عصر بازار

کودکان اوتیسم معادل حداقل حقوق مستمری می گیرند

عصر اعتبار- معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از افزایش مستمری کودکان اوتیسم شدید معادل حداقل حقوق با اجرای قانون جدید حقوق معلولان ( مصوب مجلس و در انتظار تایید شورای نگهبان) و نیز غربالگری این اختلال در مهدهای کودک خبر داد.

کودکان اوتیسم معادل حداقل حقوق مستمری می گیرند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایرنا ،حسین نحوی نژاد روز یکشنبه از اجرای برنامه های جدید برای کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون حدود سه هزار کودک مبتلا به اوتیسم در کشور شناسایی شده که دو هزار نفر آنها در مراکز بهزیستی و هزار نفر در خانه نگهداری می شوند با توجه به آمارهای جهانی حداقل باید 10 هزار فرد مبتلا به اوتیسم در کشور داشته باشیم.

    بیماری اوتیسم یا در خودماندگی، نوعی اختلال رشدی است که فرد مبتلا در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می شود و به اشتباه تصور می شود این افراد عقب مانده ذهنی هستند، در حالی که به گفته معاون سازمان بهزیستی بیش از 50 درصد این افراد از هوش طبیعی برخوردار هستند.
    نحوی نژاد اضافه کرد: هم اکنون 54 مرکز نگهداری روزانه کودکان اوتیسم در کشور وجود دارد که به حدود دو هزار کودک مبتلا خدمات آموزشی شامل مهارتهای اولیه زندگی و خدمات گفتار درمانی و کار درمانی ارائه می کنند.
    وی گفت: هم اکنون به ازای هر کودک مبتلا به اوتیسم دولت 340 هزار تومان یارانه به مراکز پرداخت می کند اما بر اساس قانون جدید حقوق معلولان که در مجلس تصویب شده و در انتظار تایید نهایی آن در شورای نگهبان هستیم به زودی مستمری این کودکان به میزان حداقل حقوق و دستمزد مصوب وزارت کار افزایش می یابد.
    نجوی نژاد افزود: البته این افزایش کمک هزینه شامل کودکان اوتیسم شدید می شود که برآورد می شود حدود 70 درصد مبتلایان به این اختلال را شامل شود.
    معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اضافه کرد: هنوز در مورد اینکه این یارانه مستقیم به خانواده کودکان اوتیسم تعلق بگیرد یا به مراکز خدمات نگهداری،کار درمانی و گفتار درمانی یا حتی مراکز مشاوره پرداخت شود، تصمیم نگرفته ایم و منتظر تایید قانون معلولان در شورای نگهبان هستیم تا پس از آن در این مورد تصمیم گیری کنیم.
    نحوی ن‍ژاد ادامه داد: علت حساسیت این موضوع این است که یارانه ای که دولت به سرپرست خانواده ها می دهد نیز معلوم نیست که به چه صورت برای افراد هزینه می شود و باید دقت کنیم که یارانه کودکان اوتیسم برای خود آنها هزینه شود.
    معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: یکی از مشکلات مهم افراد مبتلا به اوتیسم این است که خدمات درمانی و مشاوره آنها تحت پوشش بیمه نیست و فقط خدمات فیزیوتراپی در شمول بیمه است و هزینه خدمات درمانی این افراد که به کاردرمانی،گفتار درمانی، مشاوره روانشناسی و خدمات روانپزشکی نیاز دارند، بسیار گران است.
    وی تاکید کرد: مستمری معادل حداقل حقوق برای کودکان مبتلا به اوتیسم به صورت ماهانه و برای کودکان مبتلا به اختلال شدید است که اگر قرار شد به مراکز خدماتی داده شود، معادل آن به خانواده ها بن یا کوپن داده می شود تا به صورت رایگان از مراکز خدمات نگهداری، کاردرمانی، گفتار درمانی، مشاوره و خدمات روانپزشکی برخوردار شوند.
    **هتل برای نگهداری موقت کودکان اوتیسم
    وی اضافه کرد: مراکز خدمات و نگهداری روزانه کودکان اوتیسم در سال 95 افزایش می یاید و خدمات جدید دیگری که از امسال اضافه می شود، ارائه خدمات هتلینگ است که مطابق آن در مواقعی که خانواده کودکان اوتیسم بخواهند به مسافرت بروند یا کاری دارند، کودکانشان را به این مراکز تحویل می دهند و پس از بازگشت فرزند خود را تحویل می گیرند.
    نحوی نژاد گفت: تاکنون دو مرکز نگهداری موقت (هتل) کودکان اوتیسم در کشور راه اندازی شده و تعداد این مراکز در سال 95 افزایش می یاید.
    وی افزود: تاکنون حدود سه هزار کودک مبتلا به اوتیسم در کشور شناسایی شده است اما آمارهای جهانی نشان می دهد که به ازای هزار تولد زنده 68 نوزاد مبتلا به اوتیسم است، بنابراین تخمین زده می شود، حدود 10هزار کودک و فرد مبتلا به اوتیسم در کشور باشند.

    **آغاز غربالگری اوتیسم در مهدهای کودک
    معاون سازمان بهزیستی گفت: برای شناسایی دقیق تر کودکان مبتلا به اوتیسم از امسال طرح غربالگری این بیماری در مهدهای کودک و مراکز نگهداری کودکان آغاز می شود و اگر اجرای این طرح موفق بود در آینده این غربالگری به خارج مهدهای کودک نیز گسترش پیدا می کند.
    وی افزود: یکی از مشکلات مهمی که از گذشته وجود داشته این است که معمولا اختلال اوتیسیم دیر تشخیص داده می شود و به بسیاری از این افراد انگ عقب مانده ذهنی زده می شود در حالی شناسایی زودهنگام و مراقبت از این کودکان می تواند امکان زندگی سالم تر را برای آنها فراهم کند.
    نحوی نژاد گفت: غربالگری اوتیسم برای کودکان زیر سه سال انجام خواهد شد و البته باید به این نکته توجه داشت که تستهای غربالگری اوتیسم بسیار پیچیده تر از غربالگری های دیگر مانند تنبلی چشم است، ضمن اینکه باید مراقبت کنیم که به افراد سالم انگ اوتیسم زده نشود زیرا اگر چنین اشتباهی صورت بگیرد به قیمت افسردگی و مشکلات شدید یک خانواده منجر می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی