عصر بازار

نوبخت برنامه های اقتصاد مقاومتی دولت برای سال ۹۵ را اعلام کرد

عصر اعتبار- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برنامه های اقتصادی دولت برای سال ۱۳۹۵ را اعلام کرد و گفت: قرار است هفت هزار واحد تولیدی راکد با بهره گیری از تسهیلات ارزان قیمت فعالیت خود را آغاز کنند.

نوبخت برنامه های اقتصاد مقاومتی دولت برای سال ۹۵ را اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «محمدباقر نوبخت» در مراسم «تقسیم کار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی» افزود: بر اساس گزارش های رسمی 36 هزار واحد تولیدی آماده در کشور با 67 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در نواحی صنعتی و شهرک های صنعتی وجود دارد که از این میزان هفت هزار واحد راکد مانده است که اگر این واحد ها فعال شوند 132 هزار اشتغال ایجاد می شود.
    وی ادامه داد: برخی از واحدها با وجود اینکه آماده اند اما به سرمایه در گردش نیازمندند. بنابراین باید سرمایه در گردش این واحدها را در اختیارشان قرار داد تا فعال شوند.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این توانایی برای کشور وجود دارد که از طریق تجهیز منابع تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این واحد ها قرار گیرد. بر همین اساس شناسنامه ای برای آنها تهیه شده است و در ماه های آینده با شناسایی لازم تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می گیرد.
    به گفته وی، افزون بر مشکل افزایش تولید باید به این امر نیز توجه شود که بالا بودن تولید به رکود منجر می شود.
    نوبخت تصریح کرد: برای اجرای این طرح از استانداران می خواهیم با هماهنگی دستگاه ها از فردا به شناسایی واحدهای یادشده اقدام کنند تا دولت بتواند تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار آنها قرار دهد.
    به گفته وی، متن توافقنامه ای با این واحدها تنظیم می شود تا مشخص شود در ازای تسهیلات چه مواردی را می توانند انجام دهند.
    نوبخت بر اهمیت نظارت به اجرای این طرح تاکید کرد.
    سخنگوی دولت گفت: این تسهیلات به واحدهای تولیدی در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد و همچنین واحدهای تاسیس شده اما راکد تعلق می گیرد. البته برخی از واحدها نیز فعالند اما با همه ظرفیت تولید نمی کنند. بنابراین باید برای افزایش ظرفیت آنها اقدامی شود.

    ** برنامه های دولت در بخش عمرانی
    نوبخت از برنامه دولت برای تحرک بخشی به بازار مسکن در سال 1395 خبر داد و گفت: ساخت و ساز در سطح شهرها و روستاها در دستور کار است و سالیانه برای سکونت افراد اولویت دار مانند برای جوانان، زوج ها و... واحدهای ساختمانی در بافت های فرسوده ساخته می شود.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره طرح های عمرانی گفت: دو هزار طرح عمرانی که دستکم هرکدام چهار هزار تا پنج هزار پروژه دارند در کشور وجود دارد که برای اجرای این طرح ها می توان آنها را به بخش غیر دولتی واگذار کرد.
    به گفته وی، استانداران اختیار دارند برای واگذاری این طرح ها اقدام لازم را انجام دهند.
    نوبخت تاکید کرد «دولت قصد ندارد از این محل منبع درآمدی برای خود ایجاد کند اما همین که چهارهزار میلیارد ریال از منابع خزانه صرف این طرح ها نشود برای دولت مناسب خواهد بود».
    وی درباره ویژگی های این طرح های عمرانی گفت: طرحهایی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در توازن منطقه ای توجیه پذیرند. همچنین طرح های جدیدی که طرح های تمام شده را به هم مرتبط می کنند جزء برنامه هایند.
    وی یادآوری کرد در 2 سال و نیم گذشته از رشد منفی 8/6 به رشد مثبت دست یافتیم. تورم بالا نیز به نوعی مهار شد و به نزدیک 11 تا 12 درصد تقلیل یافت.
    سخنگوی دولت گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه به 24 بند اقتصاد مقاومتی توجه شده و بر همین اساس برنامه ششم دارای احکام و شرایط اقتصاد مقاومتی است.
    وی تاکید کرد رشد اقتصادی هشت درصد در برنامه ها و سیاست های دولت است و گفت: با وجود اینکه برنامه ششم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است اما با فرض اینکه برنامه پنجم یک سال تمدید شود، می توانیم همسویی رشد اقتصادی هشت درصدی را دنبال کنیم.
    سخنگوی دولت درباره حضور هیات های سیاسی و اقتصادی خارجی در کشور گفت: می توانیم توافق هایی را با این هیات ها در بخش های دانش بنیان و فناوری داشت اما از آنجا که ممکن است این فرایند چند سال طول بکشد و نمی توان سرمایه گذاری ها را به تعویق انداخت باید اقدام های لازم انجام شود.
    وی گفت: در سال 1394 با توجه به محدودیت هایی که در منابع داشتیم دو تریلیون و 10 هزار میلیارد ریال عمکرد داشتیم. همچنین 369 هزار و 170 میلیارد ریال برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو