عصر بازار

محمدباقر نوبخت سخنگو ی دولت گفت:

۹۲ درصد بودجه سال ۹۴ محقق شد

عصر اعتبار- سخنگوی دولت: از بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۴ عملکرد دولت ۲۰۱ هزار میلیارد تومان است و حدود ۹۲ درصد بودجه ۹۴ محقق شد.

۹۲ درصد بودجه سال ۹۴ محقق شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبا»به نقل از صدا و سیما ،محمدباقر نوبخت در نخستین نشست با خبرنگاران در سال 95 با بیان اینکه در بودجه 94 در تامین منابع به خاطر افت قیمت نفت با سختی مواجه بودیم، افزود: تلاش شد فعالیت های عمرانی دولت از محل منابع عمومی و دیگر مجوزها برای سال 94 به کار گرفته شود و به همین خاطر میزان پرداختی های دولت برای طرح های عمرانی 36 هزار و 911 میلیارد تومان شد.

    وی گفت: پارسال براساس طرح آمارگیری ، نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد و نرخ مشارکت نیروی کار از 37 و دو دهم درصد در سال 93 به 38 و دو دهم درصد ( یعنی یک واحد درصد افزایش ) رسید.

    وی گفت: این امر باعث شد نیروی فعال کشور از 23 میلیون و 888 هزار نفر به 24 میلیون و 801 هزار نفر افزایش یابد یعنی 882 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار کشور شدند.

    نوبخت گفت: از این رقم 667 هزار نفر به جمعیت شاغل کشور اضافه شد و این جمعیت از 21 میلیون و 304 هزار نفر به 21 میلیون و 972 هزار نفر افزایش یافت.

    وی گفت: از 882 هزار نفری که وارد بازار کار شدند 214 هزار نفر موفق به پیدا کردن کار نشدند و به جمع بیکاران افزوده شدند.

    نوبخت افزود: جمعیت بیکاران کشور از دو میلیون و 514 هزار نفر به دو میلیون و 729 هزار نفر افزایش یافت.

    سخنگوی دولت افزود: از 667 هزار نفری که در سال 94 شاغل شدند 149 هزار نفر در بخش کشاورزی و بقیه در بخش خدمات مشغول شدند.

    وی گفت: بخش صنعت 44 هزار نفر کاهش اشتغال در این سال داشت.

    نوبخت ادامه د اد: با توجه به فرصت های جدید و موفقیت تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات بین المللی و برجام و رفع تحریم ها باید از این فرصت برای افزایش رشد اقتصادی کشور در سال 95 استفاده کنیم.

    معاون رئیس جمهور افزود:‌ پیش بینی ما در سال 95 این است که رشد اقتصادی 5 تا 6 درصد داشته باشیم و مجامع جهانی هم همین حدود را پیش بینی کرده اند.

    وی گفت: ما به دنبال افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی با اتکا به فناوری دانش بنیان و آماده کردن محصولات تولیدی برای صادرات هستیم.

    *تمرکز برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد

    سخنگوی دولت گفت:‌ در سال 95 دولت بر فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد متمرکز می شود.

    محمد باقر نوبخت در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: از حدود 36 هزار واحد تولیدی که در شهرهای صنعتی و نواحی صنعتی با 67 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شده است هم اکنون حدود هفت هزار واحد راکد است که این واحدهای راکد می تواند حدود 132 هزار نفر ایجاد کار کند و باعث افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی شود.

    معاون رئیس جمهور گفت:‌ برای فعال کردن این واحدها ضمن اینکه از فرصت پسابرجام و سرمایه گذاری مستقیم استفاده می کنیم به یک اقدام فوریتی در سال 95 متمرکز خواهیم شد و آن فعال کردن این واحدهاست.

    وی افزود: از این جهت طی روزهای گذشته بویژه با تاکید مقام معظم رهبری در روز نخست امسال برای فعال کردن این واحدها و نوعی اقدام و عمل برای اجرای اقتصاد مقاومتی دولت اقدامات خود را حتی از روزهای تعطیل شروع کرده است.

    نوبخت به جلسه خود در روز هفت فروردین در شورای اداری استان خوزستان و در روز 14 فروردین در استان گیلان اشاره کرد و گفت: امروز هم همه استانداران و روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای آخرین هماهنگی ها جمع خواهند شد و در این باره تصمیم گیری می شود.

    وی گفت: ما از همه واحدهای فعال، نیمه فعال و طرح های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی به صورت استان به استان و واحد به واحد بانک اطلاعاتی داریم که قرار است در نشست امروز عصر، استانداران آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم که چطور هر یک از این واحدها را با تسهیلات ارزان قیمت فعال کنیم.

    نوبخت افزود: با هر واحد یک قرارداد خواهیم داشت که چقدر سرمایه در گردش ارزان نیازمند است و در قبال آن چند نفر می تواند مشغول کند و چقدر تولید را افزایش دهد و چقدر از این تولیدات را می تواند صادر کند.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه بخش مسکن باعث ایجاد اشتغال زیادی در کشور می شود از تصمیم دولت برای فعال کردن این بخش خبر داد و گفت: علاوه بر آنکه بخشی از منابع را برای تحریک تقاضا در واحدهای تولیدی صرف خواهیم کرد تلاش می شود بخش مسکن با اولویت زوج های جوان، بافت های فرسوده و حاشیه شهرها نیز فعال شود.

    نوبخت افزود: ‌ما حتی برای بخشی از این واحدها که راکد هستند مشوق های صادراتی نیز در نظر گرفته ایم.

    وی گفت: این اقدامات عملیاتی و قابل انجام است که می توانیم آن را امسال انجام دهیم و زمان طولانی نمی خواهد و ظرف ماههای آینده می توانیم آثار آن را ببینیم.

    وی خطاب به رسانه ها افزود: شما اصحاب رسانه نیز ما را رصد کنید و بنده از پیشرفت این طرح ها به شما به صورت منظم گزارش خواهم داد.

    نوبخت گفت: سال 95 ، سال برخورداری از فرصت هایی است که در سه سال گذشته دولت با مساعدت مقام معظم رهبری و همکاری سایر قوا تلاش کرده و موفق شده است.

    وی افزود: انتظار از شما اصحاب رسانه این است که فضا را برای سرمایه گذاری ، رشد ، توسعه و امید جامعه آماده تر کنید.

    نوبخت گفت: البته عده ای شاید هویت شان براساس سیاه نمایی و تخریب باشد که ما کاری به آنها نداریم و وظیفه ما این است که از این فرصت ها شایسته تر استفاده کنیم.

    سخنگوی دولت افزود: واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش های غیردولتی و مردم اقدام دیگر دولت در سال 95 است که اجرایی خواهد شد.

    *درباره حج تمتع تا کنون اقدام مسئولانه ای از سوی سعودی ها صورت نگرفته است

    سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضع اعزام زائران حج تمتع گفت: تا الآن اقدام مسئولانه ای از سوی سعودی ها صورت نگرفته است.

    محمد باقر نوبخت در ادامه افزود: برای ما هم انجام این فریضه و هم رعایت شأن زائرانمان بسیار مهم است.
    وی افزود: ما تحت هیچ شرایطی تا اطمینان نکنیم که به زائر ما بی حرمتی نمی شود و یا زیر دست و پا له نمی شوند، آمادگی نداریم.

    نوبخت گفت: البته علاقه مند هستیم که این فریضه با در نظر گرفتن ضرورت های لازم انجام شود.

    خبرنگاری درباره افزایش قدرت خرید مردم در سال 95 پرسید که وی گفت: هر نوع تلاش برای افزایش اشتغال، امکان و قدرت خرید و امرار معاش بخشی از جامعه را ایجاد خواهد کرد.

    سخنگوی دولت افزود: با اقدامات دولت قطعاً کسانی که در سیستم غیردولتی فعال هستند با رونق اقتصادی، معیشت آنها بهتر می شود.

    نوبخت به اقدامات دولت برای افزایش قدرت خرید کارکنان دولت و بازنشستگان اشاره کرد و افزود: همه اینها با توجه به رونق اقتصادی، زمینه بهبود معیشت مردم و افزایش قدرت خرید آنها را فراهم می کند.

    معاون رئیس جمهور گفت: در کنار اینها ما همچنان سیاست کاهش نرخ تورم را ادامه می دهیم.


    * وزیر راه مجدانه تحویل ایرباس ها را پیگیری می کند

    سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره تأخیر تحویل نخستین هواپیماهای ایرباس به کشورمان گفت: وزیر راه و شهرسازی مجدانه و عاقلانه کار را با دست خالی به پیش می برد.

    محمد باقر نوبخت در ادامه فزود: رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت دستور داد در این باره بحث شود و نهایتاً این امر به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شد.

    وی گفت: ما در سازمان مدیریت به سرعت در حال تهیه توجیه اقتصادی، فنی و زیست محیطی این موضوع هستیم تا آن را به رئیس جمهور گزارش کنیم و در کنار آن، مذاکرات در حال انجام و پیشرفت است.

    معاون رئیس جمهور شرایط خرید این ایرباس ها را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: هم اینک بین سه تا چهار میلیارد دلار پول به بلیت هواپیماهای خارجی داده می شود که با تحویل این هواپیماها این رقم در داخل ایرلاین های داخلی هزینه خواهد شد.

    نوبخت افزود: اینکه این هواپیماها با اجاره به شرط تملیک تحویل شود و بعد از مدتی بازپرداخت آن از محل فروش بلیت ها صورت گیرد به نفع کشور است.

    خبرنگاری گفت: برخی از فرهنگیان بابت ندادن پاداش بازنشستگی گلایه مندند که سخنگوی دولت پاسخ داد: سال گذشته 900 میلیارد تومان بابت این موضوع پرداخت شد.

    نوبخت افزود: در بودجه سال 95 هم 4500 میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت و ذخیره و دیگر وجوه مربوط به فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

    وی گفت: از آموزش و پرورش خواهم خواست رقم دقیق پرداختی به فرهنگیان در سال 94 را اعلام کند که البته ممکن است چند نفری نگرفته باشند ولی آموزش و پرورش با همه محدودیت ها این اقدام را انجام داد.

    نوبخت درباره همسان سازی حقوق حقوق بگیران تأمین اجتماعی هم گفت: مبانی محاسباتی برای کسانی که تحت پوشش صندوق های لشکری و کشوری هستند با تأمین اجتماعی متفاوت است.

    وی گفت: هر کدام از این صندوق ها با قوانین و مقررات خود در حال همسان سازی هستند و از این مواد قانونی در این جهت استفاده می کنند.

    سخنگوی دولت درباره بحث مهمانداران زن ایرفرانس هم گفت: هر کشوری هنجارها و ارزش های خود را دارد.

    نوبخت افزود: فرانسوی ها درباره عدم اجبار خدمه پروازی برای استفاده از حجاب، آنها را مخیر کردند که می توانید به این پروازها بروید یا نروید و مشکلی در این باره نیست.

    وی گفت: قبلاً هم هواپیمای ایرفرانس به ایران پرواز داشت و الآن هم خیلی از خطوط خارجی به ایران پرواز دارند و در این باره مشکلی نیست.

    نوبخت افزود: البته ما در کنار آن تجهیز ناوگان هواپیمایی داخلی را در نظر داریم تا در کنار استفاده از خدمه داخلی در داخل کشور، اشتغال نیز ایجاد شود.

    وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته می شود دولت تنخواه دریافتی از بانک مرکزی را تسویه نکرده است گفت: ما یک فرصت زمانی برای تأدیه تنخواه داریم و قطعاً تنخواه بانک مرکزی را از درآمدهای 94 صفر خواهیم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی