عصر بازار

عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر هشدار داد:

ورود بی‌رویه طلای قاچاق به کشور

عصر اعتبار : عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر نسبت به ورود بی‌رویه طلای قاچاق به کشور هشدار داد و اظهار داشت: روزانه حدود یک تن گردش طلای کشور است که از این میزان ۸۰ درصد مربوط به طلای قاچاق و وارداتی از مبادی غیرقانونی است.

ورود بی‌رویه طلای قاچاق به کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نقدینه ، حسین پنداروند با اشاره به اینکه طبق قانون، ورود هرگونه مصنوعات طلا به کشور ممنوع است، خاطر نشان کرد: متاسفانه در این زمینه چه در بعد نظارت و چه در زمینه حمایت از بنگاه‌های کوچک و کارگاه‌های تولید طلا در داخل هیچ حمایتی انجام نمی‌شود.
    عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر تاکید کرد: که ترکش‌های قاچاق طلای وارداتی نه تنها به تولید داخل ضربه می‌زند، بلکه ارز زیادی بابت ارزش افزوده و اجرت طلای ساخته شده وارداتی از کشور خارج می‌شود که اگر جلوی آن را با نظارت دقیق بگیریم، نیاز به تسهیلات خاص نیست مضاف بر آنکه نیروی ماهر زیادی در حوزه ساخت و تولید طلا و جواهر وجود دارد.
    پنداروند  افزود: تا 10 سال پیش ایران جزو کشورهای صادرکننده طلا بود، اما قاچاق طلا به کشور انگیزه تولید و تنوع را از تولیدکننده داخل می‌گیرد.
    نکته جالب توجهی که این مسئول در انجمن طلا و جواهر به آن اشاره کرد، این بود که طبق استاندارد داخلی طلای تولید داخل باید حتما عیار 18 (750) به بالا داشته باشد، در حالی که طلای قاچاق که از کشورهایی همچون ترکیه، هند، تایلند و امارات وارد کشور می‌شود، عیاری زیر این رقم داشته، اما به مشتری با نام همان عیار 18 فروخته می‌شود.
    وی اضافه کرد: تعدیل عیار طلا سود فراوانی برای واسطه‌ها دارد و تولید کنندگان خارجی به ‌گونه‌ای طلا را می‌سازند که به سرعت مستعمل شده و استحکام خوبی ندارد و همین امر سبب می‌شود که طلا به سرعت به چرخه تولید بازگردد که خود سود کلانی در پی دارد.
    پنداروند در پاسخ به این سوال که بازدارندگی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز چقدر در کاهش قاچاق طلا موثر است، به فارس گفت: طبق قانون قبلی علاوه بر ضبط کالا یک تا دو برابر جریمه برای فرد در نظر گرفته می‌شد، اما در قانون جدید علاوه بر جریمه نقدی که افزایش هم داشته مجازات حبس هم برای قاچاقچیان طلا در نظر گرفته شده است.
    عضو هیات مدیره انجمن طلا و جواهر اضافه کرد که ایران جزو 5 کشور مصرف کننده طلا و جواهر بوده و بازار هدف محسوب می‌شود، چرا که نگاه مردم ما صرفا مصرفی نیست، بلکه نگاه سرمایه‌گذاری به خرید طلا در کشور وجود دارد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی