عصر بازار

بیم‌ و امید اقتصاد در سال نو

روایت فعالان اقتصادی از کسب و کار ۹۵

عصر اعتبار- مردان اقتصادی فعال در بخش غیردولتی سال۹۵ را حداقل تا پایان نیمه اول، سال سختی پیش‌بینی می‌کند. همه چیز آماده جهش است، اما برنامه عملیاتی می‌خواهد.

بیم‌ و امید اقتصاد در سال نو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، سال سخت اقتصاد ایران به روایت فعالان اقتصادی، بالاخره به پایان رسید. اکنون سال 95 با تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‌هایی که با خود به همراه آورده است، سیزده روز است که آغاز شده است. قرار است اقتصاد ایران بر اساس یک نقشه راه مشخص، آن هم بر پایه اقتصاد درون‌زای برون نگر، تلاش کند تا به یک نقطه تعادل برسد. نقطه‌ای که دیگر نه خبری از تورم بالا در آن باشد و نه ردپایی از رکود. همه چیز قرار است بر پایه یک اقتصاد رقابتی بنیان گذاشته شود. 

    رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، مهمترین مساله کشور را اقتصاد دانستند. ایشان فرمودند: "در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است".

    ایشان خاطرنشان کردند: "اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ می‌شود به جنگ رکود رفت؛ می‌شود گرانی را مهار کرد؛ می‌شود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد. "

    حال نقشه راه اقتصاد ایران در سال 95 مشخص است و کار مهم، اقدامات عملیاتی برای رسیدن به اهداف بلند اقتصادی است که به نظر می‌رسد از فردا که به صورت رسمی و گسترده، تنفس در اقتصاد ایران آغاز می‌شود، باید کار را شروع کرد و سال 95 را سکوی پرتابی برای اقتصاد ایران دانست تا بلکه اهداف بلند اقتصاد ایران محقق شود.

    در این میان فعالان اقتصادی خوشحال از اینکه بار دیگر اقتصاد، مساله اولویت دار کشور از دید بالاترین مقام کشور قرار گرفته است، بیم‌ها و امیدهای بسیاری برای سال 95 دارند. اگرچه همگی، سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی را نقشه راه جدی برای شکوفایی و رونق اقتصادی ایران می‌دانند.در ادامه دیدگاه تعدادی از فعالان اقتصادی را در این خصوص مشاهده خواهید نمود:

    مسعود خوانساری- رئیس اتاق بازرگانی تهران :

    در سال 95 به نظر می رسد که حرکت مثبتی در اقتصاد کشور با رعایت پیش‌شرط هایی بوجود آید. همانطور که نه تنها موسسات بین المللی رشد سال جاری را 4 تا 5 درصد عنوان کرده‌اند، کارشناسان داخلی نیز می گویند که سال 95 سال خوبی خواهد بود؛ پس همه نشانه‌هایی که مشاهده می‌شود، حکایت از این دارد که سال 95 می‌توان رونق اقتصادی را شاهد بود.

     

    یحیی آل اسحاق- وزیر اسبق بازرگانی :

    همانطور که رئیس جمهور وعده کرده اند، سال 95 کشور باید به رشد 5 درصدی اقتصادی برسد و مشکلات معیشتی مردم و بیکاری حل شود، ضمن اینکه سازمان های بین المللی نیز این موضوع را تائید کرده اند و بانک جهانی در گزارش اخیر خود، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را 5 درصد اعلام کرده است، پس شواهد و قرائن نشانگر این است که سال 95، تحولات اقتصادی برای ایران رقم خواهد خورد، البته پیش شرطش، اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری به درستی آنها را نقشه راه سال 95 قرار داده اند. در این میان باید به همه چیز با دیدگاه مثبت نگاه کرده و امیدوار باشیم تا بهترین ها برای ایران رقم خورد.

    اسداله عسگراولادی- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین :

    سال95 را سال امید می دانم. به خصوص اینکه مقام معظم رهبری با هوشمندی تمام، آن را با یک نام اقتصادی، نامگذاری کرده اند. پس سال جدید، سال امید کامل در اقتصاد و بنابراین، پیش‌بینی من خوب است. سال 95 را با امیدواری کامل آغاز کردیم و معتقدیم روابط بین المللی نیز بهتر از وضعیت فعلی می‌شود. من کاملا امیدوارم و البته باید با دنیا هم در تعامل کامل پیش رویم.

    محمد لاهوتی- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران :

    با پیام نوروزی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، بر کسی پوشیده نیست که اولویت امروز کشور، مسائل اقتصادی و رفع مشکلات بیکاری و اشتغال است؛ ضمن اینکه خود مردم هم دغدغه اقتصادی دارند و به همین دلیل، همه کشور بسیج شده تا بر روی حل مشکلات اقتصادی تمرکز کنند و این موضوع را در اولویت قرار دهند. اولین موضوع خروج از رکود است که با حمایت از صادرات در کوتاه ترین زمان به این هدف می‌توان رسید. همچنین یکسان سازی نرخ ارز نیز باید در سال 95 در دستور کار قرار گیرد. چنانچه دولت به این موارد توجه کرده و تمام تلاش خود را بر روی آنها متمرکز کند، حتما سال 95 سال خوبی برای اقتصاد ایران خواهد بود؛ در غیر این صورت مشکلات رکود در اقتصاد ایران و نیز اشتغال، همچنان پابرجا خواهد ماند.

    حسن طایی- استاد اقتصاد دانشگاه علامه :

    به طور کلی در سال 94 برای ورود به سال جدید در وضعیت مطلوبی قرار نداشتیم. وقتی میزان رشد تولید ناخالص داخلی در سال 94 را بین صفر تا یک درصد مثبت برآورد می شود،   برای بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی، باور اینکه در سال 95 بتوانیم در یک رشد بالای اقتصادی قرار گیریم، بسیار دشوار است. چراکه تغییری در فضای سرمایه‌گذاری رخ نداده است. اگرچه سرمایه‌گذاران نسبت به آینده خوشبین‌تر از گذشته هستند، اما به هرحال خوشبینی یک وجه قضیه است و وجوه دیگر همچنان در شرایطی نامطمئن به سر می‌برند. باید تلاش بالایی صورت داد.

    مرتضی ایمانی‌راد- عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی :

    برآوردها نشان می دهد که در سال 95، به احتمال زیاد قیمت نفت در کانال 20 و 30 دلار حرکت خواهد کرد و بنابراین بخشی از درآمدهای صادرات نفتی کشور در سال آینده از بین می رود و بخش دیگری که در صادرات غیرنفتی است 65 درصدش نفتی است و از 45 درصد دیگر هم بخشی، به نفت وابسته است و به لحاظ ارزی کشور در سال آینده تنگنا دارد و مخصوصا اینکه این از ناحیه عرضه است و از ناحیه تقاضا نیز، تقاضا، رقابت و عطش برای واردات در کشور بسیار بالا است.

    هادی زنوز- استاد اقتصاد :

    مجموع عوامل نشان می دهد که عملکرد اقتصاد در سال 95 بهتر خواهد بود هرچند ممکن است به علت کسری بودجه شدید دولت، طرح های عمرانی محقق نشود و دولت نتواند آنطور که وعده کرده، اوراق بدهی اش را در بازار اوراق بهادار به فروش برساند. این احتمال وجود دارد که به کسری بودجه بخوریم و پروژه های عمرانی در سطح کمی اجرا شود. فکر می کنم به همین علت تقاضا در بخش عمومی هم چنان افزایش پیدا نکند. از سوی دیگر کاهش ارزش ریال به علت به حداقل رسیدن تورم دو رقمی، قدرت خرید جدیدی وارد بازار نمی شود. رکود مسکن کما بیش ادامه خواهد داشت، هرچند ممکن است منابع اعتباری حجیمی تزریق شود و نشانه های بهبود را سال آینده ببینیم. کم آبی در بخش کشاورزی هم باعث می شود انتظار افزایش عملکرد مثبت در این حوزه را نداشته باشیم. مجموع عوامل در بخش های مختلف نشان می دهد که رشد اقتصادی مورد نظر برنامه ریزان محقق نخواهد شد و تنها می توان توقع رشد بالای 1 درصد و زیر 4 درصد را داشت.

    محمدرضا مرتضوی- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران :

    رشد 4 درصدی در سال 95، شروع خوبی برای اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم ها خواهد بود. موتور خیلی از بخش های خرد و کلان اقتصاد در سال 95 روشن می شود. تمام پروژه های عمرانی که طی دو سال گذشته تعطیل بوده، و دولت توان مانور بر آن ها را نداشته، راه می افتد. سوئیفت باز شده و شرکت های کوچک و بزرگ ایرانی از طریق فاینانس و یوزانس می توانند با شرکای تجاری شان کار کنند. ارز بطور قطع در سال 95 تک نرخی خواهد شدو تکلیف بازار مشخص می شود. نکته مهم درباره سال 95 همین تعیین تکلیف وضعیت اقتصاد است و اینکه می توانیم بخشی از نیازهای صنعت به دانش فنی را از طریق ارتباط موثر با اروپایی ها مرتفع کنیم.

    حامد واحدی- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران :

    سال 95 در شرایطی خوب آغاز می‌شود که بخش‌خصوصی و دولت در یک توافق ملی، بپذیرند که تعهداتی در قبال یکدیگر داشته‌باشند. بنابراین بهتر است امروز به سال 95 خوش‌بین باشیم. بخش‌خصوصی ایران باور دارد که می‌تواند سکان‌دار کشتی اقتصاد کشور باشد. از همین روی سال پیش رو که باید در آن خروج از رکود صورت گیرد، می‌تواند و باید با حضور پررنگ بخش‌خصوصی و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد ایران همراه باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توانیم به انتظار تحولات کلیدی‌تری هم در اقتصاد کشور باشیم. رقابت هم زمانی ایجاد می شود که حرکت اقتصاد ایران بر ریل برنامه ریزی باشد. تعهد به اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه های توسعه ای باید در دل مجریان اقتصادی دولت وجود داشته باشد. تا زمانی که این عهد را نپذیریم، این مسیر به مقصود نمی رسد.

    پدرام سلطانی- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران :

    نرخ رشد اقتصادی را که 4 تا 5 درصد پیش بینی کردند، محقق می‌شود؛ اگر چه برای اقتصاد ایران و برون رفت از مشکلات، این نرخ رشد، نرخ بالا و کافی نیست، ولی به هر حال از وضعیت فعلی که نرخ رشد ما صفر یا کمی منفی است، می تواند شرایط مناسب تری داشته باشد. همچنین در سال 95 را باید سالی پر از رفت و آمد هیأت‌های تجاری ایرانی و خارجی پیش‌بینی کرد. با نهایی شدن توافق هسته‌ای و اجرای برجام هیأت‌های تجاری متعددی از کشورهای جهان برای گسترش مناسبات اقتصادی با ایران به کشورمان سفر کرده‌اند. هیأت‌های تجاری ایرانی نیز به کشورهایی که پتانسیل‌های تجاری بیشتری دارند، سفر می‌کنند. این امر، زمینه سرمایه گذاری و رسیدن به رشد اقتصادی مناسب را برای کشور فراهم کرده و راه رسیدن به اقتصاد پررونق را هموار می کند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی