عصر بازار

گزارش فایننشال‌تایمز از برقراری سوئیفت

تعامل ۳ بانک اروپایی با بانک‌های ایرانی

عصر اعتبار- در حالی که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به آرامی در حال رها شدن از تحریم‌هاست، بانک‌های اروپایی در حال برقراری آزمایشی تعامل مجدد با ایران هستند. روزنامه بریتانیایی فایننشال‌تایمز گزارشی از برقراری این ارتباطات و اتصال سوئیفت برای بانک‌های ایرانی ارائه داده است.

گزارش فایننشال‌تایمز از برقراری سوئیفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فایننشال تایمز، بانک‌های KBC بلژیک، DZ آلمان و «ارسته» اتریش همگی برقراری تراکنش از سوی مشتریان اروپایی در حال کسب‌وکار در ایران را تایید کرده‌اند. با این حال بانک‌های بزرگتر اروپایی در کنار رقبای آمریکایی خود، به دلیل ترس از جرایم چندمیلیارد دلاری نقض تحریم‌ها در ایران هنوز تعامل خود را آغاز نکرده‌اند.
    این موضوع باعث سرخوردگی مقامات ایرانی و اروپایی در مورد سرعت پایین اتصال مجدد تهران به سیستم مالی جهانی شده است. در ماه ژانویه، ایران و شش قدرت بزرگ دنیا (آمریکا،‌ بریتانیا، فرانسه، روسیه،‌ چین و آلمان) با اجرایی کردن برجام، با لغو تحریم‌ها در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران موافقت کردند. اما ادامه بسیاری از تحریم‌های آمریکا در خصوص مسائل دیگر موجب شده تا بانک‌های بین‌المللی در قبال همکاری با موسسات و افراد ایرانی محتاطانه عمل کنند.

    رئیس یکی از بزرگترین بانک‌های اروپایی اعلام کرد: «تمامی گزارش‌های رسیده به من می‌گوید که هنوز تحریم‌های زیادی علیه ایران وجود دارد.»
    بانک‌های اروپایی به دلیل نقض تحریم‌ها در کشورهای مختلف در طول 5 سال گذشته بیش از 15 میلیارد دلار جریمه شده‌اند که بیشترین آن مربوط به بانک فرانسوی BNP با جریمه 8.9 میلیارد دلاری در سال 2014 بوده است.
    بانک KBC، بزرگترین بانک بلژیک اعلام کرد که با احترام به تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، تصمیم دارد تا از مشتریان شناخته‌شده خود در بازارهای داخلی بلژیک،‌ چک و اسلواکی در تجارت واقعی خود با ایران حمایت کند. چنین پشتیبانی‌ای محدود به تجارت صرف است و همه تراکنش ها و تمامی افراد معامله‌گر همواره تحت نظارت شدید و عمیق قرار خواهند داشت. به همین دلیل، KBC روابط متناظر خود را با چند بانک دولتی و خصوصی ایرانی توسعه داده است.

    بانک‌های ایرانی در حال اتصال مجدد به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت هستند که از زمان اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا از دسترسی به آن محروم بودند. با این حال، بانکداران می‌گویند که پرداخت اندکی از طریق سوئیفت از سوی ایران انجام شده که تا حدودی به دلیل نیاز به ارتقای نرم‌افزار سوئیفت بانکهای ایرانی بوده است، اما عمدتا به دلیل این بوده که بانک‌های کمی با آنها معامله کرده‌اند.
    بانک DZ اعلام کرد که پرداخت به یورو را از طریق بانک‌های مرتبط ایرانی شروع کرده است: «ما مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد همکاری و معاملات مالی با بانک‌های ایرانی را آغاز کرده‌ایم. هر چه جلوتر رویم می‌توانیم شاهد ایجاد یک همکاری بانکی متناظر باشیم.»

    در حال حاضر فشار سیاسی روزافزونی روی بانک‌های اروپایی برای حمایت از مشتریان شرکت‌های بزرگ برای انجام کسب‌وکار در ایران وجود دارد. جدا از علاقمندی برای تصاحب فرصت‌ تجارت با کشور 77 میلیون نفری ایران، سیاستمداران اروپایی همچنین به دنبال حمایت از دولت میانه‌روی حسن روحانی هستند.
    در ماه فوریه،‌ دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در نامه‌ای به بانک بارکلیز از این بانک خواست تا علت امتناع رسیدگی پرداخت شرکت مولی‌اسلیپ (تولیدکننده روان‌کننده) برای فروش در ایران را توضیح دهد.
    پیمان قربانی، معاون امور اقتصادی بانک مرکزی ایران،  در نشست ماه گذشته فایننشال تایمز در مورد ایران اعلام کرده بود که امیدوار است با ایجاد روابط بانکی بهتر میان ایران و بانک‌های بین‌المللی به اهداف خود دست پیدا کند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.http://telegram.org

        

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی