عصر بازار

سیف وعده داد:

تورم را امسال تک نرخی می‌‌کنیم

نیمه دوم امسال ارز تک نرخی می‌شود

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در نیمه دوم امسال موضوع «یکسان‌سازی نرخ ارز» را اجرایی می‌کنیم، تداوم کاهش نرخ سود بانکی و تورم تک نرخی در سال ۹۵ را وعده داد.

تورم را امسال تک نرخی می‌‌کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، ولی الله سیف یکی از برنامه های مهم بانک مرکزی در سال 95 را متعادل کردن نرخ سود بانکی اعلام کرد و گفت: در سال گذشته بانک مرکزی به بازار بین بانکی ورود کرد که این کار باعث شد که نرخ سود در این بازار از 29 درصد به 17 درصد کاهش یابد.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: به تبع کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی، بانک مرکزی گزارش مربوط به کاهش نرخ سود را به شورای پول و اعتبار ارائه کرد که بر اساس تصمیم شورا نرخ سود دو درصد تقلیل یافت، در مقطعی دیگر برای دومین بار در پی گزارش بانک مرکزی، شورا نرخ سود را دو درصد دیگر کاهش داد.

    وی به همراهی بانک ها با بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی اشاره و تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات هم به تبع کاهش نرخ سود سپرده ها پائین آمده است. به طوریکه نرخ سود بانکی که در گذشته 26، 27 درصد بود به 18 درصد تقلیل یافته و این نرخ در بانک‌ها جا افتاده است.

    سیف خاطرنشان کرد: از نظر بانک مرکزی شرایط موجود هنوز مطلوب نیست، زیرا نرخ تورم به حدود 12 درصد تقلیل یافته و بنابراین نرخ سود بالای 18 درصد چندان قابل قبول نیست و باید باز هم کاهش یابد.

    رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک در تلاش است که با استفاده از ابزارهای غیردستوری برای کاهش نرخ سود بانکی استفاده نماید، افزود: اما قطعا در سال 95 به این هدف دست می یابیم و پیش بینی می شود که نرخ سود در سال جاری به دامنه قابل قبول خود که همان حوالی نرخ تورم است، کاهش یابد.

    وی رسیدن به نرخ تورم تک رقمی را از برنامه های دیگری این بانک در سال 95 برشمرد و گفت: در نیمه دوم امسال موضوع «یکسان‌سازی نرخ ارز» که یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی است را دنبال می کنیم.

    رئیس شورای پول و اعتبار برنامه دیگر این بانک در سال 95 را یکی از توفیقات دولت کاهش نرخ تورم تا 12 درصد است؛ لذا درصدد هستیم در سال جدید نرخ سود را تا دامنه تورم کاهش دهیم.

    سیف با تاکید بر اینکه هیچ بانکی غیرتحریمی وجود ندارد که سوئیفت آن باز نشده باشد، گفت: به جز یکی دو بانک که در تحریم بودند، همه بانک‌های ما به سوئیفت متصل هستند.

    وی افزود: یک هفته بعد از اجرای برجام یک نفر از همکاران ما با همکاری وزارت خارجه به بروکسل رفت و با اداره مرکزی سوئیفت مذاکراتی داشت. با این مذاکراتی که صورت گرفت، فرآیندی که ظرف 2-3 ماه طول می‌کشید، ظرف دو هفته طی شد و بعد از آماده‌سازی نرم‌افزارها (یک هفته تا 10 روز) سوئیفت برقرار شد.

    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هر کسی که به برقراری سوئیفت تردید دارد، می‌تواند یک بانک را انتخاب کند. روابط عمومی بانک مرکزی وی را آنجا می‌برد و اتاق سوئیفت را نشان می‌دهد.

    سیف همچنین در پاسخ به این سوال که بسته پولی چه زمانی به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: برنامه ما این نیست که بسته ای را به بانک ها ابلاغ کنیم؛ چراکه در گذشته سیاست‌های پولی را تصویب می‌کردیم و آن سیاست ها یک نوع مکث، تزلزل و  تعلل ایجاد می‌کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: امروز همه چیز در حال حرکت است و اگر لازم باشد پیشنهادی به شورای پول و اعتبار می‌بریم و آنجا مصوب می‌کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو