عصر بازار

پیش بینی جدید برای سال ۲۰۱۶

افق پیش روی بازارهای سهام جهان دوباره تیره شد

عصر اعتبار- ریزش بازارهای سهام جهان در اوایل سال جاری خوش بینی تحلیلگران این بازارها را تضعیف کرده به طوریکه در جدیدترین نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند تنها نیمی از حدود ۲۰ بازار بزرگ سهام جهان امسال شاهد رشد خواهند بود.

افق پیش روی بازارهای سهام جهان دوباره تیره شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بسیاری از استراتژیستها در پایان سه ماهه اول سال 2016 نظر چندانی درباره روندهای آتی بازارهای سهام نداشتند و اکثر آنها تصمیمی که بانک مرکزی آمریکا درباره نرخهای بهره اتخاذ خواهد کرد را به عنوان بزرگترین ریسک برای دورنمای خود عنوان کردند.

    در این نظرسنجی که در فاصله 17 تا 31 مارس از بیش از 250 استراتژیست و تحلیلگر سهام و مدیران سرمایه از سراسر جهان انجام گرفت، اکثر شرکت کنندگان پیش بینی‌های منفی‌تری را ارایه کردند.

    طبق نظرسنجی اخیر، تنها نیمی از حدود 20 شاخص بزرگ سهام جهان تا پایان امسال در سطح بالاتری در مقایسه با ابتدای سال معامله خواهند شد در حالیکه سه ماه پیش تحلیلگران پیش بینی کرده بودند همه شاخصهای بزرگ صعود خواهند کرد.

    بازارهای مالی از اوت سال گذشته دستخوش نوسان گسترده‌ای بوده‌اند. چین با کاهش ارزش یوان، بازارهای مبادلات ارزی را شوکه کرده و نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرد.

    جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا اخیرا به این نگرانیها به عنوان عامل موثری اشاره کرده که باعث شد این بانک تصمیم بگیرد افزایش برنامه ریزی شده نرخهای بهره در سال جاری را از چهار به دو دور کاهش دهد.

    سقوط قیمتهای کالا و استمرار نگرانیها نسبت به ضعیف ماندن تورم مصرفی پس از تدابیر محرک مالی گسترده، بسیاری از سرمایه‌گذاران را در موضع دفاعی قرار داده و در ماههای ژانویه و فوریه بازارها را در وحشت کامل فرو برد.

    اما مارس به نقطه مثبتی برای بازارهای سهام تبدیل شد و بسیاری از شاخصهای بزرگ با بهبود قیمت نفت و همچنین تدابیر محرک مالی جدید بانک مرکزی اروپا، بهبود یافتند.

    با این همه بازده اوراق قرضه دولتی در سه ماهه اول امسال کاهش یافت.

    این حقیقت که عده معدودی از تحلیلگران انتظار دارند بازده این اوراق افزایش پیدا کند نشان می‌دهد که سرمایه گذاران نسبت به تسریع روند بهبود اقتصاد جهانی متقاعد نشده‌اند و از این رو دورنمای بازارهای سهام در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

    طبق یک نظرسنجی دیگر رویترز، مدیران صندوقهای سرمایه‌گذاری بزرگ به مشتریانشان توصیه کرده‌اند سرمایه‌گذاریشان در سهام را به کمترین میزان در پنج سال اخیر برسانند.

    نظرسنجی رویترز از اوضاع بازارهای بزرگ سهام نشان می‌دهد اگرچه فروش گسترده در شاخص استاندارد اند پورز 500 پایان یافته اما به دلیل نگرانیها نسبت به درآمدهای ضعیف و قوی ماندن ارزش دلار، بعید است 2016 سال مطلوبی برای این بازار باشد.

    پیش بینی می‌شود بازارهای سهام اروپایی کلیدی هم تا پایان سال 2016 حدود هشت درصد از سطح کنونی بهبود پیدا کنند.

    دورنمای بازارهای نوظهور که شاهد خروج گسترده سرمایه بوده‌اند اکنون اندکی بهبود یافته است. دارایی‌های بازارهای نوظهور شروع بدی در سال 2016 داشتند اما از آن زمان تا حدودی احیا شده‌اند.

    انتظار می‌رود شاخصهای بزرگ سهام در آمریکای لاتین و آسیا از هم اکنون تا پایان سال به طور متوسط حدود شش درصد رشد کنند در حالیکه میزان رشد شاخصهای بازارهای توسعه یافته حدود پنج درصد پیش بینی می‌شود.

    سهام برزیل که حدود یک سوم در نیمه دوم سال 2015 اُفت کرد، حدود 40 درصد از رکورد پایین اخیرش در ژانویه بهبود یافته و نیمی از ضرر سال گذشته را جبران کرده و بهترین عملکرد را در میان بازارهای جهان پیدا کرده است اما اقتصاد برزیل به دلیل ابهامات سیاسی همچنان اوضاع نابسامانی دارد.

    همچنین انتظار می‌رود شاخص BSE سنسکس هند با بهبود اقتصاد، بخشی از ضرر امسال را جبران کرده و تا پایان سال بیش از 10 درصد رشد کند.

    اما شبح اقتصاد راکدتر چین همچنان سایه افکنده و موجب شده بازارهای سهام شرق آسیا امسال متلاطم شوند با اینهمه بعضی از این بازارها شاهد رشد اندکی بوده‌اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو