملات تجاری بود. اکنون و در شرایط جدید تجار می توانند به دو شکل کار تسویه را انجام دهند: یکی از طریق مکانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) که مکانیسم بسیار پیشرفته ای است و یا اینکه بصورت همکاری بانکی دوجانبه و باز کردن ال سی، معاملات را تسویه کنند.
    یعقوبی میاب گفت: خوشبختانه پیام های سوئیفتی را با پاکستان رد و بدل کرده ایم و سیستم سوئیفت بین ایران پاکستان در زمان حاضر وجود دارد. به محض اینکه شماره حساب ها اعلام شود، ال سی ها عملیاتی خواهد شد.
    مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه یکی ازبندهای توافقنامه امضا شده با بانک مرکزی پاکستان، اعطای مجوز تاسیس شعبه بانک ملی در کراچی یا اسلام آباد است، گفت: اشرف واترا رئیس بانک مرکزی پاکستان به صراحت به ما اعلام کرد که به محض دریافت درخواست رسمی برای ایجاد شبعه بانک ملی در پاکستان، با آن موافقت خواهد شد و با توجه به این پیشرفت، انتظار داریم مجوز تاسیس بانک ملی ایران در پاکستان در چند روز آینده صادر شود.
    وی گفت: همچنین توافق کردیم که دو کشور از سوئیچ ملی خود برای پشتیبانی از کارت های اعتباری بانکی استفاده کنند به این معنا که تاجر ایرانی یا پاکستانی می تواند با کارت اعتباری خود از هرکدام از بانک های خصوصی یا دولتی ایران، به سیستم ATM کشور مقابل دسترسی داشته باشد و دریافت و پرداخت انجام دهد. برای عملیاتی کردن این سیستم قرار است گروهی از بخش فناوری آی تی بانک مرکزی ایران به پاکستان سفر کنند و زمینه های فنی این کار را فراهم کنند.
    یعقوبی میاب گفت: هر فرد دارنده کارت اعتباری هر یک از بانک های ایرانی یا پاکستانی قادر خواهد بود از این سیستم استفاده کند.
    مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت: ترجیح ما این است که با ارز یورو با بانک های پاکستان کار کنیم و این پیشنهاد خود را بطور مشخص به طرف پاکستانی اعلام کرده ایم و طرف پاکستانی هم مخالفتی ندارد. ترجیحا حساب ها بصورت یورویی خواهد بود ولی درعین حال، بانک های دو کشور حساب هایی با ارز محلی هم باز خواهند کرد تا بتوانیم فعالیت های بهتری داشته باشیم.
    یعقوبی میاب اظهار داشت: اسم چهار بانک پاکستانی مشتاق به افتتاح شعبه در ایران هم به ما اعلام شده که در روزهای آتی مقدمات آن انجام خواهد شد و امیدواریم تا پایان همین هفته مجوز نهایی ایجاد شعبه بانک ملی ایران در پاکستان هم صادر شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو