عصر بازار

خواب بهاری مسکن پایان می‌یابد؟ + جدول

عصر اعتبار- با این‌که بازار مسکن هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برد افزایش ۳.۹ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌تواند نشانه‌ای از پلک زدن پیشران اقتصاد ایران باشد.

خواب بهاری مسکن پایان می‌یابد؟ + جدول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش یافت اما قیمت‌ها شیب صعودی ملایم 3.9 درصدی را تجربه کرد.

    با این وجود بازار خرید و فروش مسکن در اسفندماه چنگی به دل نزد که رییس اتحادیه مشاوران املاک این مساله را طبیعی دانست و گفت: هر ساله در ماه‌های اسفند و فروردین به دلیل سفرهای نوروزی و تعطیلات، قراردادهای مسکن کاهش می‌یابد اما پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده یخ رکود مسکن بشکند و شاهد افزایش معاملات باشیم.

    با این‌که تعداد معاملات مسکن شهر تهران در اسفندماه 25 درصد نسبت به بهمن ماه کمتر بود، به نظر می‌رسد قیمت‌ها نسبت به کاهش مقاومت نشان می‌دهد که در این خصوص علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معتقد است اکنون زمان خوبی برای خرید مسکن است.

    جدول زیر جدیدترین قیمت مسکن در محلات مختلف شهر تهران را نشان می‌دهد:

    بر اساس آمار بانک مرکزی در اسفندماه سال 1394 متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 42.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7.5 و 3.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 11 (معادل 5.2 درصد) و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 10 (معادل 2.6 درصد) تعلق دارد.

    در اسفندماه سال 1394 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 13.1 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    برخی کارشناسان از پیش‌رونق مسکن در اواخر خردادماه صحبت می‌کنند. البته این پیش‌رونق به معنی افزایش قیمت نخواهد بود؛ چرا که توان متقاضیان آن‌قدرها نیست که ظرفیتی برای صعود قیمت مسکن وجود داشته باشد. این مساله را مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن تایید می‌کند و معتقد است: فضای اقتصادی حوزه مسکن در سال جاری بهتر از سال گذشته باشد اما به معنای رونق و افزایش قیمت‌ها نیست و همچنان نرخ تورم مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود اما فعالیت و فضای کسب و کار در حوزه مسکن در سال جاری بهتر می‌شود با این حال تأکید می‌کنم، این به معنای افزایش قیمت مسکن نیست و خیز خروج از رکود از تابستان امسال برداشته می شود.

    بنابراین گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی پایتخت به ترتیب 38.8، 38، 39.2 و 42.1 میلیون ریال در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی