عصر بازار

فایننشال تایمز :

دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آرام آرام ظهور می کند

عصر اعتبار- روزنامه فایننشال تایمز نوشت : به رغم فشار تحریم های مالی آمریکا؛ رهبران سیاسی اروپا؛ مشتاق تعامل سیاسی وتجاری با ایران هستند.ایرانی که با سپری شدن دوران تلخ تحریم ها، اینکه به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آرام آرام ظهور می کند.

دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آرام آرام ظهور می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این روزنامه انگلیسی در این مطلب به قلم « مارتین آرنولد » می نویسد: دوران تلخ تحریم ها سپری شد و اینک، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه آرام آرام دارد از زیر خاکستر سر بر می آورد و ظهور می کند.
    بانک های اروپایی وسوسه شده اند بار دیگر با ایران تعامل برقرار کنند.
    نمونه این بانکها؛ بانک KBC بلژیک و DZ Bank آلمان هستند که هردو در مصاحبه هایشان با «فایننشال تایمز» اعلام کرده اند که آماده اند کار معاملات بانکی موکلان اروپایی خود را که در ایران مشغول تجارت هستند، در دست بگیرند.
    «ارشته بانک» Erste اتریش هم خود را آماده همین کار می سازد. اما مانع بزرگ بر سر این راه همچنان خودنمایی می کند.
    بانک های بزرگ اروپایی مشتاق تجارت با ایران، چاره ای ندارند جز آنکه در صف رقبای آمریکایی خود بایستند؛ چون از آن بیم دارند که در صورت تجارت با ایران از سوی آمریکا جریمه شوند.
    توافق هسته ای بدست آمده است، اما هنوز بسیاری از تحریم های آمریکا علیه ایران پابرجاست . این تحریم ها خارج از موضوع برنامه هسته ای ایران است.به همین علت بسیاری از بانکهای بین المللی از کار کردن با اشخاص و نهادها وموسسات ایرانی واهمه دارند و احتیاط می کنند.
    در ادامه این مطلب آمده است: در اروپا وضع بر این منوال نیست.
    رهبران سیاسی اروپا، مشتاق برقراری روابط تجاری با ایران 77 میلیونی هستند و شرکت ها و افراد این کشورها را برای تجارت با ایران تشویق می کنند.
    تمام سیاستمداران در اروپا، همگی پشتیبان دولت اعتدال گرای«حسن روحانی»رئیس جمهوری ایران هستند ویکی ازدلایل اشتیاقشان برای تجارت با ایران؛ تقویت این دولت است.
    مصداق آن، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس است که با ارسال نامه ای به بانک «بارکلیز»در ماه فوریه از این بانک خواست توضیح دهد، چرا کار نقل و انتقال بانکی را برای شرکت «مولیسلیپ آتلانتیک» ( Molyslip Atlantic ) که تولید کننده گریس در انگلیس است را انجام نداده است. این معاملات بانکی برای یک قرارداد فروش این شرکت انگلیسی با ایران بوده است.
    کامرون در نامه اش اشاره کرده است: «بانک بارکلیز» در تناقض آشکار با سیاستهای اتحادیه اروپا و سازمان ملل و از آن مهمتر بر علیه سیاستهای دولت انگلیس کار کرده است.»
    «جس استیلی» مدیراجرایی «بارکلیز» در پاسخ به نامه کامرون با ارسال نامه ای توضیح داد: «ما خدمات بانکی مان را از طریق عملیات هایمان در آمریکا انجام می دهیم و ناچاریم در فعالیت های تجاری با ایران کما فی السابق یک سری محدودیت ها والزاماتی را رعایت کنیم.»
    بانک KBC، بزرگ ترین بانک بلژیک اعلام کرد: «آماده است ضمن رعایت تمام تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا؛ از مشتریان ثابت و خوشنام خود در بلژیک؛ جمهوری چک و جمهوری اسلوواکی که قصد تجارتی ناب با ایران را دارند، حمایت کند.»
    البته این بانک بلافاصله تصریح کرده است: «این حمایت فقط مربوط به فعالیتهای تجاری این موکلان خواهد شد ضمن آنکه تک تک قراردادهایی که امضا می شود و تمام طرفهای قرارداد به طور دقیق و در ژرفای کامل غربالگری خواهند شد.»
    این بانک افزوده است که این بانک درهمین راستا روابط مربوطه اش را با چندین بانک دولتی وخصوصی ایرانی گسترش داده است.
    بانک های ایرانی به سیستم پرداخت های بین المللی «سوئیفت» متصل هستند، اما از چهارسال پیش که تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران اجرا شد اتصال ایران به این شبکه قطع شد.
    KBC یک تیم فروش سهام در آمریکا دارد، DZ Bank و Erste هم هردو در نیویورک شعبه دارند.
    DZ Bank هم اعلام کرده است که انجام معاملات بانکی با «یورو» با بانک های ایرانی را شروع کرده است.
    ارشته بانک Erste اتریش هم اعلام کرده است: «طبق استانداردها و ضوابط و مقررات تامین اعتباربرای معاملات تجاری؛ داریم شبانه روزبا بانکهای ایرانی کار می کنیم و هرچقدر در این مسیر جلو برویم شاید به فکر بیافتیم روابط ذیربط بانکی هم برقرار کنیم.»
    هردو بانک اعلام کرده اند که تک تک پرداخت هایی را که در دوران تحریم به ایران انجام گرفته است را بطور دقیق در دست بررسی قرار داده اند.
    در این زمینه «پیمان قربانی عقیل آبادی» معاون رئیس کل بانک مرکزی در امور اقتصادی ماه گذشته در اجلاسی که در لندن به ابتکار فایننشال تایمز پیرامون فرصتهای اقتصادی ایران تشکیل شد، گفت: «امیدوارم با همکاری بهتر ایران و سیستم بانکی بین المللی؛ ما موفق شویم به اهدافمان نائل آئیم».

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی