عصر بازار

هزینه‌کرد ارتش‌های جهان در ۲۰۱۵

عصر اعتبار- گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم نشان می‌دهد، هزینه‌های ارتش‌های جهان در سال ۲۰۱۵ به حدود یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار رسید و این اولین افزایش چشمگیر در سال‌های اخیر است و از درگیری‌هایی از جمله با گروه تروریستی داعش، جنگ تحت امر عربستان در یمن و نگرانی‌ها درباره ایران نشات گرفته است.

هزینه‌کرد ارتش‌های جهان در ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گزارش مذکور که امروز سه‌شنبه منتشر شد، همچنین نشان می‌دهد که توسعه‌طلبی چین در دریای چین جنوبی و الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی نیز باعث افزایش یک درصدی هزینه‌ها نسبت به سال 2014 شدند.

    حملات هوایی بی‌امان علیه شبه‌نظامیان داعش در عراق و سوریه و نیز بمباران‌های ائتلاف تحت امر ریاض در یمن نیز به معنای افزایش چند میلیارد دلاری فروش تسلیحات برای تولیدکنندگان سلاح بوده است. در همین حال فعالان حقوق بشر ادامه توافق‌های تسلیحاتی آمریکا با عربستان را زیر سوال برده‌اند چرا که کمپین یمن جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته است. از سوی دیگر فروش جنگنده‌های آمریکایی به خریداران نظامی جدید از جمله قطر و متحد دیرینه آمریکا کویت به نظر متوقف شده است.

    براساس گزارش سالانه موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، ایالات متحده آمریکا با هزینه‌های دفاعی 596 میلیارد دلاری و چین با حدود 215 میلیارد دلار هزینه نظامی جزو کشورهای پیشتاز در سال 2015 بودند. همچنین عربستان با هزینه 87 میلیارد و 200 میلیون دلار که نسبت به سال 2006 دو برابر شده است، در جایگاه سوم قرار گرفت. همین امر موجب شد تا برای اولین بار از سال 2011 هزینه‌های نظامی در سطح جهان افزایش یابد.

    براساس گزارش مذکور، عراق در سال 2015 برای ارتش خود 13 میلیارد و 100 میلیون دلار هزینه کرده که نسبت به سال 2006 بیش از 500 درصد رشد داشته است. دولت بغداد در پی خروح آمریکا و رشد گروه تروریستی داعش به بازسازی نیروهای مسلح خود اقدام کرده است.

    در حالی که بخشی از ائتلاف آمریکا با افراطگرایان مبارزه می‌کنند، عربستان نیز جنگی را از مارس 2015 در یمن به راه انداخته که به بهانه حمایت از دولت آن است. پادشاهی آل سعود، حوثی‌های یمن را یک قدرت شیعی نایب ایران می‌داند و به مقابله با آنها برخاسته است.

    محقق ارشد این موسسه مستقر در استکهلم همچنین اعلام کرد، امارات متحده عربی نیز که در هر دو ائتلاف حضور دارد میلیاردها دلار برای حمایت از ارتش خود در سال 2015 هزینه کرده اما این نهاد نتوانسته میزان دقیق آن را مشخص کند. عربستان و امارات هر دو همچنین نیروهایی را در سال 2011 در بحرین مستقر کردند تا با اعتراضات الهام‌گرفته از بهار عربی مقابله کنند.

    پیتر وزمن، محقق ارشد موسسه صلح استکهلم همچنین گفت: این مساله قطعا دلیلی برای این کشورهاست تا به اصطلاح نیروهای امنیتی خود را ارتقا دهند و بتوانند هم با قیام‌های داخلی با ماهیت صلح‌آمیز و هم خشونت‌طلبانه مقابله کنند اما همزمان قادر باشند تا در کشورهای همسایه مداخله کنند.

    در همین حال کمپین هوایی تحت امر عربستان و ائتلاف تحت حمایت آمریکا در یمن از سوی فعالان حقوق بشر هر روز مورد انتقاد قرار می‌گیرد و از اقدامات آنها به عنوان عامل کشتار غیرنظامیان یاد می‌شود. حملات هوایی عامل 60 درصد از 3200 غیرنظامی کشته‌شده در این درگیری شناخته می‌شود؛ حملاتی که بازارها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را هدف می‌گیرد.

    همزمان با ادامه فروش تسلیحات، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تلفات غیرنظامیان گفت است که ایالات متحده "به شدت نگران آمار مخرب این بحران در یمن" است. رومن شوایزر، از تحلیلگران دفاعی معتقد است که جنگ در یمن و مبارزه با داعش موجب می‌شود تا فروش کارخانجات تسلیحات‌سازی همچنان در سال 2016 بالا باشد. شرکت‌هایی که احتمالا شاهد افزایش درآمد خواهند بود، شامل شرکت‌های بوئینگ، جنرال داینامیکز، لاکهید مارتین و شرکت ریتون خواهند بود. آمریکا در سال گذشته 33 میلیارد دلار سلاح به متحدان خود در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس فروخته است که شامل توافق 25 / 11 میلیارد دلاری با عربستان و خرید چهار کشتی جنگی مسلح می‌شود.

    باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است 21 آوریل برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس به عربستان سفر کند. این نشست با حضور عربستان، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات خواهد بود و مساله فروش جنگنده و ایران جزو محورهای اصلی مذاکرات است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی