عصر بازار

مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی:

ارتباط با بانک‌های خارجی، دکمه خاموش و روشن نیست

عصر اعتبار- مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه خراب کردن راحت است اما بهبود شرایط سخت و زمانبر است، گفت: زمانی که ۲۷ دی و روز اجرایی شدن برجام گفته می شود همه تحریم ها برداشته شد و هیچ مشکلی وجود ندارد به این معنی نیست که روابط از ۲۷ دی ماه اصلاح و برقرار شده است زیرا اعتمادسازی زمانبر است و باید یک به یک با بانک‌ها مذاکره کرد تا رابطه کارگزاری برقرار شود.

ارتباط با بانک‌های خارجی، دکمه خاموش و روشن نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کسرایی‌پور در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی حواله‌های دلاری برقرار می‌شود؟ اظهار داشت: نمی‌توان زمان دقیقی برای این موضوع اعلام کرد زیرا این امر به تحریم‌های اولیه‌ای که از سوی آمریکا مطرح شد بر می‌گردد.

    وی با بیان اینکه آمریکا دو نوع تحریم در مورد شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ایرانی وضع کرده است گفت: تحریم‌های اولیه ارتباطی به تحریم‌های هسته‌ای نداشت و تنها تحریم‌های ثانویه مربوط به تحریم‌های هسته‌ای بود و هم اکنون تحریم‌های هسته‌ای و ثانویه برداشته شده اما بحث پرداخت دلاری در واقع جزء تحریم‌های ثانویه نبوده است و همچنان برقرار است.

    وی با بیان اینکه بیشترین حواله‌ها با یورو در دست انجام است، تصریح کرد: البته این موضوع به کشوری که مبادلات تجاری با ایران انجام می‌دهد وابسته است مثلا برای تجارت با امارات از درهم و برای چین از یورو و یا یوان استفاده می‌کنیم و برای ژاپن نیز از «ین» ژاپن استفاده می‌شود.

    مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی در مورد برقراری سوئیفت نیز گفت: کارگزاران بانک‌ها متفاوت هستند برخی از کارگزاران از قبل هم کار می‌کردند که در حال حاضر هم مشغول هستند و تعدادی هم در فاصله‌ای که تحریم‌ها برداشته شده است مذاکره داشتند و کارگزارانی هم اضافه شده‌اند.

    وی با بیان اینکه خراب کردن راحت است اما بهبود شرایط سخت و زمانبر است، افزود: با بانک‌ها باید مذاکره کرد تا طرف متقاعد شود که می‌تواند رابطه کارگزاری با بانک‌های ایرانی داشته باشد.

    مدیر اداره عملیات ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه برقراری ارتباط دکمه صفر و یک خاموش و روشن نیست، افزود: زمانی که 27 دی و روز اجرایی شدن برجام گفته می‌شود همه تحریم‌ها برداشته شد و هیچ مشکلی وجود ندارد به این معنی نیست که روابط از 27 دی ماه اصلاح و برقرار شده است زیرا اعتمادسازی زمانبر است و باید یک به یک با بانک‌ها مذاکره کرد تا رابطه کارگزاری برقرار شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی