عصر بازار

مجازات مالیات متخلفان حق تمبر چقدر است؟

عصر اعتبار- کسانی که در زمینه اجرای مواد مالیات حق تمبر قانون مالیات‌های مستقیم مرتکب تخلف شوند، علاوه بر پرداخت اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن نیز جریمه پرداخت خواهند کرد.

مجازات مالیات متخلفان حق تمبر چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در تیر ماه سال 1394 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شد و بر مبنای آن برخی قوانین مربوط به نظام مالیاتی کشور در همه بخش‌ها اصلاح شد و تغییر کرد. اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال جاری لازم‌الاجراست، بنابراین آشنایی مودیان مالیاتی در بخش‌های مختلف با بندهای این قانون ضروری است.

    مالیات حق تمبر چیست؟

    یکی از بخش‌های این قانون مربوط به مالیات حق تمبر است. حق تمبر از انواع مالیات‌های مستقیم است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به‌منظور رسمیت بخشیدن یا لازم‌الاجرا کردن آن‌ها، به مؤدیان مالیاتی تعلق می‌گیرد.

    در ماده 44 قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: از هر برگ چک که از طرف بانک‌ها چاپ می‌شود در موقع چاپ دویست ریال به عنوان حق تمبر دریافت می‌شود.

    همچنین از اوراق دیگر مانند برات و سفته و نظایر آن‌ها نیز نسبت به مبلغ آن‌ها معادل نیم در هزار به حق تمبر تعلق می‌گیرد. حق تمبر مقرر در این ماده بابت کمتر از هزار ریال معادل حق تمبر هزار ریال خواهد بود.

    همچنین بر اساس ماده 46 ، از کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر و یا معامله و مورد استفاده قرار داده می‌شود (به‌استثنای اوراق مذکور در مواد 45 و 48 این قانون) و اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مال‌التجاره از قبیل بارنامه دریایی و هوایی و همچنین اوراق بیمه مال‌التجاره پنج هزار ریال و بارنامه زمینی و صورت‌ وضعیت مسافری یک هزار ریال، حق تمبر دارند.

    گفتنی است مسئول تنظیم دقیق بارنامه مؤسسه‌های حمل‌ونقل هستند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوط را در آن درج کرده و نسخ کافی اوراق مذکور را حداقل تا پنج سال از تاریخ صدور نگهداری کنند.

    همچنین این اوراق و مدارک نیز مشمول حق تمبر می‌شوند:

    کارت معافیت هریک از مشمولان که به انحای مختلف از انجام دادن خدمت وظیفه معاف می‌شوند، مشمول مالیات بر تمبر خواهد بود. به این ترتیب که بابت صدور کارت معافیت مذکور، مبلغ 10 هزار ریال، حق تمبر دریافت می‌شود.

    هرگونه گواهینامه رانندگی بین‌المللی نیز مشمول مالیات حق تمبر معادل پنجاه‌هزار ریال، است.

    همچنین هر پلاک ترانزیت انواع خودرو و همچنین هر شماره‌گذاری وسیله نقلیه که به‌صورت موقت وارد کشور می‌شود به مبلغ 200 هزار ریال و هر گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هرسال مدت اعتبار مبلغ یک هزار ریال، مشمول مالیات خواهد بود.

    کارنامه و گواهینامه دانش‌آموزان هم مشمول مالیات می‌شود، به این ترتیب که به کارنامه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مبلغ هزار ریال، و به دانش‌نامه و همچنین گواهی دانش‌نامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر هم مبلغ 10 هزار ریال مالیات تعلق می‌گیرد.

    همچنین گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خارجی نیز به مبلغ بیست هزار ریال و گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی خارجی نیز به مبلغ 50 هزار ریال، مشمول مالیات می‌شود.

    پروانه مامایی یا مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندان‌پزشکی تجربی نیز مبلغ 20 هزار ریال، پروانه مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی مبلغ یکصد هزار ریال، مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

    همچنین به جواز تأسیس، کارت شناسایی واحدهای تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و سایر پروانه‌های کسب‌وکار، بابت صدور، مبلغ یکصد هزار ریال و بابت تجدید آن مبلغ پنجاه‌هزار ریال مالیات تعلق می‌گیرد.

    بر مبنای ماده 47، این قانون از کلیه قراردادها و اسناد مشابه آن‌ها به شرح زیر که بین بانک‌ها و مشتریان آن‌ها مبادله یا از طرف مشتریان تعهد می‌شود، درصورتی‌که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشود، معادل 10 هزار ریال حق تمبر دریافت می‌شود:

    برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری، قرارداد وام یا اعطای تسهیلات از هر نوع که باشد و نیز اوراق و فرم‌های تعهدآوری که بانک‌ها به نام‌های مختلف درموقع انجام معاملات به امضای مشتریان خود می‌رسانند، قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری، وکالت‌نامه‌های بانکی که در دفتر بانک تنظیم می‌شود و مشتریان حق امضای خود را به دیگری واگذار می‌کنند، قراردادهای دیگری که بین بانک‌ها و مشتریان منعقد می‌شود و طرفین تعهدات و مسئولیت‌هایی را به عهده می‌گیرند و به امور مذکور در این ماده مرتبط می‌شود، ضمانت‌نامه‌های صادره از طرف بانک‌ها، تقاضای صدور ضمانت‌نامه درصورتی‌که تقاضا از طرف بانک قبول شده و ضمانت‌نامه صادر شود، تقاضای گشایش اعتبار اسنادی برای داخل ایران یا برای کشورهای خارج درصورتی‌که تقاضا از طرف بانک قبول شده و اعتبار اسنادی گشایش یابد.

    همچنین بر مبنای ماده 48 این قانون، سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به‌استثنای شرکت‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به‌قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود.

    گفتنی است حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلاً سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد شد.

    بر مبنای ماده 49 نیز درصورتی‌که اسناد مشمول حق تمبر موضوع مواد (45 و 46 و 47 و 48) این قانون در ایران صادر شده باشد، صادرکنندگان باید تمبر مقرر را بر روی آن‌ها الصاق و ابطال کنند و هر وقت که اسناد مذکور در خارج از کشورصادر شده باشد اولین شخصی که اسناد مزبور را متصرف می‌شود باید قبل از هر نوع امضا اعم از ظهرنویسی یا معامله یا قبولی یا پرداخت به ترتیب فوق عمل کند و درهرصورت کلیه مؤسسات یا اشخاصی که در ایران اسناد مذکور را معامله یا دریافت یا تأدیه می‌کنند. متضامناً مسئول پرداخت حقوق مقرر خواهند بود.

    بر مبنای ماده 50 این قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سفته و برات و بارنامه و اوراق دیگر مشمول حق تمبر را چاپ ودر دسترس متقاضیان بگذارد. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند در مواردی که مقتضی بداند به‌جای الصاق و ابطال تمبر به دریافت حق تمبر در قبال صدور قبض مالیات اکتفا کند.

    همچنین بر مبنای ماده 51 این قانون، در صورت تخلف از مقررات این فصل، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن جریمه خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو