عصر بازار

حق بیمه شاغلان افزایش یافت +جدول تغییرات ۶ ساله حق بیمه سهم کارگر و کارفرما

عصر اعتبار- با افزایش ۱۴ درصدی حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار و تغییر مجموع دریافتی کارگران، حق بیمه سهم شاغلان و کارفرمایان نیز افزایش و از فروردین ماه سال‌جاری اعمال خواهد شد.

حق بیمه شاغلان افزایش یافت +جدول تغییرات ۶ ساله حق بیمه سهم کارگر و کارفرما
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، هر ساله همزمان با افزایش حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار میزان حق بیمه ها نیز افزایش می یابد و کارگران و کارفرمایان موظف می شوند به نسبت افزایش دستمزدها، حق بیمه بیشتری به تامین اجتماعی پرداخت کنند. در حال حاضر بیش از 13 میلیون مشمول قانون کار در بازار کار ایران فعالیت دارند که حق بیمه آنها از فروردین ماه افزایش یافته است.

    هرچند نمی توان رقم ثابتی را به دلیل متفاوت بودن حقوق ها برای افزایش حق بیمه ها عنوان کرد، اما مشمولان قانون کار باید 7 درصد مجموع دریافتی خود را به عنوان حق بیمه ماهیانه در نظر بگیرند که معمولا توسط کارفرمایان از حقوق و مزایای افراد کسر و به حساب تامین اجتماعی واریز می شود. همچنین سهم کارفرمایان نیز طبق قانون کار 23 درصد است که البته 3 درصد آن به عنوان حق بیمه بیکاری منظور و به صندوق بیمه بیکاری واریز می شود.

    حق اولاد شامل بیمه نیست

    در نهایت 30 درصد کل حقوق و مزایایی هر فرد در ماه باید به عنوان حق بیمه منظور شود که این موضوع به جز حق اولاد و برخی موارد متفرقه مانند حق ماموریت ها را شامل می شود. به بیان دیگر، بابت بیمه شاغلان مشمول قانون کار به جز حق اولاد و حق ماموریت، سایر دریافتی ها محاسبه و 7 درصد آن به عنوان سهم کارگران در نظر گرفته می شود.

    با وجود اینکه طبق قوانین موجود، کارفرمایان باید کل دریافتی افراد را محاسبه و حق بیمه آن را بپردازند اما در مواردی برخی کارفرمایان برای کاهش هزینه های خود بابت بیمه نیروهای شاغل در بنگاه، تنها حق بیمه حداقل دستمزد افراد را به تامین اجتماعی اعلام می کنند و با تهیه لیست های صوری، قوانین را دور می زنند.

    متاسفانه اینگونه تخلفات می تواند باعث وارد شدن خسارت و زیان به شاغلان به ویژه در زمان بازنشستگی شود چون اگر افراد حق بیمه واقعی حقوق و مزایای خود را نپردازند، در زمان بازنشستگی نیز نمی توانند ادعایی درباره میزان حقوق خود در دوران اشتغال داشته باشند.

    در عین حال، اگر فردی در سال جاری تنها حداقل دستمزد 812 هزار و 164 تومانی را دریافت کند، باید ماهیانه 56 هزار و 851 تومان حق بیمه بپردازد که در این بخش سهم کارفرما نیز 186 هزار و 797 تومان خواهد شد. این ارقام در حالی می تواند ثابت باشد که افراد دریافتی دیگری غیر از حداقل دستمزد نداشته باشند که در اینصورت میزان دریافتی فرد حداقل بگیر به دلیل کسر شدن حق بیمه، حتی از 812 هزار تومان نیز حدود 57 هزار تومان کمتر خواهد بود.

    حداقل حق بیمه 56 هزار تومان شد

    بر مبنای حداقل دستمزد 712 هزارتومانی سال گذشته حق بیمه افراد حداقل بگیر 49 هزار و 869 تومان و سهم کارفرمایان نیز 163 هزار و 857 تومان بود. مجموع حق بیمه یک فرد مشمول قانون کار حداقل بگیر در سال گذشته بدون اضافه کاری و سایر دریافتی ها، 213 هزار و 727 تومان بود که این رقم در سال جاری به 243 هزار و 648 تومان افزایش یافت.

    براساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دریافتی یک فرد مجرد در سال جاری با احتساب حق بن نقدی و حق مسکن 982 هزار و 164 تومان است که 7 درصد آن حق بیمه سهم کارگر و 23 درصد نیز حق بیمه سهم کارفرما خواهد بود. به بیان دیگر افرادی که در سال جاری علاوه بر حداقل دستمزد 812 هزار تومانی، 100 هزار تومان بُن نقدی، روزانه 1000 تومان سنوات و ماهیانه 40 هزار تومان هم حق مسکن دریافت می کنند، باید ماهیانه 68 هزار و 740 تومان حق بیمه بپردازند. علاوه بر این، سهم کارفرمایان نیز 225 هزار و 860 تومان می شود.

    پیش بینی کارشناسان بازار کار این است که متوسط دریافتی امسال افراد مشمول قانون کار، ماهیانه رقمی بین یک میلیون تومان تا نهایتا یک میلیون و 500 هزار تومان باشد؛ بنابراین حق بیمه مشمولان قانون کار نیز بابت دریافت یک میلیون و 500 هزارتومان حقوق در سال 95 معادل 105 هزار تومان و سهم کارفرمایان نیز بابت هر نیروی کار 345 هزارتومان خواهد بود. مجموع حق بیمه فردی که یک میلیون و 500 هزارتومان حقوق در سال جاری دریافت می کند 450 هزار تومان می شود.

    جدول تغییرات 6 ساله حق بیمه سهم کارگر و کارفرما

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو