عصر بازار

چرا نیمه دوم سال برای یکسان‌سازی ارز مناسب است؟

عصر اعتبار- یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اجرای یکسان‌سازی ارز در کنار کمک به افزایش کارایی در بازار ارز می‌تواند بخشی از عدم‌اطمینان را از اقتصاد خارج کند و به شفاف‌تر شدن چشم‌انداز اقتصاد کمک کند.

چرا نیمه دوم سال برای یکسان‌سازی ارز مناسب است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، رضا بوستانی در گفت وگو با اقتصادنیوز پیرامون الزامات یکسان سازی نرخ ارز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرد: اگر تفاوت کیفیت ارز‌ها در بازار رسمی و آزاد می‌توانست توجیهی برای نرخ‌های دوگانه باشد؛ با برداشته شدن تحریم‌ها و رفع موانع نقل و انتقالات ارزی دیگر این توجیه نیم‌بند هم موضوعیت ندارد.

    این تحلیلگر ارشد اقتصادی تصریح کرد: برجام امکان انتقال ذخایر ارزی را فرآهم آورده و مدیریت منابع ارزی کشور را امکان‌پذیر ساخته است. البته استفاده از ظرفیت کامل این ترتیبات جدید زمان‌بر است، ولی انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌ چندان دور این مهم محقق شود و شاید همین بحث فنی دلیل انتخاب نیمه دوم سال جاری برای اجرای یکسان‌سازی باشد.

    او افزود: تفاوت در شرایط بین‌المللی کشور حرکت به سمت نرخ‌های ارز واحد را متفاوت از تجربیات یکسان‌سازی در دو دهه گذشته کرده است. در تجربیات گذشته باید شکاف وسیع میان نرخ ارزی رسمی و آزاد حذف می‌شد. این شکاف در سال 1372 بیش از دو هزار درصد و در سال 1382 حدود 350 درصد بود. در حالی که اکنون شکاف نرخ ارز تنها 15 درصد است.

    این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: به علاوه اکنون بازار ارز آزاد بسیار گسترده‌تر با بازیگران بیشتری است. لذا از نظر اخلال نرخ‌های دوگانه در کارایی، شرایط فعلی بسیار بهتر از تجربیات گذشته در اقتصاد ایران است.

    بوستانی با تاکید براینکه دلیل اصلی لزوم اجرای یکسان‌سازی ضرورت کاهش عدم‌اطمینان‌ در کل اقتصاد است، خاطرنشان کرد: عدم‌اطمینانی که ناشی از طیف وسیعی از نرخ‌های انتظاری ارز بعد از یکسان‌سازی است. نیروهای متعددی بر بازار ارز اثر دارند که قیمت را در این بازار به جهت‌های مختلفی هدایت می‌کنند.

    او ادامه داد: از یک طرف افزایش دسترسی به ذخایر ارزی با افزایش عرضه و از طرف دیگر کاهش صادرات در نتیجه افت قیمت نفت با کاهش عرضه، دو فشار متضاد بر نرخ ارز هستند. اینکه نرخ ارز نهایتاً در کجا آرام می‌گیرد ناشی از این نیروهای متضاد است و تا زمانی که نرخ ارز یکسان نشود این عدم‌اطمینان در اقتصاد وجود خواهد داشت.

    به گفته این تحلیلگر اقتصادی این عدم‌اطمینان در کنار نوسانات ذاتی بازار ارز پیش‌بینی شرایط آتی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان (به ویژه واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای) مشکل خواهد ساخت. بنابراین به نظر می‌رسد، اجرای یکسان‌سازی در کنار کمک به افزایش کارایی در بازار ارز می‌تواند بخشی از عدم‌اطمینان را از اقتصاد خارج کند و به شفاف‌تر شدن چشم‌انداز اقتصاد کمک کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو