عصر بازار

معاملات دلاری همچنان بسته است

خبرنگاران به اتاق سوئیفت رفتند

عصر اعتبار- بعد از تشدید انتقادات به برجام و برقرار نشدن روابط بانکی ایران با دنیا عضو ارشد تیم مذاکره کننده از بانک مرکزی خواست تا رسانه ها را به اتاق سوئیفت ببرد؛ امروز خبرنگاران به اتاق سوئیفت بانک مرکزی رفتند.

خبرنگاران به اتاق سوئیفت رفتند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بعد از آنکه عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد که از رئیس کل بانک مرکزی خواسته تا از مدیران رسانه ها دعوت کند که اتاق سوئیفت بانک مرکزی را از نزدیک مشاهده کنند، این بانک بازدیدی برای خبرنگاران هماهنگ کرد.

    برهمین اساس، خبرنگاران امروز از اتاق سوئیفت بانک مرکزی در برج میرداماد بازدید کرده و از نزدیک در جریان پیام های سوئیفتی قرار گرفتند؛ حسین یعقوبی در جریان این بازدید به ارائه توضیحاتی درباره چگونگی پیام رسانی سوئیفت در بانک مرکزی پرداخت و گفت: هرچند اکنون 300 رابطه کارگزاری با شبکه بانکی بین المللی برقرار شده اما این رقم در زمان تحریم شاید به اندازه تعداد انگشتان دست ها نبوده است.

    وی ادامه داد: با نگاه اجمالی به ایجاد روابط کارگزاری، موفقیت بانک ها در این زمینه قابل مشاهده است؛ بر اساس گزارش ها حتی در برخی از حوزه ها ضوابط کارگزاری با بانک هایی ایجاد شده که پیش از تحریم نیز با آنها ارتباطی نداشته ایم.

    رئیس گروه کاربران سوئیفت کشوری، همچنین از کاهش هزینه مبادلات پس از برقراری روابط کارگزاری و بهره گیری از پیام رسان سوئیفت خبر داد و گفت: در برخی از رسانه ها به دلیل ناآگاهی از موارد مربوط به ضوابط کارگزاری بانکی با زیرمجموعه ها، این روابط کارگزاری با سوئیفت اشتباه گرفته می شود.

    به گفته وی، سوئیفت یک سیستم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که همانند تلفن و تلکس کارایی دارد و در اختیار بانک ها برای انجام روابط مالی در شبکه بین الملل قرار می گیرد.

    وی با بیان اینکه سوئیفت گره گشا نیست، افزود: ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس اقدامت بعدی انجام شود. بانکی که خواستار فعالیت در عرصه بین الملل است، ابتدا باید با مطالعه و سپس جمع بندی، بانک ها را برای برقراری روابط کارگزاری انتخاب کند و بعد از ایجاد این روابط ، فعالیت را به مرحله اجرا دربیاورد.

    مدیرکل بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: سوئیفت تنها کار مخابره را انجام می دهد و در همین حال ابتدا باید ضوابط کارگزاری ایجاد و سپس از سوئیفت استفاده کرد.در متن برجام تصویب شد که پس از اجرای همه فعالیت های بانکی بین المللی، استفاده از ابزارهایی همانند سوئیفت امکان پذیر باشد، بنابراین سوئیفت جزو نخستین نتایج و آثار مثبت برجام بود.

    یعقوبی با بیان اینکه در جریان تحریم به جز چند بانک غیرتحریمی، بقیه بانک ها از سوئیفت محروم بودند، گفت: در جریان تحریم روابط کارگزاری به صورت کامل وجود نداشت و نقل و انتقالات با هزینه بالا انجام می شد. هم اکنون دو سه بانکی که در فهرست تحریم قرار دارند، به سوئیفت متصل نیستند و بقیه بانک ها این سیستم پیام رسان را دارند.

    وی ضمن اشاره به اینکه 29 بانک ایرانی در سوئیفت فعالند، افزود: بانک مرکزی تلاش دارد استفاده از این پیام رسان را برای دو سه بانک قرار گرفته در فهرست تحریم، محقق سازد.

    رئیس گروه کاربران سوئیفت کشور با تاکید بر این که مسایل و امور بانکی بین المللی در ادبیات استاندارد به صورت محرمانه است و در هیچ جای دنیا روابط بانکی اعلام نمی شود، گفت: با توجه به این که در شرایط حساس هستیم مثالی در این مورد اعلام می شود، بر همین اساس حساب ایران نزد بانک مرکزی ایتالیا باز و از طریق سوئیفت پول منتقل شده است و ما بستانکار از بانک مرکزی این کشور هستیم.

    یعقوبی در پاسخ به این پرسش که هنوز برقراری روابط بانکی و سوئیفت به صورت دلاری به دلیل تحریم‌ها برقرار نیست اما پوند و یورو برقرار است، گفت: با هالک بانک ترکیه برقراری سوئیفت با یورو و لیر ترکیه انجام می شود، همچنین در این نقل و انتقالات دریافت کننده، پرداخت کننده، نوع و میزان ارز، تاریخ و... به عنوان یک پیام رمزدار به بانک مربوطه ارسال می‌شود.

    رئیس کارگروه کاربران سوئیفت کشور اظهار کرد: فعالان اقتصادی نمی توانند به صورت مستقیم سوئیفت برقرار کنند بلکه فعالان اقتصادی به بخش مربوطه یعنی شعبات ارزی بانک‌ها مراجعه و براساس ثبت سفارش خود درخواست باز شدن اعتبار را به بانک می‌دهند.

    گفتنی است،‌در جریان بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت، یک درخواست از بانک مرکزی ایران به هالک بانک ترکیه ارسال شد، ضمن آنکه یک ارتباط سوئیفتی دیگر میان بانک مرکزی ایران با یک بانک کره ای به تاریخ 30 مارچ برای خبرنگاران تشریح شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو