عصر بازار

معاون وزیر راه وشهرسازی پیش بینی کرد

خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم سال جاری

عصر اعتبار- معاون وزیر راه وشهرسازی از تشکیل روزانه ۲۵۰ پرونده در بانک مسکن جهت دریافت تسهیلات جدید خرید مسکن خبر داد و گفت: از نیمه دوم امسال می توانیم شاهد آغاز خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.

خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم سال جاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حامد مظاهریان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ازجمله سیاست های وزارت راه و شهرسازی، افزایش توان خرید مسکن خانواده ها با پرداخت تسهیلات تا 50 درصد هزینه خرید مسکن است.

    وی افزود: در چارچوب همین سیاست، پرداخت تسهیلات خرید مسکن از 25 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافت.

    مظاهریان گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی دیگر اهداف وزارت راه و شهرسازی است.

    وی شرایط کنونی بازار مسکن کشور را در رکود توصیف کرد و افزود: رکود در بازار مسکن به این معناست که بازده اقتصادی و فعالیت در آن کاهش یافته است و شاهد افزایش تولیدی هستیم که تقاضا برای آن وجود ندارد.

    معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش ما برای همسان کردن افزایش تقاضا و عرضه و حمایت همزمان از انبوه سازان و خانواده های نیازمند مسکن است.

    مظاهریان افزود: بر خلاف بازار بورس، دلار، سکه و طلا که به سرعت به متغیرها پاسخ می دهند، بازار مسکن این گونه نیست.

    وی با بیان اینکه هم اکنون مازاد تولید مسکن در کشور وجود دارد، گفت: این تولید در حالی است که خانه های تولید شده،‌ خانه های لوکس و مجلل هستند که مورد تقاضای مردم نیست.

    مظاهریان افزود: سال 90 به میزان  300 هزار خانه خالی در تهران وجود داشت که عمدتاً خانه های لوکس بودند و معادل 20 میلیارد دلار سرمایه در آنها حبس شده بود.

    وی تصریح کرد: اگر بخش مسکن رونق بگیرد بر کاهش بیکاری تأثیر دارد و به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

    معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی شرایط خاص کنونی کشور را از جمله دلایل باقی ماندن رکود در بازار مسکن دانست و افزود: بانک های مقروض و کاهش قیمت نفت به یک چهارم ازجمله شرایطی است که بر بازار مسکن تأثیر گذاشته است.

    مظاهریان گفت: باید قدرت خرید طبقه متوسط و پایین تر را بالا ببریم و نظام بانکی کشور می تواند به این کار کمک کند.

    وی افزود: با ورود تسهیلات جدید خرید مسکن به بازار، متقاضیان با جیبی پرپول تر وارد بازار مسکن می شوند و از نیمه دوم امسال می توانیم شاهد آغاز خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.

    مظاهریان گفت: از خرداد امسال نخستین دسته از خریداران مسکن که از تسهیلات جدید استفاده می کنند وارد بازار خواهند شد.

    وی با بیان اینکه در سه سال گذشته رشد قیمت در بازار مسکن وجود نداشته است، پیش بینی کرد بازار مسکن در سال جاری هم رشد قیمت نداشته باشد.

    معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: حباب از بازار مسکن خارج شده و الآن بهترین زمان برای خرید مسکن است.

    مظاهریان با اشاره به برنامه وزارت مسکن و شهرسازی برای خانه دار شدن دو دهک پایین جامعه و اقشار کم درآمد تا افق 1405 گفت: برای اجرای این برنامه ده ساله، نهادهای حمایتی هم باید وارد شوند.

    وی با بیان اینکه هم اکنون تمام منابع دولت درگیر اتمام مسکن مهر است افزود: امیدواریم امسال سال پایان مسکن مهر باشد، هرچند که مطمئناً موارد مشکل دار از واحدهای مسکن مهر باقی خواهد ماند.

    مظاهریان تصریح کرد: با پایان اجرای مسکن مهر، منابع دولت به سمت اجرای طرح خانه دار کردن دو دهک پایین جامعه سوق خواهد یافت.

    معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: امسال پیشنهادهایی برای اصلاح قانون مالیات از مسکن خواهیم داشت زیرا معتقدیم این قانون فشار زیادی را به انبوه سازان مسکن تحمیل می کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی